Har sundhedsstyrelsen ret i det ??? (vedr.~
Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-06-06 17:59

Jeg har i et brev til sunhedsministeren spurgt til brugen af
amalgam i stedet for plast, og tilskud i forbindelse med
lapning af huller.
I svaret skrives der bla.:

"Sundhedsstyrelsen har oplyst, at den foreliggende videnskablige
dokumentation samstemmende når frem til, at der ikke er en
påviselig sammenhæng mellem helbredsskader og kviksølv fra
amalgam."

Hvorfor hulen bliver amalgam så ikke brugt i skoletandplejen
bla.. Også i store dele af den udenlandske tandpleje er amalgam
ude af programmet. Jeg ser kun en grund til dette er tilfældet.
Eller trænger jeg til supplerende oplysninger?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-06-06 18:55

> Hvorfor hulen bliver amalgam så ikke brugt i skoletandplejen
> bla.. Også i store dele af den udenlandske tandpleje er amalgam
> ude af programmet. Jeg ser kun en grund til dette er tilfældet.

Der er faktisk to. Den ene er at plastik efterhånden er næsten lige så godt
som amalgam på tyggefladerne og den anden er at det ikke kan ses - moderne
mennesker vil se så perfekte ud som muligt. En detalje kan også være at det
dyrere at få lavet = tandlægen tjener mere, men det ved jeg faktisk ikke, og
så selvfølgelig at der overhovedet er alternativ til amalgam.

Mvh Maria

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 06-06-06 19:37

On Tue, 6 Jun 2006 18:59:15 +0200, "Andersen [3650]"
<virker@ikke.dk> wrote:

> [...]
>ude af programmet. Jeg ser kun en grund til dette er tilfældet.
>Eller trænger jeg til supplerende oplysninger?

Amalgam er stærkere, og billigere, og de sidste undersøgelser
frikender det for de ulemper der blev råbt op om.
mvh Ebbe
(delvis iflg min gode tandlæge)

Fra : Brian

Dato : 18-06-06 09:32

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Amalgam er stærkere, og billigere, og de sidste undersøgelser
> frikender det for de ulemper der blev råbt op om.
> mvh Ebbe
> (delvis iflg min gode tandlæge)

Det er sikkert også rigtigt, jeg mener nemlig at det mere er/var
klinikassistenterne som får/fik problemer ved at håndtere materialet...

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-06-06 10:52

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> "Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er sikkert også rigtigt, jeg mener nemlig at det mere er/var
> klinikassistenterne som får/fik problemer ved at håndtere materialet...

Der må jo være noget skidt der i, for den tidligere borgmester i Aalborg,
Kaj Poulsen, blev da skrækkeligt syg, og mistede alt håret, uden at man
kunne finde frem til, hvad han fejlede... Så fik han fjernet alle amalgam
plomber, og erstattet dem med plastic, og straks var helbredet i bedring...
Men håret kom aldrig tilbage.

M.V.H....Benny..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-06-06 14:55

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> wrote:

> [...]
>plomber, og erstattet dem med plastic, og straks var helbredet i bedring...

Sød historie - Men den har nok ikke megen hold i virkeligheden....

<mlr>

Fra : Lyrik

Dato : 02-07-06 12:44

> [...]
> >
> Amalgam er stærkere, og billigere, og de sidste undersøgelser
> frikender det for de ulemper der blev råbt op om.
++++++++++++++++++++++
Ifølge min tandlæge er plasticplumperne 4- gange så holdbare som
amalgamplumperne. Skægt så uenige fagfolkene er.
Min egen erfaring med flere amalgamplumper og en kindtandstump der ligefrem
blev modelleret op i plastic-plumpe kan jeg kun sige:
Fremover kun plastic til mig.
Der er flere fordele.
Den har ingen metalsmag eller metal-fornemmelser. Den føles lige som de
andre tænder.
Jeg ved faktisk ikke mere hvor den befinder sig helt nøjagtigt!))

Tandlægen sagde:
Den er kun dyrere fordi sundhedsstyrelsen nægter at give den det samme
tilskud som amalgamplumpen.

Tvangsneurotikerne regerer alle vegne-SUK!
Med de udvikles jo også efter janteloven.

Kunne det ikke bare lade sig gøre at give et plumpetilskud uansét hvad den
så var lavet af?

Hilsen
Jens

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-07-06 21:24

> Ifølge min tandlæge er plasticplumperne 4- gange så holdbare som
> amalgamplumperne. Skægt så uenige fagfolkene er.

Det vil jeg gerne se ham lægge navn til. Jeg har ikke kunnet finde en eneste
tandlæge, der mener at plast er bedre eller lige så godt som amalgam.

> Der er flere fordele.
> Den har ingen metalsmag eller metal-fornemmelser. Den føles lige som de
> andre tænder.

Det gør mine amalgam også - ingen forskel ud over udseendet.

> Den er kun dyrere fordi sundhedsstyrelsen nægter at give den det samme
> tilskud som amalgamplumpen.

Jeg får da masser af tilskud til plastfyldningerne?

Mvh Maria

Fra : Andersen [3650]

Dato : 03-07-06 16:49

> Jeg får da masser af tilskud til plastfyldningerne?

såååh. Hvad får du og hvad har du ud over almindelig sygesikring??

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-07-06 17:07

Den 03-07-06 17.48 skrev Andersen [3650] følgende:

> såååh. Hvad får du og hvad har du ud over almindelig sygesikring??

Jeg har netop fået udskiftet nogle utætte amalgamfyldninger, og min
regning lyder som følger:
1 Tandf. e. Plast, enkeltfladet min andel: 301 Sygesikr. andel: 86,22
1 Plastfyldning, præmolar 3 flader min andel: 1006 Sygesikr. andel: 0

Spørg mig ikke, hvad forskellen er på de to fyldninger. Jeg har ingen
ekstra dækning af nogen art.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-07-06 19:27

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>1 Plastfyldning, præmolar 3 flader min andel: 1006 Sygesikr. andel: 0
>
>Spørg mig ikke, hvad forskellen er på de to fyldninger. Jeg har ingen

Sidstnævnte er formentlig en 'større plastrestaurering' - Og den slags
er der ikke tilskud til..

http://www.dtfnet.dk/dtf/pics/doksys/o100/k287/honorar011004.pdf

<mlr>