Behandling af lønningsliste (teak/mahogny)
Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 07-06-06 20:13

Hejsa NG

I forbindelse med en stormskade fik jeg på værft monteret ét stykke
ny lønningsliste på min Bianca 27. Jeg fik oplyst at det monterede
var maghony. Det er lakeret men har en meget brun/rød nuance. Hvis jeg
sliber let på den nye liste kommer jeg ret hurtig ned til lyst træ.

Nu er jeg ved at slibe de øvreige lønningslister ned, for at gøre
disse pæne igen. Jeg mener nu at kunne fornemme at disse origenale
lister er af teak - hvilket vel også er det normale.

Problemet er at hvis jeg larkere nyslebet teak får jeg slet ikke den
rød/brune farve som værftet har fremtryllet. Kan man blande noget
pigment i lakken ? Det virker umiddelbart ikke som om at det er bejdse
(plejer at trække længre ned i træet)

Tænkte på at lade træet være ubehandlet - men den går vel ikke med
maghony ??

.....Kan selvfølgelig bare ringe til værftet og høre hvad de rent
faktisk har behandflet med o:)

vh Henrik

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-06-06 22:33

Tror du ikke bare det er mahognis alm natur. Det ser lyst ud når det er
matslebet og bliver meget rødbrunt når det enten olieres eller lakeres.

Jeg synes det er for tamt de ikke har brugt samme materiale som der var på
båden i forvejen.

Du kan godt tone lakken (eller bejdse dem) men jeg synes de burde lave det
om.

Bjarke

Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 08-06-06 07:22

Hej Henrik,

Sjovt nok har jeg selv en Bianca 27 hvor jeg har taget alt lak af
lønningslisten her i forår og ladet den stå ubehandlet dog smurt
godt med Hempels klar teakolie (ca. 1 gang om md.)

Jeg opdagede under arbejdet at listen ligeledes måtte have haft en
skade på et tidspunkt for ca. en meter af træet var skiftet. Ud over
skaringen kan man overhovedet ikke se ændring i træets farve eller
struktur og der er ingen tvil om at det er teak.

Så jeg ville bestemt også bede om at få lavet det om.

Jeg har faktisk en meter teak lønningsliste liggende til en Bianca27 -
Hvor i landet bor du ?

Mvh
/Frank