Foto organizer
Fra : Anders Lund

Dato : 10-06-06 18:51

Hej

Som amatør fotograf har jeg brug for at kunne organisere mine
billeder. Hvad bruger i andre til dette arbejde? Jeg har prøvet
digiKam og Picasa2, men de kan ikke læse informationerne i de RAW
(Canon EOS 350D) billeder jeg tager (så som dato og tid for hvornår
billedet er taget).

Nogen som har et forslag til et program?

/Anders

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-06-06 20:06

On Sat, 2006-06-10 at 10:51 -0700, Anders Lund wrote:
> Nogen som har et forslag til et program?

Det er ikke en organizer, men en decoder til diverse RAW formater:

http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/

Her er en sammenligning mellem dcraw og Canon's eget program:
http://www.insflug.org/raw/analysis/dcrawvsfvu/

Fra : Per Riber

Dato : 11-06-06 14:21

Anders Lund skrev:

> Nogen som har et forslag til et program?

Måske kan du finde noget anvendeligt på http://www.gphoto.org
Se også http://jalbum.net

mvh Per

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-06-06 14:28

"Anders Lund" <anderslund@gmail.com> writes:

> Nogen som har et forslag til et program?

Der er også KDE Photo Album (tidligere kimdaba). Mere om det her:
<http://ktown.kde.org/kphotoalbum/>.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu Dapper, Debian Sarge & Sid

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-06-06 11:04

Anders Lund wrote:
> [...]
> (Canon EOS 350D) billeder jeg tager (så som dato og tid for hvornår
> billedet er taget).
> Nogen som har et forslag til et program?

Det er så lige præcis dér hvor jeg anvender Windows... der er ganske
simpelt ikke noget der pt. kan slå Adobe Photoshop CS2 mht. RAW-konvertering.

dcraw virker måske fint nok til noget, men det er bare ikke godt nok.

Til organisering holder jeg bare billederne i mapper med
datomærkning, og så kan jeg rimeligt nemt finde frem til specifikke
skud vha. mit online galleri.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 13-06-06 13:27

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> RAW-konvertering.
>
> dcraw virker måske fint nok til noget, men det er bare ikke godt nok.

Det synes ikke at være ham hers holdning:

http://www.aim-dtp.net/aim/digicam/dcraw/

> Til organisering holder jeg bare billederne i mapper med
> datomærkning, og så kan jeg rimeligt nemt finde frem til specifikke
> skud vha. mit online galleri.

Det virker som en meget primitiv metode, sammenlignet med f.eks. kimdaba.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Today, the record companies are saying MP3s are the biggest evil. Tomorrow
they're going to say they're the greatest thing when they figure
them out.
- Gene Kan, Gnutella developer

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-06-06 13:50

Mads Bondo Dydensborg wrote:
> Det synes ikke at være ham hers holdning:
> http://www.aim-dtp.net/aim/digicam/dcraw/

Det sammenligner jo ikke med Photoshop's converter.
I øvrigt, problemet med dcraw er primært at der ikke rigtig er nogle
ordentlige, og hurtige interfaces til det, og at der ikke findes
noget ordentligt software til Linux man kan redigere fotos i.

> Det virker som en meget primitiv metode, sammenlignet med f.eks. kimdaba.

Men den virker.. og jeg kan sagtens finde de RAW-filer frem jeg har
behov for igen.

// Hans

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 14-06-06 09:00

Hans Joergensen wrote:

> Det sammenligner jo ikke med Photoshop's converter.

Nej, men da manden tydeligvis har adgang til PhotoShop, så...

Men, det kan være at det (uanset copyrighten i bunden) er en forholdsvis
gammel side.

> I øvrigt, problemet med dcraw er primært at der ikke rigtig er nogle
> ordentlige, og hurtige interfaces til det,

Han linker til et GUI interface han har lavet?

> og at der ikke findes
> noget ordentligt software til Linux man kan redigere fotos i.

Det er sgu noget af en påstand. Man kan være ked af nogle af gimps måder at
gøre tingene på, men du kan ikke sige at det ikke er "ordentligt software
til at redigere fotos i".

> Men den virker.. og jeg kan sagtens finde de RAW-filer frem jeg har
> behov for igen.

Jeg gad ihvertfald ikke køre på den måde med mine +5000 billeder...

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Philosopher's syndrome: mistaking a failure of imagination for an insight
into necessity.
- Daniel Dennett (could also be said of others than philosphers)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-06-06 09:15

> Han linker til et GUI interface han har lavet?

Det ser ikke særligt WYSIWYG-agtigt ud.. ;)

http://www.outbackphoto.com/artofraw/raw_04/cr_full.jpg
vs
http://www.aim-dtp.net/aim/digicam/dcraw/dcraw2ps-settings.gif

Jeg tror godt jeg kan se hvad der er bedst for mit workflow :)

> Det er sgu noget af en påstand. Man kan være ked af nogle af gimps måder at
> gøre tingene på, men du kan ikke sige at det ikke er "ordentligt software
> til at redigere fotos i".

Jeg er ked af at den ikke kan køre i 16bit per kanal.. det gør altså
væsentlig forskel når man har behov for at justere kraftigt på et foto.

> Jeg gad ihvertfald ikke køre på den måde med mine +5000 billeder...

Fint :)

// Hans

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-06-06 21:21

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> http://www.aim-dtp.net/aim/digicam/dcraw/dcraw2ps-settings.gif
>
> Jeg tror godt jeg kan se hvad der er bedst for mit workflow :)

Det overrasker mig at du tilsyneladende har et stort behov for individuel
parameterisering ved konvertering af RAW formater. Er kameraet ikke
"stabilt", eller hvad sker der?

> Jeg er ked af at den ikke kan køre i 16bit per kanal.. det gør altså
> væsentlig forskel når man har behov for at justere kraftigt på et foto.

Well, så CinePaint da. 8, 16 eller 32 bit pr. kanal.

http://www.cinepaint.org/

Jeg er stadig uenig i din påstand om at der ikke er "ordentlig software til
at redigere fotos i".

> Fint :)

Your call.

Jeg er ret tilfreds med at have mulighed for at slå mine billeder op efter
lokalitet, subjekt, nøgleord, osv, i vilkårlige komboer på en rigtig
fornuftig GUI applikation. Jeg ville aldrig finde mine billeder igen, hvis
ikke jeg havde den mulighed.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety
deserve neither liberty nor safety.

- Ben Franklin, Historical Review of Pennsylvania, 1759

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-06-06 22:54

Mads Bondo Dydensborg wrote:
> Det overrasker mig at du tilsyneladende har et stort behov for individuel
> parameterisering ved konvertering af RAW formater. Er kameraet ikke
> "stabilt", eller hvad sker der?

Det er stabilt nok.. men jeg vil gerne have det bedst mulige
resultat, og det får man ikke med en automatisk konvertering af
RAW-filerne, så kunne jeg jo lige så godt skyde jpeg.

> Well, så CinePaint da. 8, 16 eller 32 bit pr. kanal.
> http://www.cinepaint.org/

Mjah.. så mangler man bare at der er en ordentlig RAW-converter..

> [...]
> lokalitet, subjekt, nøgleord, osv, i vilkårlige komboer på en rigtig
> fornuftig GUI applikation. Jeg ville aldrig finde mine billeder igen, hvis

Jeg er alligevel for doven til at taste de info ind.

// Hans

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 19-06-06 10:11

Hans Joergensen wrote:

> Jeg er alligevel for doven til at taste de info ind.

Så er det fordi _du_ ikke har prøvet en effektiv GUI. Tro mig.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

You may not use the Software in connection with any site that disparages
Microsoft, MSN, MSNBC, Expedia, or their products or services, infringe any
intellectual property or other rights of these parties, violate any state,
federal or international law, or promote racism, hatred or pornography.
- Part of MS Frontpage 2002 EULA

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-06-06 17:16

On Tue, 2006-06-13 at 14:26 +0200, Mads Bondo Dydensborg wrote:
> http://www.aim-dtp.net/aim/digicam/dcraw/

Hvad sker der? Et modernes kamera's JPEG håndtering er bedre end de
viste eksempler.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-06-06 21:39

http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 19-06-06 10:12

Christian E. Lysel wrote:

> http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm

Jeg er overhovedet ikke uenig - men hvad er din pointe?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

The Bible tells us to be like God, and then on page after page it describes
God as a mass murderer. This may be the single most important key to the
political behavior of Western Civilization.
- Robert A. Wilson (Right Where You Are Sitting Now)