Knivslibning.
Fra : K.

Dato : 07-06-06 18:09

Jeg kunne godt tænke mig en lille handy ting til at slibe mine knive.
Er dette en god investering?
http://www.obh.dk/products/Product.asp?ProductNo=9960

Hvad vil i ellers anbefale ?

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-06-06 18:14

> Hvad vil i ellers anbefale ?

En carborundumsten og et strygestål - det er billigere og bedre end den
slags maskiner.

Andreas M. Hansen

Fra : Padre

Dato : 08-06-06 08:05

K. skrev:

> Hvad vil i ellers anbefale ?

Jeg er enig med Andreas. En slibesten med 2 sider, en til slibing og en
til polering, er sammen med et godt strygestål en god investering. Min
erfaring med slibemaskiner som den, du linkede til, er, at de tager
enorme mænger af kniven i forhold til hvad en rigtig slibning gør.
Herudover giver slibestenen også muligheden for selv at bestemme
vinklen. Som ung kom jeg til at bruge sådan en knivsliber på en
global kniv, som blev sløv som en hammer. Det tog noget tid med en
slibesten at få den ordentlig skarp igen.

--
padre

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-06-06 08:52

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> on torsdag 8. juni 2006 at 9:05 +0100
wrote:
> [...]
>global kniv, som blev sløv som en hammer. Det tog noget tid med en
>slibesten at få den ordentlig skarp igen.

Fuldkommen enslydende erfaringer herfra!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 09-06-06 09:02

"K." <K@K.K> den 7. juni 2006 kl. 19:08 +0100 skrev:
>Jeg kunne godt tænke mig en lille handy ting til at slibe mine knive.
>Er dette en god investering?
>http://www.obh.dk/products/Product.asp?ProductNo=9960
>
>Hvad vil i ellers anbefale ?

Gå til en professionel, hvis du ikke har mod på slibestenen, som de andre
foreslår. Jeg betaler normalt 20-30 kr. for at få slebet en kniv - så for
600 kr. kan du få slebet en del. Og resultatet er altid bedre, er min
erfaring.

Mange hilsner

Kasper Hyllested
www.hyllested.net

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 13-06-06 11:44

> http://www.obh.dk/products/Product.asp?ProductNo=9960
>
> Hvad vil i ellers anbefale ?

Hej.

Slibning af knive er en hel videnskab, i gamle dage sagde man at en god
kniv, den kan ruste, det kan knive i dag ikke, de holder så heller ikke
skæret så godt, som gammel bogbinder skulle man selv slibe sine knive, ku'
man ikke det, var man ilde stedt, prøv at holde et stykke avispapir mellem
fingrene, med en skarp kniv skal du nu med et snit kunne skære papiret
over.
Du skal ha' en grov sten, en lidt finere, en endnu finere, og så alfa &
omega, en Belgisk brogge, knivægen, skal du afprøve på en negl, kan du mærke
bare det mindste hak, er du ikke færdig, du skal fortsætte indtil du intet
kan mærke, prøv bare at ta' en af dine knive, også en af den som er slebet
på værksted, i næsten alle tilfælde så kan man mærke hak i ægen. Problemet
er nu, kniven er så skarp, at det kun er benet i fingeren, som forhindre den
i at blive delt i to, hvis man skulle være så uheldig at skære sig, så det
er ikke for børn og kvinder at håndtere sådan en kniv.

Kurt J.
Odense

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 14-07-06 01:43

Kurt E. Jensen wrote:

> [...]
> i at blive delt i to, hvis man skulle være så uheldig at skære sig, så det
> er ikke for børn og kvinder at håndtere sådan en kniv.

Med alle disse gode råd så kunne du måske oplyse hvor man for fat på en
belgisk brogge. Det er omkring 30 år siden jeg sidst så sådan en, og da
fik jeg at vide at bruddet hvor de fremmstilles var blevet lukket.

PEA