230 V kabel til CV
Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 10-06-06 16:59

Kan I hjælpe en nybegynder vedr. forlængerkabel til en ny, gammel CV
(Adria 1993).

Jeg kan selvfølgelig bare købe til når behov opstår, men det skader
ikke at anskaffe det mest hensigtsmæssige fra starten....

- Der sidder et stik ude foran, rundt, med 3 ben. Jeg antager det er
et CEE stik ?
- Hvilket forlængerkabel skal jeg købe for at kunne klare mig på de
fleste campingpladser i DK, et CEE forlængerkabel, eller skal det
kunne noget mere ?
- Er der forskel på behov for stik afh. af om jeg kører i Skandinavien
eller sydpå ? Skal man bruge adapter, fx. schuko han/CEE hun adapter
sydpå?
- Er det tilstrækkeligt med kaliber 1.5mm2, eller bør det være 2.5mm2
(der er ingen store strømforbrugere) ?
- Er 20 m længde tilstrækkeligt?

mvh
Bjarne

Fra : kim jensen

Dato : 10-06-06 18:45

Jamen så held og lykke i campinglivet, det vil du med garanti komme til at
nyde.
Jeg har set mange campister som bruger alm. strømkabel altså 1,5mm2. Jeg
mener at det lovlige kabel er 3x2,5mm2.
Man kan købe en "færdig" pakke med 25 meter kabel til ca. 500-600,00 men er
du lidt fix på fingrene kan man købe kablet i løs vægt og selv monterer
stikene og spare del.
Prøv evt. at se hos f.eks hks-camping.der har jeg set kablem til små 300
Mht. CEE stik de steder jeg har været i udlandet har de kun haft CEE. Og når
jeg camperer herhjemme har jeg an adapter så jeg kan sætte et alm. 220v med
stikprop i så det kræver ikke så meget. De danske campingpladser jeg har
besøgt har godt nok en adapter liggende som man kan låne hvis man ikke kan
få det til at passe sammen.
mvh Kim

Fra : Jens

Dato : 10-06-06 21:32

"Bjarne Damsgaard" <bjarne@SLETMIGdamsg.dk> wrote in message
> [...]
> sydpå?
> - Er det tilstrækkeligt med kaliber 1.5mm2, eller bør det være 2.5mm2

I.h.t. reglementet skal el-kablet til en CV være:

3x2,5 kvmm
25 m lang (hverken kortere eller længere)
H07RN gummikabel

/Jens

Fra : J. Kragh

Dato : 11-06-06 10:50

Havd så hvis kablet er 25,1 meter????

Jeg har spurgt Sikkerhedsstyrelsen, og de opererer med en tolerance på 1
meter på længden.

mvh

Jørgen

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 11-06-06 11:29

"J. Kragh" <Tailstrike@QRMwebspeed.dk> wrote in message
> Havd så hvis kablet er 25,1 meter????
>
> Jeg har spurgt Sikkerhedsstyrelsen, og de opererer med en tolerance på 1
> meter på længden.

Hej Jørgen

Hvis man accepterer +/- 1 meter, har det så ikke betydning for de stående
bølger på kablet (50 Hz), og i givet fald hvilken?? Skal man i øvrigt
"tilkøre" kablet på samme måde som ved antennekabler??

Hilsen
Peter Marlau

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-06-06 11:51

> [...]
> bølger på kablet (50 Hz), og i givet fald hvilken?? Skal man i øvrigt
> "tilkøre" kablet på samme måde som ved antennekabler??

Hej Peter og Jørgen

Er i nu ikke i en forkert gruppe

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 11-06-06 13:54

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> wrote in message

> Hej Peter og Jørgen
>
> Er i nu ikke i en forkert gruppe

Hej Jørgen

Det kommer jo lidt an på, hvad Jørgen K. vil svare!!! Men jeg kunne ikke dy
mig.

Hilsen
Peter

Fra : Sten Bo

Dato : 11-06-06 16:36

"Peter Marlau Knudsen" <pmkxxx@itstxxx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Hej Jørgen
>
> Det kommer jo lidt an på, hvad Jørgen K. vil svare!!! Men jeg kunne ikke

Seneste er, udover standsbølgeforholdene, hvor man kan få et meter der viser
om de er i orden, er, at man vil gi mulighed for at overklokke lysnettets 50
Hz for at udnytte nettet bedre. Altså sætte frekvensen op, så alt, ligesom
computeren kommer til at køre hurtigere. Tænk på jeres køleskabe der måske
en gang i mellem virker dårligt. Løsningen er muligvis, at man øger
frekvensen. Der er forsalg om 75, men især 100 Hz som det optimale, idet man
i en overgangstid (til 2010) - med en simpel frekvensdeler stadig kan
benytte gammelt udstyr.

Behovet for overklokning har vist sig efter man fik alle vores 380 volt
husholdningsmaskiner afskaffet - og løsningen for de effekthungrende er så
overklokning af lysnettet.

Mvh

Sten Bo, Hikkelsen

Fra : J. Kragh

Dato : 11-06-06 18:24

Og jeg iler med et svar.

Om det skal tilkøres ved jeg ikke, men jeg ved at man skal passe på med at
overkøre kabler. det trykker spændingen ned, hi, hi.

vy 73

Jørgen

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 11-06-06 20:49

"J. Kragh" <jgkragh_remove_@mil.dk> wrote in message
> [...]
>
> Om det skal tilkøres ved jeg ikke, men jeg ved at man skal passe på med at
> overkøre kabler. det trykker spændingen ned, hi, hi.

Ja - spændingsfald er jo heller ikke af det gode.

Vy 73 de OZ5P, Peter Marlau

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-06-06 23:58

> Ja - spændingsfald er jo heller ikke af det gode.
>
> Vy 73 de OZ5P, Peter Marlau

Opstår den situation ikke kun hvis du taber kablet med spænding på ?

Hilsen Jørgen
Vy 73 de OZ1DXR

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 11-06-06 23:28

On Sat, 10 Jun 2006 22:31:40 +0200, "Jens" <mugarbeFJERN@privat.dk>
wrote:

>I.h.t. reglementet skal el-kablet til en CV være:
>
>3x2,5 kvmm
>25 m lang (hverken kortere eller længere)
>H07RN gummikabel

Mange tak, det var da klar tale.

mvh Bjarne

ps. Jeg prøvede at finde kilden til informationen. Af siden
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl
femgår at:

708.4 Særlige bestemmelser for tilslutningsmateriel (se fig. 708A).

Tilslutningsledningen mellem standpladsstikkontakten og
fritidskøretøjet skal bestå af:

* En stikprop med jordkontakt, efter IEC 60309-2.
* En bøjelig ledning, type H07RN-F eller tilsvarende. Den skal
indeholde beskyttelsesleder og have følgende karakteristika:
* længde 25 meter
* Minimum ledertværsnit: 2,5 mm2.
* Farvekode:
Beskyttelseslederen skal være grøn/gul
Nullederen skal være lyseblå.
* En apparatkontakt med jordkontakt, efter IEC 60309

Fra : Tommy T

Dato : 11-06-06 23:53

"Bjarne Damsgaard" skrev
> [...]
> * En bøjelig ledning, type H07RN-F eller tilsvarende. Den skal
> indeholde beskyttelsesleder og have følgende karakteristika:

I samme regulativ står:
708.3.3.1 Standpladsforsyning
"Standpladsforsyningen skal anbringes nær ved standpladsen og ikke mere end
20 meter fra tilslutningsstedet på fritidskøretøjet eller teltet, når dette
er placeret på standpladsen"
Nu er jeg i den situation at jeg tit er på markeder eller festivaler,
hvor der er langt til nærmeste stik, så jeg har altid omkring 50 meter kabel
med for at være sikker.

der står også at:
708.3.3.2.2
Stikkontakterne skal anbringes med underkant mellem 0,80 m og 1,50 m over
jord

Og alligevel finder vi dem hængene over jorden på mange godkendte
campingpladser.

Der står også at:
708.3.3.2.3
Stikkontakternes mærkestrøm skal svare til det største behov og være mindst
16A

Og alligevel finder vi sjældent mere end 10 Amp, og ofte kun 6 Amp i
stikkontakten

Totalt set viser det lidt om at man ikke ser så tungt på tingene på
campingpladserne, der findes også stadig pladser med gamle grå stik uden
jord, så man er nødt til at have overgangs stik med næsten alt, selv i
Danmark.

Mvh Tommy T - Odense

Fra : Tommy T

Dato : 11-06-06 23:53

"Bjarne Damsgaard" skrev

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Sten Bo

Dato : 12-06-06 07:26

"Tommy T" <tommy(dot)t@get2net(dot)dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> campingpladserne, der findes også stadig pladser med gamle grå stik uden
> jord, så man er nødt til at have overgangs stik med næsten alt, selv i

Der er vel altid og har alt været Jord i standerne, det er jo udendørs, men
anlæg etableret under tidligere bestemmelser er stadig lovlige. Men der har
altid skullet være jord. (og HfI ? - det er jo snart en gammel sag).

6, 10, 13 eller 16 A er bare en komfort ting (pris?) og helt uden betydning
for sikkerheden

Det du referere gælder for nyanlæg - og jeg har set et eller andet officielt
sted, at man selvfølgelig gerne må bruge de 3 benede når det er det der er
til rådighed.

Om det med 25 m er oplyst fra www.sik.dk / el (der er altså nogen der har
spurgt skriftligt) at det er for at tilgodese at kablet altid kan nå.
(Mit gæt, man vil altså ikke ha samlinger på jorden!)

Og så har jeg set begrundelsen for de 2,5 kvadrat, at hvis der er 16 A - må
seriemodstanden som kablet altid udgør, ikke være over en hvis størrelse,
hvis sikringen i standeren i tilfælde af kortslutning skal udløse hurtigt
nok.

Dette forhold påvirkes også af kabellænden. Lange kabler har naturligvis
også større modstand. Er de for lange og tynde varmer de bare og smelter
evt. Også derfor de 25 m.

Så de bestemmelser vi præsenteres for er fremtiden. Kravene til El stiger,
og vi må så følge med. Der er ikke tvivl om at man klan komme ud for
situationer hvor f.eks. kablet er at skyde over målet. (De 6 A sikringer).
Men næste plads og næste år, vi har jo heldigvis vores udstyr i mange år,
vil det så være "inden for rammerne".

Fra : Jens

Dato : 12-06-06 21:17

> [...]
> campingpladserne, der findes også stadig pladser med gamle grå stik uden
> jord, så man er nødt til at have overgangs stik med næsten alt, selv i

Det er fuldstændig korrekt, men det ændre jo ikke på reglerne at
campingpladserne ikke overholder dem (der er også mange der kører for
stærkt!)

Jeg tror nu ikke at Campingpladserne SKAL kunne levere 16A, men det materiel
de bruger SKAL være godkendt til at kunne holde til 16A.

Jeg har da selv kørt med et H05RN 3x1,5 kvmm kabel i mange år uden
problemer. Der har både være lys og køl i min CV (kablet vidste jo ikke at
jeg overtrådte reglerne) og med et forbrug på max 1000W inkl en lille 600W
kaffemaskine er et 3x1,5 Kvmm helt forsvarligt rent elektrisk og
sikkerhedsmæssigt.

Sådan er der jo så meget.

Mvh

Jens

Fra : Jørgen L.

Dato : 13-06-06 11:00

> Jeg tror nu ikke at Campingpladserne SKAL kunne levere 16A, men det
> materiel de bruger SKAL være godkendt til at kunne holde til 16A.

Iht. de nye stjerne krav er der mange pladser der opgradere deres 10 amp.
til 13.

> [...]
> jeg overtrådte reglerne) og med et forbrug på max 1000W inkl en lille 600W
> kaffemaskine er et 3x1,5 Kvmm helt forsvarligt rent elektrisk og

Ja og dog, er der 16 A sikring foran, så er det ikke forsvarligt.

> Sådan er der jo så meget.

Nemlig.

--
Hilsen Jørgen
Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis i svarer under