kort og godt !
Fra : Lars

Dato : 07-06-06 18:24

Er der en venlig sjæl der vil fortælle mig hvordan, eller hvor jeg
kan finde
noget om hvordan jeg indsætter en "form" i en access database....

f.eks.

2 tekstfelter hvor der skal indtastes "fornavn" og "efternavn"

Hvordan får jeg det puttet ind i databasen ???

Lars

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-06-06 20:04

On 7 Jun 2006 10:24:19 -0700, "Lars" <lkj002@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>f.eks.
>
>2 tekstfelter hvor der skal indtastes "fornavn" og "efternavn"
>
>Hvordan får jeg det puttet ind i databasen ???

Tag et kig på:
<url: http://www.html.dk/tutorials/asp/>

Lektion 11 handler om formularer
Lektion 17-22 handler om databaser

Hvis ikke du er så dus med ASP, så prøv at dele opgaven op, så du
først checker, hvordan du får værdier ud fra din formular.
Når det kører, så find ud af, hvordan du får værdier ind i din
database.
Når det så også kører, skal det bare bindes sammen.

Du er meget velkommen til at spørge igen, hvis du kører fast.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Poul Kelså

Dato : 08-06-06 19:31

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> Når det så også kører, skal det bare bindes sammen.
>
> Du er meget velkommen til at spørge igen, hvis du kører fast.

Et temmelig dumt svar. Vi er her ikke for at nedgøre andre. Og selv vi
nybegyndere har vel ret til at spørge. Og så er der forresten ikke
megen hjælp at hente i de kapitler du henviser til!
Eller også er jeg også meget dum?

No offence.

Poul

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-06-06 12:22

On 08 Jun 2006 18:30:48 GMT, Poul Kelså <poul.kelsaa@get2net.dk>
wrote:

>Et temmelig dumt svar. Vi er her ikke for at nedgøre andre. Og selv vi
>nybegyndere har vel ret til at spørge. Og så er der forresten ikke
>megen hjælp at hente i de kapitler du henviser til!

Jeg er da ked af, at du har opfattet det nedgørende. Sådan var det
bestemt ikke tænkt.
Og tilsyneldadende fik det da spørgeren bragt så meget videre, at han
fik formular-delen til at virke og senere har kunnet stille konkrete
spørgsmål om database-delen.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Poul Kelså

Dato : 09-06-06 16:41

> [...]
> Og tilsyneldadende fik det da spørgeren bragt så meget videre, at han
> fik formular-delen til at virke og senere har kunnet stille konkrete

Hej Jørn.

Du skal såmænd ikke beklage noget. Jeg var bare lidt arrig over at have
præcist det samme problem uden at kunne finde et svar på det. Så du må
meget undskylde mit utidige indlæg.

Jeg vil gerne stoppe her og vende tilbage til havd det hele drejer sig om
= hjælpe hinanden.

Mvh. Poul

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-06-06 17:12

On 09 Jun 2006 15:41:21 GMT, Poul Kelså <poul.kelsaaNOSPAM@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>meget undskylde mit utidige indlæg.
>
>Jeg vil gerne stoppe her og vende tilbage til havd det hele drejer sig om

No problem

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-06 22:11

Poul Kelså skrev:

> Nu arbejder jeg lokalt på min egen computer med installeret
> IIS. Hvordan får jeg skriverettigheder til mappen
> C:\Inetpub\wwwroot?

Det er ikke dig, men den brugerkonto som asp-processen kører under,
der skal have skriveadgang.

Se hvordan man fikser indstillingerne her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=4>

> Eller er der et problem med, at min database ligger der, mens
> acces-programmet ligger i andet bibliotek.

Nej.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-06 22:24

Poul Kelså skrev:

> Et temmelig dumt svar. Vi er her ikke for at nedgøre andre.

Undskyld, men hvor er det nedgørende i Jørns svar?

Lars stiller et ret basalt spørgsmål - hvad der bestemt også skal
være plads til i gruppen - og Jørn henviser til tutorialen på
html.dk, der grundigt og pædagogisk forklarer om asp.

Der er ingen grund til at man skal skrive en lang forklaring til et
simpelt spørgsmål - her vil en henvisning til asp-tutorialen eller
en artikel på asp-faq.dk ofte være fyldestgørende. Hvis spørgeren
efter at have læst henvisningen stadig er i tvivl, er han/hun altid
velkommen til at vende tilbage - hvad Jørn også gør opmærksom på.

Læs evt. <http://usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html> -
afsnittet "Hvordan svar fortolkes"

> Og selv vi nybegyndere har vel ret til at spørge.

Bestemt.

> Og så er der
> forresten ikke megen hjælp at hente i de kapitler du henviser
> til!

Jo. De forklarer de grundlæggende teknikker i at arbejde med
formularer og databaser i asp. Hvis man har konkrete problemer med
at få noget til at virke, er det en god ide at fortælle hvad man
har gjort for at få det til at virke, og på hvilken måde det ikke
virker (se også <http://asp-faq.dk/article/?id=41>)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul Kelså

Dato : 09-06-06 16:12

Jens GyldenkærneClausen wrote in
> [...]
> at få noget til at virke, er det en god ide at fortælle hvad man
> har gjort for at få det til at virke, og på hvilken måde det ikke

Hej Jens.

Jeg ville egentlig helst besvare dette direkte, men din mail-adresse
virker ikke, så:
Jeg beklager naturligvis hvis jeg har overtrådt gældende regler for
god takt og tone. Min anke var bare, at der kom et meget konkret
spørgsmål fra Lars:
noget om hvordan jeg indsætter en "form" i en access database....
hvilket viser, at Lars absolut har læst asp-tutorial (ellers ville
han ikke kunne stille et så konkret spørgsmål).
Jeg er helt enig i at tutorial er pædagogisk, men i det aktuelle
tilfælde absolut ikke fyldestgørende. Så hvis Jørn læser spørgsmålet
og kender så meget til tutorial, vil han også vide, at man ikke kan
få et svar der.
Et fuktionelt svar er for resten: strSQL = strSQL & "Adresse = '"
& Request.Form("Adr") & "',"
Og det svar kan man ikke finde i tutorial. Derfor opfatter jeg Jørns
svar som nedgørende. Vi er her for at hjælpe hinanden. Og ikke dunke
nybegyndere i hovedet med en tutorial som (naturligvis) ikke giver
alle svarene.
Men du har naturligvis ret, det er ikke et forum for kritik af
hinandens svar. Så jeg blev ved nærmere eftertanke også lidt
klogere.

Håber du kan bære over med mig.

Med venlig hilsen

Poul Kelså

P.S. Jeg var forresten meget glad for dit svar m.h.t. at placere
databasen i et andet bibliotek. Hvorfor det virker forstår jeg
stadigvæk ikke. Men jeg finder vel ud af det på et tidspunkt.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-06-06 16:37

On 09 Jun 2006 15:12:11 GMT, Poul Kelså <poul.kelsaaNOSPAM@get2net.dk>
wrote:

>Jens GyldenkærneClausen wrote in
>dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

>Jeg beklager naturligvis hvis jeg har overtrådt gældende regler for
>god takt og tone.

Det synes jeg såmænd ikke du har. Man kan altid diksutere, havd det
bedste svar på et spørgsmål er. Og hvis ikke nogen brokker sig over de
svar der bliver givet, bliver vi jo ikke klogere ...

> [...]
>hvilket viser, at Lars absolut har læst asp-tutorial (ellers ville
>han ikke kunne stille et så konkret spørgsmål).

Hvis man har et behov for at indsætte data og/eller har hørt at man
kan, så er det jo ikke givet, at man har læst tutorialen. Det var min
antagelse, at det havde han ikke, så derfor startede jeg der - men jeg
kan sagtens have taget fejl.

> [...]
>Et fuktionelt svar er for resten: strSQL = strSQL & "Adresse = '"
>& Request.Form("Adr") & "',"
>Og det svar kan man ikke finde i tutorial.

På:
<url: http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion20.asp>
under "Gem input fra brugerne i en database"
står der:
strSQL = "Insert into personer (Fornavn) values('" &
Request.Form("Fornavn") & "')"

- så jo, man kan komme langt med den tutorial.

>Derfor opfatter jeg Jørns svar som nedgørende.
<snip>

>Håber du kan bære over med mig.

Jeg kan i hvert fald sgatens, hvis du også kan bære over med, at svar
ikke nødvendigvis er nedgørende - eller tænkt sådan - bare fordi de
ikke lige er 100% fyldestgørende.

Mvh. Jørn

PS: Gider du tage et kig på:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-06-06 22:51

Poul Kelså skrev:

> Jeg ville egentlig helst besvare dette direkte, men din
> mail-adresse virker ikke,

Jo den gør. Jeg har angivet en reply-to-adresse, som et korrekt
fungerende newsprogram helt automatisk vil anvende hvis man beder
om at svare pr. mail. Jeg skal dog ikke sige om det virker når man
benytter html.dk til nyhedsgrupperne.

Bortset fra det er jeg glad for at du har skrevet i gruppen i
stedet for pr. mail - ikke fordi jeg har noget mod at få mails, men
fordi din kommentar er god at have i det offentlige forum, så andre
end mig kan svare på den (jeg kan se at Jørn allerede har været
der).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars

Dato : 07-06-06 21:24

Jørn Andersen skrev:

> Tag et kig på:
> <url: http://www.html.dk/tutorials/asp/>
>
> Lektion 11 handler om formularer
> Lektion 17-22 handler om databaser

Jeg har nu kigget. Jeg har fået flg. til, at virke (her er noget af
koden)

' SQL sætning opbygges
strSQL = "Insert into user ("

strSQL = strSQL & "Fornavn, "
strSQL = strSQL & "Efternavn, "
strSQL = strSQL & "username, "
strSQL = strSQL & "password) "

strSQL = strSQL & "values( "

strSQL = strSQL & "'Fætter', "
strSQL = strSQL & "'Guf', "
strSQL = strSQL & "'99887766', "
strSQL = strSQL & "'20-04-1964')"

Men hvad skal jeg så skrive for at indsætte fra en form ??
der skal jo ikke stå "fætter" "guf" i min database.......
men brugerens indtastede værdier...

Håber der er nogen der kan hjælpe

mvh. Lars

Fra : Niels Henriksen

Dato : 07-06-06 21:42

"Lars" <lkj002@hotmail.com> wrote in message

[...]

Så skal din SQL se ud som:
SQL sætning opbygges
strSQL = "Insert into user ("

strSQL = strSQL & "Fornavn, "
strSQL = strSQL & "Efternavn, "
strSQL = strSQL & "username, "
strSQL = strSQL & "password) "

strSQL = strSQL & "values( "

strSQL = strSQL & "'" & Request.form("fornavn") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.form("efternavn") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.form("username") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.form("password") & "')"

Hvor jeg forventer at dine felter i formen
--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk

Fra : Poul Kelså

Dato : 08-06-06 14:51

Prøv at kigge i indlægget lige underneden: Request.querystring indsæt
Jeg lavede bare en kopi af sætningen og tilpassede den.
Til gengæld får jeg så en fejlmeddelelse i scriptet:

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge en
opdaterbar forespørgsel.
/gemmedl.asp, line 19

som indeholder con.execute(strSQL).
Jeg ved ikke om de 2 ting har noget med hinanden at gøre eller det er
en fejl i min opsætning af acces-databasen

MVh. Poul

Fra : Niels Henriksen

Dato : 08-06-06 15:58

"Poul Kelså" <poul.kelsaa@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg ved ikke om de 2 ting har noget med hinanden at gøre eller det er
> en fejl i min opsætning af acces-databasen

Du mangler at have skriverettigheder i den mappe din access ligger i. Når de
er der, så kan du køre sciptet.

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk

Fra : Poul Kelså

Dato : 08-06-06 16:35

Niels Henriksen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> "Poul Kelså" <poul.kelsaa@get2net.dk> wrote in message

> Du mangler at have skriverettigheder i den mappe din access ligger i. Når de
> [...]

Tja.
[...]
Jeg ved godt, at dette ikke har så meget med asp at gøre, men alligevel.
på forhånd tak.

Fra : Niels Henriksen

Dato : 08-06-06 17:34

> [...]
> acces-programmet
> ligger i andet bibliotek.
> Jeg ved godt, at dette ikke har så meget med asp at gøre, men alligevel.

Det er ikke noget problem. Nu kører jeg kun på engelsk windows (religion):

Højreklik på mappen
Vælg Properties
Vælg Sharing
Vælg i ramme 2 begge checkboxe (Network sharing and security)

Så skulle den være der.

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk

Fra : Poul Kelså

Dato : 08-06-06 18:05

> [...]
> Vælg Properties
> Vælg Sharing
> Vælg i ramme 2 begge checkboxe (Network sharing and security)

Desværre. Dutter ikke.