Trives mor og killing sammen?
Fra : T.K

Dato : 10-06-06 18:50

Vi er blevet beriget med fire yndige killinger som bliver 14 dage i morgen.
Overvejer nu selv at beholde en af killingerne, men er i tvivl om, hvorvidt
mor og barn kan trives sammen eller om det vil være bedre at finde en helt
anden kat som selskabspartner? Nogen der har erfaringer desangående? Kan
oplyse at begge skal neutraliseres.

To af killingerne er trefarvede og jeg har ladet mig fortælle at killinger
med sådan farvesammensætning altid er hunkatte - er det mon korrekt?
De to øvrige killinger er gråstribede med hvidt på benene og mave, men det
er vel ikke hvad man betragter som egentlig trefarvede eller hvordan
forholder det sig?

Fra : Sabina H.

Dato : 10-06-06 19:48

T.K wrote:
> [...]
> være bedre at finde en helt anden kat som selskabspartner? Nogen der
> har erfaringer desangående? Kan oplyse at begge skal neutraliseres.

i min erfaring kan det gå begge veje....
jeg havde engang en hunkat hvor jeg valgte at beholde en dejlig hankilling
som jeg forelskede mig hovedkulds i.... desværre havde det den effekt på
moderen at hun begyndte at blive urenlig, og vi endte med at omplacere begge
katte (det var før jeg lærte mere om katte*G*)
i øjeblikket har jeg en mor og datter sammen, og det går forrygende, selvom
de begge er fertile...
så skal man tage efter min erfaring er det en datter man skal beholde,
selvom jeg personligt er tilbøjelig til at synes at har man en hunkat, kan
det give noget variation med en hankat...
det eneste jeg vil sige med sikkerhed er at når i nu alligevel skal
neutralisere begge to, så sørg for at få det gjort så tidligt som muligt,
gerne når de andre killinger er flyttet hjemmefra, sådan at killingen ikke
når at blive fertil.... det vil spare jer MANGE bekymringer, og
sansyneligvis forhindre nogle problemer.....

> To af killingerne er trefarvede og jeg har ladet mig fortælle at
> killinger med sådan farvesammensætning altid er hunkatte - er det mon
> korrekt?

ja det er ganske korrekt.... det skyldes at hunkattes kromosomer kan bære de
to fuldfarvegener som det kræver at være både sort og rød (hvid er en
bifarve i dette tilfælde)... det kan hankatte ikke....

> De to øvrige killinger er gråstribede med hvidt på benene og mave,
> men det er vel ikke hvad man betragter som egentlig trefarvede eller
> hvordan forholder det sig?

nej, når de er gråstribede (tabby) så betragtes de ikke som trefarvede...
først når man kombinerer sort og rød, eller blå og cremefarvet taler vi om
tortier (tre farvede).... som sagt, den hvide er en bifarve i dette
tilfælde, og betragtes som en tillægsfarve....

jeg kan fortælle at de to piger der er sort/rød/hvid vil i fagsproget blive
kaldt sorttortie med hvid og de to andre hedder sorttabby med hvid, de kan
alle have flere betegnelser på sig, afhængig af deres tegninger, men det er
svært at fortælle ud fra de beskrivelser du har givet her ;)

jeg vil dog lige sige at det ikke er fastlagt at de to tabbyer er hankatte
eller hunkatte, fordi de kan være begge dele.... det er kun tortier der er
fastlagt som hunkatte, medmindre der er tale om en kromosomfejl....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : goofy

Dato : 10-06-06 21:51

Hejsa
"T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at finde en helt
> anden kat som selskabspartner? Nogen der har erfaringer

Vi har mor og killing og her der der absolut ingen
problemer..

Steen

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-06-06 22:24

<Nogen der har erfaringer desangående? Kan
oplyse at begge skal neutraliseres.>

Jeg har en mor og killing, nåhhh ja killing er han vel ikke mere, mor er
12½ og han er 10 år, men det har ikke givet problemer ) selv om de har
boet sammen hele hans liv

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Hanne Engermann

Dato : 10-06-06 22:17

> [...]
> anden kat som selskabspartner? Nogen der har erfaringer desangående? Kan

I naturen vil en hunkat ofte jage sine sønner væk - instinktivt for at
undgå indavl, mens hun beholder en datter, for så har hun "barnepige"
til at hjælpe med pasningen af de nye små, der som regel allerede er på
vej.
Set derudfra, vil det nok være bedst at beholde en hun. Men når både
jeres hunkat og killingerne skal neutraliseres, skulle det være hip som
hap, hvad I beholder (hvorfor ikke en af hver?), hvis neutraliseringen
sker tidligt.
Randbemærkning: Killinger herfra, både hanner og hunner, bliver
neutraliseret m.m. ca. 13 uger gamle, inden de forlader hjemmet. Du kan
læse om tidlig neutralisering bl.a. på min hjemmeside www.mega-mco.dk
under Artikler.

> [...]
> De to øvrige killinger er gråstribede med hvidt på benene og mave, men det
> er vel ikke hvad man betragter som egentlig trefarvede eller hvordan

Hvis du med "trefarvet" mener, at en af farverne er rød, er det korrekt
(der er dog sjældne undtagelser). Men: Hvad farve har din hunkat? Er hun
IKKE med rødt, så er hankatten rød, og så er alle hunkillinger med rødt,
og dem uden er drenge.

Er hunkatten med rødt, kan hun få hunkillinger med rødt, og også uden
rødt. Hankillingerne kan enten være helt røde eller have andre farver.

Kig dem ellers bagi. På hanner er der større afstand mellem de to
"huller" end på hunner, og på hanner er det nederste hul rundt, mens det
på hunner er en revne.

Til lykke med "familieforøgelsen" !

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : T.K

Dato : 11-06-06 07:24

tak for svarene. Mormis er gråstribet med hvide aftegninger og intet rødt.
Farmis kender vi ikke med sikkerhed, men så en - i øvrigt enorm flot - rød
hankat i haven i de dage, hvor Pjevs var "hangal".
De to af killingerne er grålige med røde og hvide områder - det må jo så
altså være hunkillinger og de sidste to ligner til forveksling moderen -
gråstribet med hvidt. Men jeg må prøve at studere "huller".

Da vi fik Pjevs lod vi os fortælle, at der skulle være lidt norsk skovkat i
hende, hvilket vi bestemt ikke kan så meget som ane nogen antydning af. Men
de to killinger der er med de røde pletter er mere lodne og også lidt større
end de to gråstribede. Kan det mon være "de norske gener" der er dukket op
eller kan man ikke vurdere noget om det endnu?