Litteratur for en nybegynder ønskes
Fra : Bjarne Toft Madsen

Dato : 08-06-06 17:19

Med fare for at blive udsat for en vis undren i denne gruppe hvor indlæggene
hovedsageligt kommer fra prof.campister, vil jeg tillade mig at forespørge
om der findes en bog eller hjemmeside der hovedsageligt beskæftiger sig med
de problemer nogle at de potentielle campingvognskøbere går og funderer
over:
1) toilet i vognen i praksis: hvor tit skal det tømmes - hvordan anvendes de
kemiske vædsker? Bruges toilettet i praksis kun i "nødtilfælde"
("nattisserholdet" og børn)?
2) gasflasker: antal gasflasker og udskiftningsmuligheder "ned gennem
europa".
3) strøm: vi har 7-polet stik - har læst om adaptor, men hvad skal jeg
præcist gøre for at have den nødvendige strøm undervejs og hvad med strømmen
på pladsen - dækker den normale strømtilslutning aircondition + diverse.
4) alle andre problemer som min "ikke helt så unge hustru" kan finde på.
For jer derude er dette småproblemer, men for os vil lekture om løsninger
være afgørende for beslutningen.
Jeg har naturligvis kigget på diverse hjemmesider og fulgt debatten i denne
konference - men jeg finder der er en del løse ender.
I april var vi tæt på at købe, indtil det gik op for os at vi ikke var
"klædt på" til en tur uden "træning" - så vi valgte som i de sidste 30 år en
tur pr. bil hvor målet blev afklaret undervejs - som før vi fik børn.
Med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 08-06-06 19:19

Hejsa Bjarne

Alle er vel velkomne i denne gruppe pg vi har alle været i samme situation
som dig ......

Det er nok smartest med enkle og simple svar til at starte med og så kan du
jo køre en "tråd" på de enkelte spørgsmål bagefter.
A:
Nat tisser - tjae nogle bruger Toilettet meget i vognen.Og hermed tømmer de
ofte(det er jo også afhængig af hvad der kommer i !) - Tømning = meget brug
= 3-4 dage ; lidt brug= ugentligt
Men jeg tror de fleste anvender toilettet på turer , når andet toilet ikke
kan nås og specielt dem med børn hvor det er umuligt at ¨nå andet!
Toiletvæsken til disse kemi toiletter skal i hver gang.(Kan med fordel købes
i udlandet - er billigere både i D +SE)
B:
GASflasker -vi kører næsten i hele Europa med 30 milibar tryk på gas.De 2
store leverandører er i Norden PRIMAGAS ELLER BP og hvor stor dækning der er
kan du se på deres respektive hjemmesider. Hvis du camperer i et land hvor
der ikke er specielt dæknng af disse flasker - kan man i de fleste store
byer i Europa få genopfyldt sin flakse med GAS. Men spørg på
Campingpladserne der ofte kan fortælle om mulighederne.
(Skulle det gå helt i vasken med disse fyldninger, kan man både få
reduktionsventiler og specielle adaptere til andre landes flasker)
C:
7 polet stik er dit kørelys til CV(Campingvogn) som du skal anvende ved
kørsel.Det 7 polede stik dækker alle de lovpligtige lysfunktioner på din
CV.Alle de der skriver npget om adaptere er enten nogen der har 7 polet på
bil og 13 polet på campingvogn(Sidder næsten på alle nyere)
Eller en type 13 polet på bil og en anden type på CV , eller 13 polet på bil
og 7 polet på CV(mest ældre vogne).
Fordelen ved 13 polet stik er at du nu også kan f.eks tilkoble
baklys´og/eller tågelys + eventuelt lys til indvendig brug i CV eller strøm
til Campingsvognens batteri m.m.
STRØM undervejs er uden batteri i CV ikke tilrådeligt , da du skal være
opmærksom på din bil ikke kan tåle afladning af batteri ved brug af
lamper/AC/m.m.(Du riskerer ikke at kunne starte bilen igen efter en
overnatning)
D: Da mange andre er startet på samme måde som jer er det bare at få ført
"drømmen" ud i livet - vi i denne gruppe er i hvertfald ikke i Tvivl -
Camping er bare livet !!!!!!

PS_ Normalt er folk flinke til at hjælpe dig med at løse mange problemer på
en Campingplads -når bare du holder dig til problemer omkring campingvogn og
telt.
Og hvorfor ikke prøve at starte med at leje en vogn for at prøve noget af
inden investeringen ?

Kim

Fra : Bjarne Toft Madsen

Dato : 08-06-06 19:19

Beklager trykfejl.
/bjarne

Fra : Steen Larsen

Dato : 08-06-06 19:16

> [...]
> en tur pr. bil hvor målet blev afklaret undervejs - som før vi fik børn.

Hej Bjarne

Camping Branchen har i samarbejde med Campingferie.dk fremstillet en
Instruktions-DVD (fås også på VHS), som fortæller alt om hvordan du bruger
din campingvogn.

Pris 150 kr. + 25 kr. i porto.

Se mere her
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Instruktion_campingvogne.asp.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Søren Trelborg

Dato : 08-06-06 21:01

1) Jo varmere jo mere toiletvæske skal der I. Til alm. dansk vejr og tømning
hver 2.-3. dag er 1/3 dosering nok. Og spar endelig på den væske som skal i
skyllevandet - det er kun for parfumeringens skyld, og kan komme til at
dufte meget kemisk.
2) Ned gennem europa turde jeg ikke satse på at kunne købe gas til dansk
regulator. Vi bruger under 1 10kg. flaske på 3 uger sydpå (ingen
opvarmning), men alene madlavning og køleskab mens vi kører (det fungerer
rigtigt fint).
3) Med køl på gas bruger du stort set ikke strøm under parkering/nat hvis du
er lidt omhyggeligt, men vand/toilet virker kun hvis der er strøm til vognen
fra bilen eller 230V - og på turen er det rigtigt rart at toilettet er i
funktion med små børn.
Husk at pakke vognen korrekt: tunge ting (fortelt + stænger) ned i bunden og
ikke for langt bagud. Kugletryk over 25 kg. gerne helt op mod 75 kg hvis
bilen er godkendt til det.
Følg lastbilernes hastighed, men uden at køre for tæt på dem. I får en rolig
rytme og undgår farlige situationer, hvor I selv eller lastbilerne skal
overhale. Ned af bakke øges afstanden ekstra, så I har fuld oversigt over
luftmodstand til at bremse med - brug motorbremse ned af bakke.
Hvis CV er med slingrekobling og bilens kugle er malet, så skal malingen
slibes af selve kuglen, da det ellers sætter sig i slingrekoblingens
bremseklodser. Med slingrekobling må kuglen ikke være smurt med olie, men
skal være tør og ren.
Brug ikke vandet i CV som drikkevand - der kan nemt være algebelægning i
slangerne. Tag i stedet drikkevand til turen med i 1½ liter sodavandsflasker
eller dunke (ikke fra sprinklervæske da det smager skidt).
Ved høj varme kan køleskabet ikke klare at køle drikkevarer ned. Brug i
stedet en spand med kold vand eller en køletaske med kølelegeme og en
12-volt omformer. Hvis der er 35 grader udenfor viker 15 grader i køleskabet
som koldt - men pateen bliver lynhurtigt dårlig, så vi snupper termometeret
fra fryseren derhjemme og smider i køleskabet, så vi kan følge med i om det
er forsvarligt at bruge til madvarer.
Hav et par ruller toiletpapir indenfor rækkevidde på turen og på pladsen -
det er ikke en selvfølge at der er toiletpapir til rådighed.

God tur. Camping er det bedste i kan gøre for jeres børn !

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-06-06 07:31

Søren Trelborg wrote:

> [...]
> dansk regulator. Vi bruger under 1 10kg. flaske på 3 uger sydpå (ingen
> opvarmning), men alene madlavning og køleskab mens vi kører (det

Denne oplysning er over 1 år gammel:
Medbringes de såkaldte letvægtsflasker fra BP kan disse ombyttes i Norge,
Sverige, Finland, Benelux landene, Østrig, England og Skotland. Der arbejdes
fortsat på at få en lignende aftale i Tyskland, men det bliver ikke klart
til denne sæson.

> [...]
> strøm til vognen fra bilen eller 230V - og på turen er det rigtigt
> rart at toilettet er i funktion med små børn.

Det er det uanset. Man er fri for at fifle med 50 cent for at få lov til at
bruge toilettet på en rasteplads, og man behøver ikke gå flere hundrede
meter i 30 graders varme for at komme på toilet :)

> Husk at pakke vognen korrekt: tunge ting (fortelt + stænger) ned i
> bunden og ikke for langt bagud. Kugletryk over 25 kg. gerne helt op
> mod 75 kg hvis bilen er godkendt til det.

25 kg er alt for alt - alt alt for lidt! 50-75 kg er det man skal køre med!

> Brug ikke vandet i CV som drikkevand - der kan nemt være
> algebelægning i slangerne.

Det renser man selvfølgelig ud ved forårets komme ved at blande noget i
vandet og fylde helt op (også i vandhaner) og lade det stå et par døgn. Jeg
har aldrig brugt andet end at drikke det vand der er i cv´en.

Noget andet er så at det vægtmæssigt kan være klogere blot at medbringe et
par flasker :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 09-06-06 08:07

"Bjarne Toft Madsen" <b.t.madsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Med fare for at blive udsat for en vis undren i denne gruppe

Ud over omtalte CD får der også en bog, både hos DCU, men også hos
forhandlerne.

Om sider på nettet, ved vi ikke rigtig hvor du har kikket?

Med stor sandsynlighed for at ha glemt nogle meget gode sider, er de private
f.eks. www.campingstuff.dk og http://www.hanses-campingsider.dk/

samt artiklerne via rullemenuen i venstre side på www.campingferie.dk ...
og
f.eks. med tipsene under teknik på www.dcu.dk .. utroligt oplysende.

www.campingdanmark.dk har også god side.

Hvis man kikker rundt på siderne findes der også der links til en mængde
andre sider. Både private, mærkeklubber, men også mere specifikke interesse
retninger, ung, senior, natur, osv.

Men det skal selvfølgelig ikke afholde fra at spørge videre her.

Velkommen i gr.

Fra : Bjarne Toft Madsen

Dato : 09-06-06 15:58

Tak for gode råd og henvisninger til hjemmesider. Jeg har købt den
anbefalede Instruktions-Dvd. Det er lige præcis det jeg har brug for på
nuværende tidspunkt. (Prisen er i øvrigt kun 100 kr. her på det nærmeste
center for campingudstyr)

Med venlig hilsen
Bjarne