Router konfiguration Efficient Networks Sp~
Fra : Jens Jönsson

Dato : 18-06-01 10:48

Hej!

Jeg har ikke selv en TDC forbindelse, derfor dette spørgsmål i denne gruppe.

Jeg skal konfigurere en TDC Pro@ccess ADSL forbindelse med en sprit ny
Efficient SpeedStream 5711 router. Forbindelsens ejermand har investeret i
sin egen router (Ja, ja, jeg havde heller ikke valgt/anbefalet SpeedStream
kassen!)

Mit spørgsmål går på om der er nogen der har en "start forfra" beskrivelse
af opsætningen på routeren lidt á la den der findes til WOL ADSL (Cisco 677
router) hos http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml#45.
Gerne henvisninger, links etc. til yderligere hjælp.

Jeg kan se på en anden TDC Pro@ccess ADSL (ved godt at man ikke selv må
kigge/røre routeren!) at TDC har indlagt filtre i routeren. Hvad nøjagtigt
går filtrene ud på ? Hvis de højner sikkerheden, så er det jo interessant at
kopiere dem. Derfor modtages kommandoer med kyshånd.

Jeg skal have lavet sådan i routeren at man kan benytte pcAnyWhere fra
Internet til en PC på netværket. Jeg ved at jeg skal NAT/PAT'e port 5631/tcp
og 5632/udp. Jeg vil derudover gerne have et filter som sørger for at det
kun er én given IP-adresse der tillades adgang via pcAnyWhere.

Er der nogen der kan hjælpe ?

Jeg har selvfølgelig læst manualen, men synes specielt at afsnittet om
filter ikke sådan lige er til at gennemskue. Hvordan man NAT/PAT'er tror jeg
godt jeg ved, men bekræftelse ved at kommandoer evt. oplyses vil være en
fordel....

Jens

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-06-01 11:51

"Jens Jönsson" <jjonsson@mailme.dk> wrote in message
> [...]
677
> router) hos http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml#45.
> Gerne henvisninger, links etc. til yderligere hjælp.

http://www.turbine.dk/2601

Skulle kunne gøre arbejdet via webinterface.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-06-01 12:22

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> http://www.turbine.dk/2601
>
> Skulle kunne gøre arbejdet via webinterface.

Whoaps, my mistake overså der var tale om 5711'eren.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjørn Connolly

Dato : 18-06-01 12:10

<http://www.secdatacom.dk/download/Efficient/5711/TeleDK%20Int%20Pro@ccess/>
<http://proaccess.jth.net/>

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>

Fra : Jens Jönsson

Dato : 18-06-01 14:48

"Bjørn Connolly" <concorp@mail.dk> skrev i en meddelelse

<http://www.secdatacom.dk/download/Efficient/5711/TeleDK%20Int%20Pro@ccess/>

Ja, lækkert tak. Meget kort og simpel konfiguration, ok til at komme videre
på. Jeg er dog mere ude efter den konfiguration som TDC som standard har
konfigureret deres routere, altså incl. de filtre de har udstyret routeren
med.

> <http://proaccess.jth.net/>

Kunne ikke finde noget omkring konfigurationen på denne side, kun links
videre f.eks. til producentens side som jeg kender i forvejen. Er jeg
forkert på den ? Jeg er interesseret i Pro@ccess, ikke NetExpres.

Jens

Fra : Bjørn Connolly

Dato : 18-06-01 15:27

On Mon, 18 Jun 2001 15:48:11 +0200, Jens Jönsson wrote:
> [...]

>Kunne ikke finde noget omkring konfigurationen på denne side, kun links
>videre f.eks. til producentens side som jeg kender i forvejen. Er jeg

Den er der:
<http://proaccess.jth.net/stdconf.txt>

Fra : Jens

Dato : 18-06-01 22:15

> Den er der:
> <http://proaccess.jth.net/stdconf.txt>

Tak, men hvordan skal jeg håndtere den ? Kan jeg bare rette i den, og så
indlæse den i routeren igen i tilrettet version ?

Hvad med filtrene ? Er der nogen der kan forklare hvad og hvordan de gør
hvad ?

<!--StartFragment-->=== IP FILTERS ===

Begin IPFilters for internet
# watching for dropped/rejected packets is OFF

# Begin rules for input list
remote ipfilter flush input internet
remote ipfilter insert 0 input accept -c 0 -p tcp -sa
193.162.146.71:193.162.146.72 -da a.b.c.d -dp 23 internet
remote ipfilter insert 1 input drop -c 0 -p tcp -da a.b.c.d -dp 23 internet
# End rules for input list

# Begin rules for output list
remote ipfilter flush output internet
# End rules for output list

# Begin rules for forward list
remote ipfilter flush forward internet
# End rules for forward list

End IPFilters for internet

Begin IPFilters for (ETHERNET/0)
# watching for dropped/rejected packets is OFF

# Begin rules for input list
eth ip filter flush input 0
eth ip filter insert 0 input accept -c 0 -p icmp -sp 0 -da 192.168.1.1 0
eth ip filter insert 1 input accept -c 0 -p icmp -sp 8 -da 192.168.1.1 0
eth ip filter insert 2 input drop -c 0 -da 192.168.1.1 0
eth ip filter insert 3 input drop -c 0 -da a.b.c.d 0
eth ip filter insert 4 input drop -c 0 -da 193.162.146.71:193.162.146.72 0
# End rules for input list

# Begin rules for output list
eth ip filter flush output 0
# End rules for output list

# Begin rules for forward list
eth ip filter flush forward 0
# End rules for forward list

End IPFilters for (ETHERNET/0)

Håber nogen kan hjælpe!

Jens

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 19-06-01 17:44

On Mon, 18 Jun 2001 23:15:01 +0200, Jens wrote in
dk.edb.internet.udbydere.xdsl
<wbuX6.2711$hi6.443465@news000.worldonline.dk>:

>"Bjørn Connolly" <concorp@mail.dk> skrev i en meddelelse

>Tak, men hvordan skal jeg håndtere den ? Kan jeg bare rette i den, og så
>indlæse den i routeren igen i tilrettet version ?

Du kan ikke indlæse konfigurationen i routeren som f.eks. en tekstfil,
desværre. Der er du nødt til at gøre det direkte i routerens
kommandointerface.

Alternativt kan du bruge Configuration Manager fra cd-en. Den kan klare
det meste.

>Hvad med filtrene ? Er der nogen der kan forklare hvad og hvordan de gør
>hvad ?

Dem retter du til efter dine behov og IP-adresser (forklaringen er på
Jørgens side). Derefter kan den færdige filterkonfiguration indlæses med
Configuration Manageren.

>Håber nogen kan hjælpe!

På Efficients side ligger der en 300+ siders manual over
kommandointerfacen (usercli.pdf). Den er god at have.

Hov, der er kommet en ny version af Configuration manager (manualen til
kommandointerfacen er indeholdt i denne) på:

<http://support.efficient.com/drivers/kernels/Speedstream/GUI/v396.zip>

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Jens

Dato : 19-06-01 21:50

"Svend Erik Jensen" <sej@isa.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hov, der er kommet en ny version af Configuration manager (manualen til
> kommandointerfacen er indeholdt i denne) på:

Okay! Takker alle mange gange hjælpen.... Havde håbet der var en lettere
indgang til standard konfigurering af routeren, men der er jo nok ikke så
mange der selv retter i den.....
Så jeg må selv igang, men man tager jo heller ikke skade af at lære noget
nyt...

Jens

Fra : Kjeld Paabøl Hansen

Dato : 21-06-01 16:05

Du kan faktisk godt lave din konfiguration på forhånd og indlæse den i
routeren i et hug.

Hvis du lægger dine kommandoer i en .txt eller .bat- fil og kopierer dem fra
PC til router med en copy kommando, kan du bagefter udføre dette script på
routeren med execute kommandoen. Copy sker via TFTP, og en TFTP-server
følger med Configuration Manager.

Du skal være opmærksom på at filter-kommandoer træder i funktion med det
samme, hvorimod de fleste øvrige kommandoer og ændringer først træder i
kraft efter kommandoerne save og reboot.

/Kjeld

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 21-06-01 21:22

On Thu, 21 Jun 2001 17:04:42 +0200, Kjeld Paabøl Hansen wrote in
dk.edb.internet.udbydere.xdsl <9gt2ea$ho1$1@news.inet.tele.dk>:

>Du kan faktisk godt lave din konfiguration på forhånd og indlæse den i
>routeren i et hug.

[...]

Du har ret. Jeg har tæsket noget af hjælpefilen igennem, og der står en
del guldkorn i den.

Fra : Jens

Dato : 21-06-01 22:18

> [...]
>
> Du har ret. Jeg har tæsket noget af hjælpefilen igennem, og der står en
> del guldkorn i den.

Gider du dele dem med os andre ???

Jens

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 22-06-01 20:04

On Thu, 21 Jun 2001 23:18:07 +0200, Jens wrote in
<jwtY6.1021$MT.103843@news000.worldonline.dk>:

>"Svend Erik Jensen" <sej@isa.dknet.dk> skrev i en meddelelse

>Gider du dele dem med os andre ???

Joeh, men jeg vil foreslå et hente pakken, og læse hjælpefilen. Det er
svært på forhånd at vide hvad jeg kan berige dig med :)