Vinterkrigen i Finland
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 10-06-06 11:40

Kære Gruppe.

Jeg havde et famliemedlem, som deltog i vinterkrigen i Finland mod
russerne.
Jeg ved desværre alt for lidt om emnet.
Kender I noget til dette emne eller kan henvise til beretninger,
personer mm.?

Hvilken krig var det og var det en krig, som det var "ilde set" at
have deltaget i osv.?

Hilsen

J. Lehnemann

Fra : Göran Wennerström

Dato : 10-06-06 13:04

"Jørgen Lehnemann (slet F481J)" <prenslev-lehnemann@F481Jmail.dk> skrev

> Hvilken krig var det og var det en krig, som det var "ilde set" at
> have deltaget i osv.?
>
> Hilsen J. Lehnemann

Hej.

Jeg kan huske at min mormor (f. 1905) her på Færøerne sagde at hon havde
strikket vanter med tommel og pegefinger, så at de finske soldater kunne
både holde varmen og skyde.

Så det har nok været en vis sympati med Finland dengang her på øerne.

Venlig hilsen Göran.

PS. Min finske farfar var også med i vinterkrigen, men om han fik en af
mormor's vanter, siger historien intet om

Fra : Michael Erichsen

Dato : 10-06-06 15:09

Sovjet overfaldt Finland i begyndelsen af Anden Verdenskrig, i den
periode hvor Sovjet og Hitler havde en ikke-angrebspagt.

Sovjet hævdede, at det var præventivt, mens Finland alt for godt huskede
det russiske overherredømme fra Napoleonskrigene til Første Verdenskrig.

Sovjet undervurderede finnernes modstandskraft og den støtte, de fik fra
hele Vesteuropa plus Hitler.

I Danmark anså næsten alle Finland for den forurettede part, som man
skulle støtte, mens kommunisterne argumenterede med, at Hitler støttede
Finland.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 13-06-06 14:19

Se også:

Trotter, William R:

Den finske vinterkrig : 1939-1940

Sørensen, Søren:

Vinterkrigen i Finland

Sørensen, Eli:

Danske frivillige i den finske vinterkrig 1939-40

Elmgren-Heinonen, Tuomi:

Naar det gælder : en Unglotte ved den finske Front

eller Grimbergs Verdenshistorie bind 16 s. 329-332.

Alle kan lånes på biblioteket.

Med venlig hilsen
Jørgen Ladegaard

"Jørgen Lehnemann (slet F481J)" <prenslev-lehnemann@F481Jmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11499362780.0703162080175375@dtext.news.tele.dk...

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 13-06-06 17:55

Jørgen Ladegaard <jorgen@ladegaard.net> skrev:
>Se også:
>
>Trotter, William R:
>
>Den finske vinterkrig : 1939-1940

Foreløbig tak til alle for de oplysninger, jeg hidtil har fået.
Har hjulpet mig videre. Bogen af William Trotter havde jeg netop
bestilt på biblioteket.
Og så kom jeg på en tilfældig måde i forbindelse med en finsk
dansk venskabsforening, som for cirka 3 år siden har udgivet et
jubilæumsskrift om danskere i Finland og visa versa.
Så sådan en tanke kan hurtig gribe om sig. Det er spændende.
Mit nære familiemedlem, som deltog, var faktisk min far. Han
havde dog ikke særlig lyst til at tale om det. Forståelig nok -
efter de rædsler, jeg har læst beskrevet.

Hilsen
Jørgen L.