Danske regler om spiritussejlads er stramm~
Fra : ThomasB

Dato : 06-06-06 10:36

http://www.oem.dk/sw16591.asp
"Sikkerheden til søs styrkes efter, at et enigt Folketing i dag vedtog
økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsens forslag om at indføre en fast
promillegrænse til søs.
Med den nye lov indføres en promillegrænse på 0,5 for al erhvervssejlads
samt for de største og de hurtigste fritidsfartøjer - herunder vandscootere.
De nye regler træder i kraft den 1. juli 2006."

Det ser ud som om sejlbådssejlere slap?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-06-06 12:17

Hej Thomas,

Det er korrekt.
Tidligere indlæg: http://www.sejlsport.dk/sw17629.asp med mere
specifikke grænser har været kommenteret her i gruppen.
Der mangler blot lidt om narkotiske midler, der jo også giver
samme uheldige virkninger.
Det er set i vandscootermiljøet på steder hvor der ikke må
sejles med disse indretninger overhovedet.
Nu mangler vi bare at se politiet på vandet!
Det er en god lov som kan bidrage til en ændret holdning,
således at opfattelsen ikke fortsat skal være at: "sejlsport er
en dejlig drik".

Mvh/Harding

Fra : Arne Jensen

Dato : 06-06-06 13:46

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det ser ud som om sejlbådssejlere slap?
> ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Det gælder også sejlbådssejlere, der står : "De største OG de hurtigste
fritidsfartøjer" og for alle, også joller og robåde, gælder naturligtvis
reglen om godt sømandsskab.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 06-06-06 14:39

Ja alle de både som ikke kræver uddannelse går fri, så der kan stadig
drikkes/ryges/sniffes igennem, bare der ikke sker noget. Går det så aligevel
galt, så falder hammeren det har de sikret sig.

Men enligt er det da for tyndt hvis du spørger mig, man burde have fulgt
Dansk Tursejlerforenings mening og have lavet en general grænse på 0.5

Det samlede lovforslag kan læses her:
http://www.ft.dk/samling/20051/Lovforslag/L135/Bilag/1/241830.PDF

Mvh
Leon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-06-06 19:32

For speedbåde er der jo uddannelseskrav i form af speedbådskortet. Jeg
opfatter det således, at dette er tilstrækkeligt til at den nye lov er
gældende for disse. Enig ??

Det bliver herligt at gå rundt på havnen... "Vil du ha en øl ... NÅ, nej ...
undskyld. Du må jo ikke drikke hvis du skal ud at sejle ...."

<Just joking>

Nu er jeg iøvrigt kommet i et dobbeltmoralsk dilemma... Jeg har jo altid
være fortaler for obligatorisk duelighedsbevis til sejlbåde. Meenn.... nu
ved jeg ikke rigtigt ...

Bjarke

Fra : Gunnar Holm

Dato : 06-06-06 22:08

Jeg er nu ikke enig i, at man fortsat kan ryge/sniffe og drikke igennem.
Loven siger at man må ikke indtage spiritus/alkohol i en mængde der der gør
dig uegnet til, at føre skib på betryggende måde.
I diskutionen nævnes, at så kan man bare fortsætte rygning, snifning og
drikkeri bare der ikke sker noget. Det er en helt gal opfattelse af loven,
efter min mening. Man kan ikke bruge det, at der ikke er sket noget, som
målepind for om man er egnet til at føre skib på betryggende måde, at der
ikke er sket noget når man er stang stiv, skyldes efter min opfattelse kun,
at man har været pisse heldig, men man er bestemt ikke egnet til, at føre
skib på betryggende måde.

Mvh.
Gunnar.