Holdbarhed på vodka
Fra : Ole Sørensen

Dato : 08-06-06 15:52

Nogen der vil gi et bud på hvor længe en "Cuba Strawberry with vodka" kan
holde? Jeg fandt en flaske i kælderen som er købt 31/12-99.

Hilsen Ole

Fra : Ole Andersen

Dato : 08-06-06 15:55

"Ole Sørensen" <smf@stofanet.dk> wrote in message
> Nogen der vil gi et bud på hvor længe en "Cuba Strawberry with vodka" kan
> holde? Jeg fandt en flaske i kælderen som er købt 31/12-99.

Jeg ville skynde mig at bælle den med det sammen. :)

Spøg til side. Hvis det er en af dens glas helt transparente vodkaer med
smagstilsætning, vil jeg sige næsten evighedsholdbart.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 08-06-06 16:00

Ole Andersen wrote:
> Jeg ville skynde mig at bælle den med det sammen. :)

Hehe, ja den er nu ikke så ringe. Sammen med Sprite. Ligeledes Cuba Caramel.
De "rene" vodka kan jeg dog ikke li'. Mine smagsløg er vist for sarte til
den slags...

> Spøg til side. Hvis det er en af dens glas helt transparente vodkaer
> med smagstilsætning, vil jeg sige næsten evighedsholdbart.

Hov, der står L02052810 med småt bagpå. Mon det betyder 28/10-05? Eller bare
et produktionsnr.?

Hilsen Ole

Fra : Ole Andersen

Dato : 08-06-06 16:07

"Ole Sørensen" <smf@stofanet.dk> wrote in message
> Hov, der står L02052810 med småt bagpå. Mon det betyder 28/10-05? Eller
> bare et produktionsnr.?

Det er svært at sige. Har du prøvet at smage på den?

Fra : Michael Gaardboe

Dato : 08-06-06 20:15

> Hov, der står L02052810 med småt bagpå. Mon det betyder 28/10-05? Eller
> bare
> et produktionsnr.?

Hej Ole,

Det er nok bare et LOT nr. det findes på mange forskellige produkter, det er
nok ikke datoen.

Venlig hilsen
Michael Gaardboe

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-06 01:38

Først skrev Ole Sørensen:

> Jeg fandt en flaske i kælderen som er købt 31/12-99.

og dernæst:

> Hov, der står L02052810 med småt bagpå. Mon det betyder 28/10-05? Eller bare
> et produktionsnr.?

Hvis du har købt den i '99, kan den jo ikke være produceret i '05, vel?

I modsætning til øl og vin, er spiritus helt dødt. Der sker altså ingenting
rent kemisk. Bl.a. sollys og temperatur kan vel spille ind, men i
princippet vil flasken kunne holde sig på ubestemt tid. Jeg *har* dog
oplevet at en flaske whisky er blevet lidt slap efter at have været åbnet i
nogle måneder, men en uåbnet flaske sker der ikke noget med.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole Sørensen

Dato : 09-06-06 11:37

Kurt Hansen wrote:
> Hvis du har købt den i '99, kan den jo ikke være produceret i '05,
> vel?

Du har da vist ikke fået udsovet i nat, hva'?!
Det kunne jo være at indholdet skulle anvendes INDEN den 28/10-05.
Udløbsdato, anvendes før, best before... kært barn har mange navne.

> [...]
> *har* dog oplevet at en flaske whisky er blevet lidt slap efter at
> have været åbnet i nogle måneder, men en uåbnet flaske sker der ikke

Jeg har forhørt hos importøren/producenten som oplyser, at indholdet sagtens
kan drikkes endnu.

Hilsen Ole

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-06-06 17:44

"Ole S¯rensen" <smf@stofanet.dk> on torsdag 8. juni 2006 at 16:52 +0100
wrote:
>Nogen der vil gi et bud på hvor længe en "Cuba Strawberry with vodka" kan
>holde? Jeg fandt en flaske i kælderen som er købt 31/12-99.

Smid den ud, eller gem den til din svigermor kommerpå besøg

Den kan formentlig holde sig uendeligt.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Bo Warming

Dato : 08-06-06 19:43

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message
> "Ole S¯rensen" <smf@stofanet.dk> on torsdag 8. juni 2006 at 16:52
> +0100
>
> Smid den ud, eller gem den til din svigermor kommerpå besøg
>
> Den kan formentlig holde sig uendeligt.

Ting der ikke kan tåle laaaang tids lagring er vandige sager med
bakteriefordøjelige proteiner, fedstoffer, kulhydrater
Og fedt der kan harske
Men fryseskadet kød er en vandrehistorie for journalister som jo er
dummere end fladjordstroende

Og dårlig emballerede sager, som fordamper eller skadedyr trænger ind

Vin har desuden evne til at danne vinsten og andre processer kan
forringe smagen - eller forbedre smagen.

Hedvin evt også.

Men spirituosa altså over 30% alkohol er som sukker og salt -
evighedsholdbart.

At egetræslagrede ting gerne må være mange år gamle er fordi der
trækker smagsstoffer fra denne særlge emballage ud i sprutten.

Fra : Gismo

Dato : 08-06-06 18:19

"Ole Sørensen" <smf@stofanet.dk> wrote in message
> Nogen der vil gi et bud på hvor længe en "Cuba Strawberry with vodka" kan
> holde? Jeg fandt en flaske i kælderen som er købt 31/12-99.

Normal vodka kan holde sig indtil den er drukket - Samme burde gælde vodka
med smag.
Skulle den være dårlig, sker der nok ikke andet, end at du har tømmermænd og
dårlig mave samtidig ;)

--
Gismo

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-06 07:49

On Thu, 8 Jun 2006 16:59:46 +0200

> [...]
> for sarte til den slags...

> Hov, der står L02052810 med småt bagpå. Mon det betyder 28/10-05?

eller den 2/5/2810 tror det er et produktionsnummer. L i sådanne
plejer vist at stå på Line number.

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-06 07:52

On Fri, 9 Jun 2006 08:48:59 +0200
Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> eller den 2/5/2810 tror det er et produktionsnummer. L i sådanne
> plejer vist at stå på Line number.

err LOT nummer sgu da men det er nu ca det samme.

Fra : Bent

Dato : 14-06-06 09:39

Den kan ikke holde sig længere. Send den til mig, så skal jeg nok sørge for,
at den bliver destrueret. Hik