Andet multimedie
bentjuul 3670
Farvekoder?
Fra : Johs32

Dato : 07-06-06 09:07

Hvor finder man eksempler på farver og deres tilhørende koder?

Jeg har fx fundet: #e5e5dd, #670000, #e82b02, men hvordan finder man flere
og ser hvilke farver der hører til koderne?

Er der iøvrigt forskellige standarder for disse koder?

Mvh
JOhs

Fra : J.L

Dato : 07-06-06 11:05

Hej Johs

Du kan bruge dette link

http://www.siteprocentral.com/html_color_code.html

Der kan du taste Hex koderne ind i feltet, ca midt på siden, når du trykker
på knappen ved siden af vises den farver som
koden repræsenterer.

Der er desuden rig mulighed for at justere farvetonerne, samt du kan få vist
komplementær farverne til den viste farve. osv. osv.

Mvh John
http://www.Dj-Import.dk

Fra : Vagn Christiansen

Dato : 08-06-06 12:22

> [...]
> og ser hvilke farver der hører til koderne?
>
> Er der iøvrigt forskellige standarder for disse koder?

Prøv at gå på Google og skriv Traycolor
så skal du bare se

Mvh.Vagn Christiansen

Fra : emj

Dato : 08-06-06 13:10

Vagn Christiansen skrev:

> [...]

Her er en oversigt over farver og deres hex kode.
http://www.easywebsite.dk/FARVEKODER.435.0.html

Hilsen emj

Fra : per christoffersen

Dato : 08-06-06 13:17

"emj" <lamaguf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Her er en oversigt over farver og deres hex kode.
> http://www.easywebsite.dk/FARVEKODER.435.0.html

Ja altså nogen af dem.
Farver på siden er de 216, der i gamle dage blev brugt som 'web-sikre'.
Ialt er der 16,7 mill RGB farver der kan rummes indenfor den normale
notation.

/Per

Fra : emj

Dato : 08-06-06 16:25

per christoffersen skrev:

>Ja altså nogen af dem.

Jamen så søg på google efter "farvekoder" så får du alle de millioner
du kan tænke dig.
Her f.eks.
http://farvekoder.spontek.dk/

'Hilsen emj

Fra : per christoffersen

Dato : 08-06-06 16:50

> Jamen så søg på google efter "farvekoder" så får du alle de millioner
> du kan tænke dig.

Nej, ellers tak. Jeg får mine fra Photoshop.
Pointen var bare at gøre opmærksom på, at listen ikke var uddybende.

/Per

Fra : per christoffersen

Dato : 08-06-06 13:03

"Johs32" <sdfs@dss.com> skrev i en meddelelse

> Er der iøvrigt forskellige standarder for disse koder?

Både og.
Koderne er en angivelse af RGB-farveblandingen (altså skærmfarver), og i
dette tilfælde er de skrevet med hexadecimale tal.
De kan også skrives med almindelige tal fra 0-255, men til webbrug skal det
altså være hexadecimale angivelser.

En farve angives i 3 sæt tal, et sæt for hver af de tre farver R(ød),
G(røn), B(lå).

Hvid angives feks. som 255-255-255 i almindelige tal og #FFFFFF i
hexadecimale tal.
(Hvid dannes nemlig som skærmfarve af fuldt blus på alle tre farver).

Så farverne er ens, men kan angives på forskellig måde.

Ethvert fornuftigt grafik program vil i øvrigt kunne blande alle
farvemulighedern og vise deres værdier både i alm. tal og hexadecimalt.

/Per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-06-06 01:07

per christoffersen wrote:

> [...]
> De kan også skrives med almindelige tal fra 0-255, men til webbrug
> skal det altså være hexadecimale angivelser.

Hvorfor dog det? Det er fuldt legalt at notere farver på begge måder til
web. Om du skriver sådan:

#3366ff

eller sådan:

rgb(51,102,255)

.... det giver samme resultat på skærmen og begge metoder er valide.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : per christoffersen

Dato : 09-06-06 08:03

> Hvorfor dog det? Det er fuldt legalt at notere farver på begge måder til
> web. Om du skriver sådan:

Men ikke altid brugbart. Ældre browsere forstå¨så vidt jeg er orienteret og
kan huske ikke RGB-notationen.

/Per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-06-06 00:06

per christoffersen wrote:
> Ældre browsere forstå¨så vidt jeg er
> orienteret og kan huske ikke RGB-notationen.

Eksempler?

Jeg har ikke observeret problemer siden NN4 - og den er jeg for flere år
siden holdt helt op med at tage hensyn til. Den er alligevel så godt som
blind for css.

Nyere udgaver af Netscape (fra ver. 6.x), Opera fra ver. 5.x, IE fra ver.
4.x, FF fra ver. 0.8 har mig bekendt ikke problemer med rgb-notationen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : per christoffersen

Dato : 10-06-06 16:14

> Nyere udgaver af Netscape (fra ver. 6.x), Opera fra ver. 5.x, IE fra ver.
> 4.x, FF fra ver. 0.8 har mig bekendt ikke problemer med rgb-notationen.

Det kan være mig der har en gammeldags opfattelse af tingene

/Per