| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Skal/skal ikke - bremser på en VW Polo 1.3~ Fra : Michael Kristensen | 
  Dato :  06-06-06 12:31 |  
  |   
            Har en VW Polo 1.3 1985, som jeg købte i 2001.
 
 Bremseklodser + skiver på de forreste hjul skiftet for 4 år og 34000 km
 siden.
 Bremsetromler på de bagerste hjul ikke skiftet i min ejertid (kørt 40000 km)
 
 Bil holder syn til august 2007 (og bliver her efter stor sandsynlig
 skrottet), og jeg forventer at kunne nå at køre ca. 20000 km inden da.
 
 Min kørestil er rolig, motorbremser i stedet for at bruge bremserne, holder
 afstand til forankørende.
 
 Mit skal/skal ikke spørgsmål:
 
 Skal jeg tage og få bestilt nye bremsedele hjem og få skiftet
 klodser/skiver/tromler nu, hvor jeg har tid og vejret er til det (har ikke
 garage) ?
 
 Eller er der en god chance for, at bremsedelene, der sidder nu, kan holde
 bilens levetid ud ?
 
 Er det normalt at skifte skiver hver gang man skifter klodser ?
 
 Hvor man km er der normalt i bremsetromler ?
 
 mvh
 Michael Kristensen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas Rasmussen (06-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen | 
  Dato :  06-06-06 13:38 |  
  |   
            Michael Kristensen wrote:
 > Har en VW Polo 1.3 1985, som jeg købte i 2001.
 > 
 > Bremseklodser + skiver på de forreste hjul skiftet for 4 år og 34000 km
 > siden.
 > Bremsetromler på de bagerste hjul ikke skiftet i min ejertid (kørt 40000 km)
 > 
 > Bil holder syn til august 2007 (og bliver her efter stor sandsynlig
 > skrottet), og jeg forventer at kunne nå at køre ca. 20000 km inden da.
 > 
 > Min kørestil er rolig, motorbremser i stedet for at bruge bremserne, holder
 > afstand til forankørende.
 
 Desværre hjælper det ikke dig en døjt hvis der løber en unge ud på 
 vejen... og motorbremsen kan faktisk være årsag til at bremser dør før 
 tid fordi de ruster og ikke bliver holdt rene.
 
 > Mit skal/skal ikke spørgsmål:
 > 
 > Skal jeg tage og få bestilt nye bremsedele hjem og få skiftet
 > klodser/skiver/tromler nu, hvor jeg har tid og vejret er til det (har ikke
 > garage) ?
 > 
 > Eller er der en god chance for, at bremsedelene, der sidder nu, kan holde
 > bilens levetid ud ?
 
 Det er nok umuligt at sige på baggrund af din beskrivelse. Hvis bilen 
 bremser godt nu så er der jo ikke nogen grund til at skifte det, men 
 hvis bilen bremser dårligt, så skift dem. IIRC så koster en komplet 
 omgang bremsedele ikke særlig meget til en Polo af den årgang, og 
 skifter du dem selv så er det jo billigt gjort.
 
 Da jeg havde min gamle golf (af samme årgang) syntes jeg den bremsede 
 OK, men min mekker var ikke enig (den skulle til syn), så han skiftede 
 bremser på alle 4 hjul og damn hvor kunne den bremse derefter. Tror jeg 
 kom af med 1000kr totalt i stumper til bremserne (uorig.)
 
 Husk på at det ikke kun er din kørestil der bestemmer om du får brug for 
 en katastrofeopbremsning! Der findes desværre elementer i trafikken som 
 man ikke selv har indflydelse på.
 
 Thomas
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Michael Kristensen (06-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Kristensen | 
  Dato :  06-06-06 13:48 |  
  |   
            > Desværre hjælper det ikke dig en døjt hvis der løber en unge ud på
 > vejen... og motorbremsen kan faktisk være årsag til at bremser dør før
 > tid fordi de ruster og ikke bliver holdt rene.
 
 Jeg motionerer min bremser jævnligt (et par gang om ugen), ved at lave en
 hård opbremsning netop for at holde skriven og klodserne rene.
 
 >
 > > Mit skal/skal ikke spørgsmål:
 > >
 > > Skal jeg tage og få bestilt nye bremsedele hjem og få skiftet
 > > klodser/skiver/tromler nu, hvor jeg har tid og vejret er til det (har
 ikke
 > > garage) ?
 > >
 > > Eller er der en god chance for, at bremsedelene, der sidder nu, kan
 holde
 > > bilens levetid ud ?
 >
 > Hvis bilen bremser godt nu så er der jo ikke nogen grund til at skifte
 det, men
 > hvis bilen bremser dårligt, så skift dem.
 
 Det er netop mit skal/skal ikke spørgsmål. Skifter jeg dem nu, gør jeg det
 selv. Skal de skiftes til vinter, ender det nok med at jeg betaler mig fra
 det.
 
 > Da jeg havde min gamle golf (af samme årgang) syntes jeg den bremsede
 > OK, men min mekker var ikke enig (den skulle til syn), så han skiftede
 > bremser på alle 4 hjul og damn hvor kunne den bremse derefter.
 
 Jeg kan med de nuværende klodser og skiver bremse så hårdt, at jeg blokerer
 samtlige hjul. Hvordan afgør jeg, om det er godt nok ?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus D. Mikkelsen (06-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  06-06-06 13:46 |  
  |  
 
            Michael Kristensen skriver:
 > 
 > Det er netop mit skal/skal ikke spørgsmål. Skifter jeg dem nu, gør jeg det
 > selv. Skal de skiftes til vinter, ender det nok med at jeg betaler mig fra
 > det.
 Se det efter, mål tykkelse på skiver og klodser, kig efter slid på
 tromler og bakker.
 Mål finder du i Haynes
 Eller på volkswagen.msk.ru
 
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
     Sweet victory:  http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |