Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mine billeder bliver FLADE ved upload til ~
Fra : Andrew

Dato : 06-06-06 23:41

Hej

Når jeg har ordnet mit billede, resized det og komprimeret det så det fylder
mindre end de 150 kb ser det ud som billedet til højre:

http://i77.photobucket.com/albums/j54/anderskv/Untitled-1.jpg

Når billedet er uploadet til fotokritik og jeg tjekker det ud, ser det ud
som billedet til venstre på samme link ovenfor.

Det er især tydeligt at se forskelle på de to billeder, hvis man ser på
rebet samt på farverne på båden.

Billedet er ikke nær så lækkert i farverne, mætningen og kontrasten.
HVAD er der sket? det er præcist det samme billede. Det til højre er
screenshot af billedet åbnet i windows og billedet til højre er billedet set
på fotokritik? hvorfor den store forskel???

Mvh Anders

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-06-06 00:06

Andrew wrote:
> [...]
> screenshot af billedet åbnet i windows og billedet til højre er
> billedet set på fotokritik? hvorfor den store forskel???

Hvilket farverum er billedet gemt i?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-06-06 07:01

Andrew wrote:

> [...]
> som billedet til venstre på samme link ovenfor.
>
> Det er især tydeligt at se forskelle på de to billeder, hvis man ser på

Det er ganske vist lidt svært at måle på dine billeder, da opløsningen er
begrænset, men så vidt jeg kan se, så er forskellen ikke særlig stor.

Problemet kan evt. skyldes, at du ser på billederne i to forskellige
programmer, windows har ikke ColorSync, så det samme billede bliver vist
forskelligt, alt efter hvilket program det ses i...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : TL

Dato : 07-06-06 08:32

"Andrew" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> screenshot af billedet åbnet i windows og billedet til højre er billedet
> set på fotokritik? hvorfor den store forskel???

Svaret kunne ligge i din farveprofil i dit billedbehandlingsprogram (RGB)
kontra farveprofilen på nettet (sRGB).
Læs mere i denne artikel:
http://www.digitalfotoonline.dk/show.asp?ID=580&side=5

mvh.

TL
--
www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt Design | Lindkold Webdesign

Fra : Erik W.

Dato : 07-06-06 11:08

> [...]

> screenshot af billedet åbnet i windows og billedet til højre er billedet
> set på fotokritik? hvorfor den store forskel???

Klassikeren (som jeg selv har haft problemer med) er at kameraet eller din
RAW-konverter gemmer billedet "Adobe RGB" farverum. Adobe RGB giver flotte
dybe farver når du printer ud fra photoshop, men giver flade og kedelige
billeder på web. Løsningen er at sætte dit kamera eller din RAW-konverter
til at arbejde med sRGB.

Mvh Erik W.

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-06-06 11:26

Erik W. skrev:
> [...]
> billeder på web. Løsningen er at sætte dit kamera eller din RAW-konverter

Det forekommer mig uhensigtsmæssigt at sætte kamera eller raw konverter
til at degradere først i processen.
Der er mere mening i at foretage degraderingen så sent som muligt: lige
før eller i "save for web"

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : JJ

Dato : 07-06-06 13:13

Ole Larsen wrote:
> Det forekommer mig uhensigtsmæssigt at sætte kamera eller raw konverter
> til at degradere først i processen.
> Der er mere mening i at foretage degraderingen så sent som muligt: lige
> før eller i "save for web"

Dvs at der kvalitetstab ved sRGB i forhold til AdobeRGB?

Mvh
Jan

Fra : Andrew

Dato : 07-06-06 15:02

Hej Erik

Jep, du havde ret. Det var problemet.

Man kan se forskellen mellem de to billeder inde på fotokritik:

FØR - ProPhoto RGB: billede-ID: 245952
EFTER - ProPhotoRGB --> sRGB : Billede-ID: 246040

Tydelig forskel.

Efter al efterbehandling af billedet, samt resizing kan CS2 konvertere
billedet til alverdens farverum. Jeg konverterede billedet til sRGB, og nu
var billedet på nettet farvemæssigt identisk med originalen.

En RET vigtig detalje!

Mvh Anders

Fra : F.Larsen

Dato : 07-06-06 22:02

"Andrew" <andersvalenFjErN@mail.dk> wrote in message
> [...]
> screenshot af billedet åbnet i windows og billedet til højre er billedet
> set på fotokritik? hvorfor den store forskel???

Enkelt. Det ene vises i browseren og det andet i explorers "picture and fax
viewer".
Prøv at åbne billedet med din browser ved at dragge og droppe billede fra
disken ind i et åbent vindue ... og vupti ...

--
Flemming