Sygdomssymptomer
Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-06-06 18:12

Vores dejlige neutraliserede hun på 1½ er blevet syg. Da vi er relativt
nye med katte har vi dog svært ved at tolke symptomerne. Vi har bestilt
dyrlægetid mandag, men i dag har hun fået det værre, og vi er lidt
småbekymrede. Måske nogen herinde kan genkende symptomerne.

Hun har i en periode haft ustabil urinering, og har bl.a. tisset
mærkelige steder. Hun har beklaget sig før urinering og har været utryg
ved det. Vi troede det måske var fordi, hun var ny i vores hjem.

Nu har hun så stort set ikke tisset i tre dage. Samtidig er hun i
fuldstændigt ladt humør, leger ikke og hopper rundt som hun plejer,
ligger bare med halvlukkede øjne hele dagen. Hun trækker vejret en
anelse uregelmæssigt i perioder, dog ikke noget, der virker alvorligt i
sig selv.

Når vi "aktiverer" hende med yndlingsgodbid og lignende, rejser hun kun
forkroppen og spiser, men kan ligesom ikke rejse sig selv...

Vi tænker, det måske er noget blærebetændelse, men kan det gøre katten
så "flad". Og kan det vente til på mandag, eller skal vi på dyrehospital?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Battlefield´s

Dato : 10-06-06 18:19

Hej
Kom afsted til dyrlæge NU!!!
Hun har muligvis blæresten eller blærebetændelse, begge dele kræver omgående
behandling.
Held og lykke med katten!
Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-06-06 18:29

Battlefield´s wrote:

> Kom afsted til dyrlæge NU!!!

Vi er på vej :)

> Hun har muligvis blæresten eller blærebetændelse, begge dele kræver omgående
> behandling.

Det var også det vi tænkte. Og dyrlægevagten ville også gerne se på hende.

> Held og lykke med katten!

Tak.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hanne Engermann

Dato : 10-06-06 18:23

Jeg håber inderligt, at du læser dette indlæg hurtigt, for din kat skal
OMGÅENDE til dyrlæge, week-end eller ej. ALT tyder på, hun har mange
smerter, og det er lige op over, at hendes blære sprænger. SKYND DIG!

pøj, pøj

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-06-06 18:41

Hanne Engermann skrev:
> Jeg håber inderligt, at du læser dette indlæg hurtigt, for din kat skal
> OMGÅENDE til dyrlæge, week-end eller ej. ALT tyder på, hun har mange
> smerter, og det er lige op over, at hendes blære sprænger. SKYND DIG!

Jeg kan fortælle, at de ER på vej til Valby dyrehospital nu. Vi krydser
poter for lille Karla.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-06-06 21:50

Kevin Edelvang wrote:

> Vores dejlige neutraliserede hun på 1½ er blevet syg.

Ja, vi tolkede hendes signaler sådan, at den var helt gal. Dyrlægen
undersøgte hende og kunne blandt andet konstatere tom blære. Karla må
have tisset hemmelige steder, for hun gik i hvert fald ikke og holdt
sig. Men hellere en gang for meget til dyrlæge end en for lidt.

Han mente, hun var en sund og rask mis og at hendes problemer skyldes
adfærdsvanskeligheder, hvilket næsten var det værst tænkelige. Hun er så
sød og kælen, og vi vil så nødig af med hende igen. På den anden side
går det jo ikke, hun går og tisser allevegne.

På mandag tager vi ud til Inges Kattehjems dyrlæge og hører, om de har
noget input. Tak for svarene.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hanne Engermann

Dato : 10-06-06 22:37

> [...]
> går det jo ikke, hun går og tisser allevegne.
>
> På mandag tager vi ud til Inges Kattehjems dyrlæge og hører, om de har

Puh ha, sikke en forskrækkelse. Alt det, du beskrev, var lige efter
bogen tegn på stoppet blære. Men problemet her er i mange tilfælde til
at løse.

Hvor længe siden er det, I har fået hende? Har hun ellers benyttet sin
bakke? Er bakken lukket eller overdækket, og hvilket grusmateriale
bruger I? Er der nogen årsag til, hun kan være bange for at gå på
bakken? (Hvis hun har haft en ubehagelig oplevelse i forbindelse med
bakken, kan det også være grunden).
Bakken står vel ikke i nærheden af hendes mad? (og helst et diskret
sted, hvor hun ikke føler sig overbegloet).
Een ting, I i hvert fald ikke må gøre, er at skælde hende ud. Det
hjælper ikke, tværtimod.

PS: Du skrev, at hendes vejrtrækning af og til var mærkelig. Kan du
beskrive det nærmere, og i hvilke situationer det sker.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-06-06 00:16

Hanne Engermann wrote:

> Hvor længe siden er det, I har fået hende?

Halvanden måned. Den første uge tissede hun kun uden for bakken én gang
og havde i øvrigt afføring samme sted. Det er så siden gået ned ad
bakke. Siden er hun begyndt at beklage sig og blive urolig, når hun skal
tisse. Der er aldrig ballade med afføring.

> Har hun ellers benyttet sin
> bakke?

Ja, hun har kun afføring i bakken. Her til aften (oven på chokket med
dyrlægeturen) har hun gudskelov tisset i bakken, for første gang i flere
dage. Helt uden uro og klage, hun gik bare ind og kom tilbage til os i
sofaen. Vi har flyttet den, da vi kom hjem (havde ellers prøvet flere
steder).

> Er bakken lukket eller overdækket, og hvilket grusmateriale
> bruger I?

Åben bakke. Har prøvet to slags grus. Først det organiske fra Inges
Kattehjem og nu sådan noget dyrt og magisk noget

Hun er tilsyneladende glad nok for at bruge bakken, når hun altså gør det.

> [...]
> Bakken står vel ikke i nærheden af hendes mad? (og helst et diskret
> sted, hvor hun ikke føler sig overbegloet).

Bakken har stået forskellige steder, men aldrig i samme rum som maden.
Nu prøvede jeg at stille den lidt mere afsides (i vores kontor), og hun
har som skrevet allerede brugt den :)

> Een ting, I i hvert fald ikke må gøre, er at skælde hende ud. Det
> hjælper ikke, tværtimod.

Det gør vi heller ikke. Eller dvs i hvert fald ikke mens hun selv er
tilstede :)

> PS: Du skrev, at hendes vejrtrækning af og til var mærkelig. Kan du
> beskrive det nærmere, og i hvilke situationer det sker.

Det var mest i dag, vi observerede det. Det var i stille, liggende
tilstand. Sådan en meget hurtig, urytmisk vejrtrækning (dog uden lyd),
afbrudt engang imellem af forholdsvis lange pauser. Måske er det normal
kattevejrtrækning?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hanne Engermann

Dato : 11-06-06 01:49

> Kevin Edelvang skrev:
>
> Bakken har stået forskellige steder, men aldrig i samme rum som maden.
> Nu prøvede jeg at stille den lidt mere afsides (i vores kontor), og hun
> har som skrevet allerede brugt den :)

Det ville måske være en god idé at sætte en bakke mere lige så afsides i
den anden ende af huset/lejligheden. Og hvis den lille dame har et
favoritsted at tisse (uden for bakken), så vask af med eddike og sprøjt
med Feliway på stedet. I kan også sætte en lille skål med tørfoder på
stedet, for katte tisser ikke der, hvor de spiser. Jeg har prøvet det
med succes.

> [...]
> tilstand. Sådan en meget hurtig, urytmisk vejrtrækning (dog uden lyd),
> afbrudt engang imellem af forholdsvis lange pauser. Måske er det normal

Hvis det var mens hun sov, kan det godt være "normalt", men hvis hun
trækker vejret hurtigt med åben mund (hyperventilerer), og pupilerne er
store, er det som regel tegn på smerter.

Men det lyder i store træk til, at hun har det bedre, selvom jeg nok
ville runde min egen dyrlæge, hvis jeg var dig. Tog dyrlægevagten hendes
temperatur, og tog han en urinprøve på strip for at se, om der er
betændelse? Hvis der er det, kan det nemlig svie, når hun tisser, og så
forbinder hun svien med bakken og tror, hun slipper for svien ved at
tisse udenfor.

Hvis der opstår et problem, er du velkommen til at ringe til mig -
uanset tidspunktet.

Ellers fortsat held og lykke med missetøsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-06-06 08:14

Hanne Engermann wrote:

> Ellers fortsat held og lykke med missetøsen

Tusind tak for dine råd, vi vil fortsætte kampen for at gøre Karla
velfungerende. Selvom vi har haft hende i kort tid, er hun absolut
allerede så meget med i vores familie at vi ikke bare skiller os af med
hende uden kamp :)

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 10-06-06 22:54

Hej Kevin

Som du skriver : hellere et dyrlæge-besøg for meget .......godt i fik
undersøgt missen så i ved at der ikke er overhængene fare.
Men det er kedeligt med en kat som opfører sig som du beskriver, jeg har
igennem 2 år eller lidt mere haft en kat med samme symptomer som du
beskriver..( har hende stadigvæk ) det går op og ned med hende i perioder,
men ind imellem er det svært at se på.Jeg har været til dyrlæge mange gange,
vi har prøvet flere forskellige ting. Nogle dage har hun har hun gået som i
slowmotion og trykket sig helt ned på gulvet....lige for tiden går det okay
med hende.
Hvis du gider vil jeg meget gerne høre om dit besøg på Inges kattehjem og
høre hvad råd de kunne give dig omkring din kat.

Mange hilsner til dig og katten

Majbritt

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-06-06 00:17

Majbritt Hågensen wrote:

> [...]
> slowmotion og trykket sig helt ned på gulvet....lige for tiden går det okay

Ja, det er mærkeligt. Her til aften efter rejsen er hun dog livet lidt
op, så nu må vi se. Hendes øjne er heller ikke "tunge" mere.

> Hvis du gider vil jeg meget gerne høre om dit besøg på Inges kattehjem og
> høre hvad råd de kunne give dig omkring din kat.

Jeg skriver et indlæg i denne tråd.

> Mange hilsner til dig og katten

Også til jer :)

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : LH

Dato : 11-06-06 05:22

Hvis ikke du har haft katten fra killing, kunne det meget vel tænkes at den
har været vandt til at være ude i det fri. Og hvis det så er blevet en
indekat hos dig, så vil den mistrives med det - det er i hvert fald min egen
erfaring. Har en kat prøvet at være ud bare én gang så er trangen til
udelivet vækket.

LH

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-06-06 08:13

LH wrote:

> [...]
> erfaring. Har en kat prøvet at være ud bare én gang så er trangen til

Inges Kattehjem går meget op i, at udekatte ikke bliver adopteret til
lejlighed. Vi fik således at vide, at Karla altid har været indekat, så
det må vi jo tro på.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-06-06 14:17

Kevin Edelvang wrote:

> Vores dejlige neutraliserede hun på 1½ er blevet syg.

Så er den gal igen. Karla livede vældigt op i går aftes efter hjemkomst
fra dyrlægen. I dag er hun fuldstændig mat igen med "dovne, tunge" øjne
(ja, jeg ved godt en kat også sover engang imellem, men nu har hun
ligget det samme sted siden i går aftes). Kronen på værket er at hun
lige har "lavet" i sin yndlingsstol. Noget hun aldrig har gjort før.
Afføringen er tynd i det, gul og med en masse hår/filterværk. Kan man
sige noget ud fra det? Normalt har hun fast brun afføring og har aldrig
afføret uden for kattebakken.

Dyrlægen sagde jo i går, hun havde det fint. Jeg er nu overbevist om det
modsatte. Hun er slet ikke "som hun plejer". Godt vi skal til dyrlæge
igen i morgen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-06-06 14:50

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> hår/filterværk. Kan man sige noget ud fra det? Normalt har hun fast
> brun afføring og har aldrig afføret uden for kattebakken.

Hej Kevin. Det er da noget værre noget med lille Karla. Mon
dyrlægevagten vidste, hvad han havde med at gøre ? Du skulle prøve dette
link:

http://www.netdyredoktor.dk/sw12432.asp

Der har jeg selv været inde mange gange. Man skal dog blot vide, at man
selvfølgelig ikke selv må diagnosticere sin kat, men det kunne da være
der står noget du kan bruge.

Venlig hilsen og god bedring med den lille mis.
Tove

Fra : Hanne Engermann

Dato : 11-06-06 15:38

Ja Kevin, det anede mig! Jeg læste dit første indlæg igennem et par
gange i går aftes (nat), og uanset hvad dyrlægevagten sagde, så ER hun
altså syg, hvilket du selv konstaterer nu. (Prøvede at skrive tilbage,
men af en eller anden årsag kunne jeg ikke sende svaret).

Vi må nok se i øjnene, at ikke alle dyrlæger er lige kompetente
(desværre).
Jeg har et par gange i årenes løb reddet et par katte fra en aflivning,
fordi jeg gik mod en dyrlæges diagnose, og her for nylig læste jeg på
KatteForum om en dødsyg kat, en dyrlæge kun gav et brækmiddel og
derefter sendte hjem med den besked, at man skulle se tiden an. Jeg
skrev, at efter beskrivelsen tydede alt på et tarmstop, og da katten
endelig kom til en anden dyrlæge efter råd fra andre også, konstaterede
denne med det samme, at det VAR tarmstop, men desværre for sent. Den
stakkels kat havde hele tiden haft voldsomme smerter, men ikke engang
noget smertestillende havde den første dyrlæge givet den.

Nok om det, men et vigtigt spørgsmål:
Kaster hun også op, og hvis hun gør, hvordan lugter det? Og hvordan
lugter hendes ånde?

Sørg under alle omstændigheder for, at hun får noget at drikke, om ikke
andet så giv hende vand med en engangssprøjte.

Krydser både tæer og fingre for i morgen!

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-06-06 01:11

> [...]
> andet så giv hende vand med en engangssprøjte.
>
> Krydser både tæer og fingre for i morgen!

Jeg er fuldstændig enig i Hannes Engermanns betragtninger. I skal få hende
undersøgt og være nøje med at beskrive de symptomer I har fortalt om her.
Hvis det var min kat, ville jeg insistere på blod og urinprøver, så dyrlægen
kan se på lever og nyretal. Kom i øvrigt også til at tænke på den historie
HE fortæller om, da jeg læste dit indlæg

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jakob

Dato : 11-06-06 17:30

Hej Kevin,
vores katte opfører sig også underligt her i sommervarmen. Den ene har vi
haft længe, men den anden oplever nu sin første sommer. Sidste år sov vores
"gamle" kat næsten hele tiden, spiste ikke meget og lå meget under sengen.
Vores nye kat gør det samme nu - det gør de begge lige nu - men jeg har
forstået at det er helt normalt. De drikker fint og leger når mørket falder
på, altså når det er blevet køligt.
Mange katte bliver sløve og trætte, ligesom vi gør når det er varmt.
Men igen - altid en gang for megt til dyrlæge end en gang for lidt!

Held og lykke!
Hilsen Jakob.

Fra : LH

Dato : 11-06-06 18:02

Uden at være dyrlæge, er jeg ret sikker på at det er mere end varmen der gør
denne kat syg. Jeg vil anbefale - som andre siger - at den bliver ordentligt
undersøgt og får taget nogle blodværdier f.eks for at se om nyrerne fungere
som de skal.
Mine katte er da også sløve i varmen, men virker absolut ikke syge, man kan
sagtens se forskel - syntes jeg!

LH

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 12-06-06 19:54

En opfølgning til dem, der følger med..

Nu er Karla på Inges Kattehjem til observation. Vi er efter samtale med
endnu en dyrelæge og folkene derude blevet mere sikre på, at Karla
simpelthen har adfærdsproblemer. For en sikkerheds skyld bliver hun dog
nu undersøgt for de ting, der er relevant at undersøge for. Hvis Karla
kan helbredes, vil vi naturligvis gerne have hende hjem igen, vi savner
hende allerede meget. Men hun var nu ikke synderlig utilfreds med at
komme ind i sit "gamle bur" på kattehjemmet, men de er jo heldigvis også
gode ved kattene derude.

Vi har ikke mod på at beholde hende, hvis det virkelig er adfærd, og hun
ikke står til bedring. Hun bruger ikke sin bakke og tisser overalt. Vi
bor i lejlighed og har ikke vaskemaskine, så det tærer for meget. Vi har
"kun" haft Karla en måned, men har knyttet os meget til hende. Det ville
være svært at skulle have en ny kat, men måske en killing er bedre oven
på det her chok?

Nå, man skal heller ikke male fanden på væggen. Vi håber stadig, Karla
fejler noget, der kan behandles med medicin og/eller kost, så vi kan få
hende hjem. Vi får nok besked i morgen.

Tak til alle for gode råd og støtte.

Mvh
Kevin Edelvang