"Newbie" spørgsmål ang. ny computer.
Fra : Atcox

Dato : 18-06-01 07:37

Hej, jeg står overfor at skulle købe ny computer, primært til spil.
Jeg har ikke fulgt helt så meget med markedet det sidste års tid, og beder
derfor om at få udfyldt
nogle huller:

Jeg regner stærkt med at gå efter en T-bird, der er sådan set det eneste
faste punkt jeg har i øjeblikket.

Så vidt jeg kan se ligger der to ram standarder ude i horizonten, Rd og Ddr.
Kan nogen forklare mig forskellen på disse og give et bud på en evt.
kommende standard?
Ddr er på nuværende tidspunkt noget billigere en Rd. Er det muligt at få et
board med både Sd og Ddr slots,
ligesom i de "gode gamle" Edo/Sd dage?

Hvordan står det også til med grafikkort?
Der skal vel spilles og ses en film i ny og næ, og kortet behøver ikke være
det nyeste af det nyeste,
men der skal gerne være mulighed for at sætte det nyeste af det nyeste i,
når det engang bliver
hvermandseje Skal man se sig om efter noget specielt Agp (2x/4x) eller
hvorledes?

Resten burde så ikke være så svært at hitte ud af....

Min sidste maskine (en 166mmx som nu kører @225mhz var en model jeg
valgte fra Zitech's
katalog og fik skiftet et par dele ud på, så den så ud som jeg ville have
den.
Har dog enndu ikke haft brug for at rende ind til deres service center....

Nogen kommentarer til dette? Jeg regner ikke med at gå igang med at bygge et
system op fra 'scratch',
det er jeg for meget kylling til at gøre

På forhånd tak til alle kommentarer.

Mvh,
Pelle Zbigniew Frederiksen.
--
Atcox' Diablo 2 Speed up Tips & Tweaks
http://hjem.get2net.dk/atcox/d2

Fra : Ryne

Dato : 18-06-01 08:50

"Atcox" <atcox@optusnet.com.au> wrote in message
> [...]
> derfor om at få udfyldt
> nogle huller:
>
> Jeg regner stærkt med at gå efter en T-bird, der er sådan set det eneste

Fornuftigt valg!

> Så vidt jeg kan se ligger der to ram standarder ude i horizonten, Rd og
Ddr.

Det er vist kun intel der bruger RD-ram, du skal kigge efter DDR-ram helst
pc2100 eller Sd-ram pc133

> Kan nogen forklare mig forskellen på disse og give et bud på en evt.
> kommende standard?

Rd-ram´ne ved jeg ik så meget om, men forskellen på ddr- og sd ligger i at
DDR kører både på de opafgående signaler og de nedafgående, hvorimod SD-ram
kun kører opaf...... derfor er DDR ram dobbelt så hurtige

> Ddr er på nuværende tidspunkt noget billigere en Rd. Er det muligt at få
et
> board med både Sd og Ddr slots,
> ligesom i de "gode gamle" Edo/Sd dage?

Ja det er også en mulighed, men da prisen på DDR og SD ikke er så stor
skulle du nok bare gå efter en ddr-løsning

> [...]
> når det engang bliver
> hvermandseje Skal man se sig om efter noget specielt Agp (2x/4x)

Et udmærket valg ville være et kort med geforce-chip, måske et geforce2
gts....

> [...]
et
> system op fra 'scratch',
> det er jeg for meget kylling til at gøre

fair nok, men der er meget (læs virkelig meget) at hente ved at gøre det
selv, eller få en kammerat til det....

Fra : [Ex] Pita

Dato : 18-06-01 21:19

> ...... derfor er DDR ram dobbelt så hurtige

Ikke performance mæssigt, der er de kun 15-20 % hurtigere.

--
[Ex] Pita
ICQ: 54398011

Fra : Atcox

Dato : 19-06-01 02:50

> fair nok, men der er meget (læs virkelig meget) at hente ved at gøre det
> selv, eller få en kammerat til det....

Ja, jeg har indtil videre kigget i Zitechs katalog, og fundet mig en pæn
maskine,
bygget op om et Asus A7M266.
Surfede så lidt rundt på edbpriser og fik "sparet" lidt 2000,- ....

Jeg har rodet med hardware nok til at jeg ved at det ikke burde være et
problem, jeg "tør" bare ikke...
Jeg vil ikke ud i at et defekt mobo skal sendes til Jylland, og at
forhandleren så giver rammen skylden,
eller lignende...grrrr....

Anyway, dette er mine ca. spec's indtil videre:

Asus A7M266
En T-Bird lige omkring de 1000 Mhz
128/256 Mb DDR-Ram
En pæn IBM/Quantum HD til nogle og 1500
GeForce 2 MX-agtigt grafikkort
(Og et brugt V3 til Glide, det burde ikke konflikte? skal bare huske at det
skal være en PCI version
DVD til en 600-700 kr (Et et Mpeg kort nødvendigt for at få Dvd'en til at
virke?)
Evt brænder
Soundblaster Live-agtigt lydkort.
10Mbit Netkort.
Keyb og mus mm.
Skaermen er et kapitel for sig.

Selvbygning ville jo også åbne for muligheden for et ordentligt kabinet med
støjsvagt 300-350 Watt strømforsyning...

Hvad synes i? Det ville ikke undre mig at V3'et ikke ville trille sammen med
T-birden af en eller anden umulig grund,
men ellers ser det da meget fint ud?

Mvh,
Pelle Frederiksen.

Fra : Atcox

Dato : 19-06-01 02:57

> Asus A7M266
> En T-Bird lige omkring de 1000 Mhz

> 128/256 Mb DDR-Ram
Den får nok lov til at køre med Win2k. Skal jeg gå efter 256Mb med det
samme?

Pelle Frederiksen.

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 19-06-01 19:12

> Den får nok lov til at køre med Win2k. Skal jeg gå efter 256Mb med det
> samme?
Du skal overveje 512Mb - 128MB er udelukket (kommer naturligvis an på hvad
du bruger maskinen til, men 1Ghz med 128MB RAM hænger ikke rigtigt sammen).

/Lars