Egnet minibus - fortsat
Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 17-06-01 21:53

Tusind tak for alle de gode svar i tidligere indlæg

I morgen kommer konsulent Erik Herman på besøg, så starter vi med at finde
den bedste bil til Ulla.

Vi glæder os til at se hvilke modeller, der kan bruges

Sagsbehandleren mener, hun kan få bilen i løbet af et par måneder, men nu
får vi se. Der er jo mange ting, der skal falde i hak

Jeg vil løbende skrive om, hvordan sagen skrider frem
--
Karl Ejnar
email: karl.ejnar@ingenioer.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-06-01 23:33

"Karl Ejnar Christensen" <dcc9747@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Tusind tak for alle de gode svar i tidligere indlæg
>
> I morgen kommer konsulent Erik Herman på besøg, så starter vi med at finde
> den bedste bil til Ulla.

Hvem er han konsulent hos...?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 18-06-01 10:00

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse
> "Karl Ejnar Christensen" <dcc9747@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem er han konsulent hos...?

Hos sig selv - han er for nylig startet som selvstændig konsulent. Iflg
Lotte, har han været leder af Sahva Auto i Aalborg.

mvh Karl Ejnar

Fra : Lotte M

Dato : 18-06-01 11:01

"Karl Ejnar Christensen" skrev

[Erik Herman]

> Hos sig selv - han er for nylig startet som selvstændig konsulent. Iflg
> Lotte, har han været leder af Sahva Auto i Aalborg.

Erik Herman stoppede hos Sahva den 1/5-01 og vil (ifølge mine kilder)
tilbyde kommunerne at lave afprøvninger og indhente tilbud. Han tilbyder
altså samme ydelse som hjælpemiddelcentralen..... og Sahva.

Jeg kender Erik Herman, idet han været konsulent på begge mine biler
og han kan bestemt sit kram, dog kan jeg være bekymret for, hvem
han vælger at indhente tilbud hos.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-06-01 18:00

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kender Erik Herman, idet han været konsulent på begge mine biler
> og han kan bestemt sit kram, dog kan jeg være bekymret for, hvem
> han vælger at indhente tilbud hos.

Bare han sørger for at vælge bredt, og ikke kun præsentere "kunderne" for
bestemte modeller/mærker, så er ideen god

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 18-06-01 23:29

> "Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
>
> Bare han sørger for at vælge bredt, og ikke kun præsentere "kunderne" for
> bestemte modeller/mærker, så er ideen god

Det er mit indtryk, at vi kun blev præsenteret for de biltyper, der kan
indrettes, så de kan køres siddende i kørestolen. Det er vel også relevant
nok i vores tilfælde

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-06-01 23:45

> Det er mit indtryk, at vi kun blev præsenteret for de biltyper, der kan
> indrettes, så de kan køres siddende i kørestolen. Det er vel også relevant
> nok i vores tilfælde

Bestemt
Og det lyder til at han har været godt omkring de relevante biler.
Du nævner ikke VW - kan Caravelle/Transporter ikke laves med højt tag og
ændring af gulvet til elkørestol?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 19-06-01 00:21

> Du nævner ikke VW - kan Caravelle/Transporter ikke laves med højt tag og
> ændring af gulvet til elkørestol?

Det vil jeg da ikke afvise, men det er samme problematik som de andre. Det
er hele gulvet, der skal sænkes, så det er et stort og kostbart indgreb. Der
er firmaer, som gør det på henholdsvis Mercedes Vito og Chrysler Entervan.
jeg ved ikke om der findes tilsvarende, som ombygger VW.

Men vi er nu heller ikke kede af det bliver Fiat Ducato/Citroen Jumper eller
Mercedes Sprinter

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-06-01 09:37

> [...]
> jeg ved ikke om der findes tilsvarende, som ombygger VW.
>

> Men vi er nu heller ikke kede af det bliver Fiat Ducato/Citroen Jumper

Ok
Men jeg er ikke helt med på, hvorfor hele gulvet skal sænkes når de findes
med forhøjet tag... ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Leonard

Dato : 19-06-01 10:16

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev:

>Men jeg er ikke helt med på, hvorfor hele gulvet skal sænkes når de findes
>med forhøjet tag... ?

Det har tidligere været nævnt at forruden skulle kunne kigges ud af i
en højde af 130 cm og det får du ikke med et forhøjet tag.

Jeg har aldrig set en Caravelle med sænket gulv ...

--

Kørestolsegnet hus sælges i Odense

Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/
Hjemmesider af denne NGs brugere - http://leonard.dk/link.phtml?kat=d.h.h

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-06-01 10:51

"Leonard" <not2@sporty.dk> skrev i en meddelelse

> Det har tidligere været nævnt at forruden skulle kunne kigges ud af i
> en højde af 130 cm og det får du ikke med et forhøjet tag.

Åhja, dér er forklaringen

> Jeg har aldrig set en Caravelle med sænket gulv ...

Me neither...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Lotte M

Dato : 19-06-01 10:39

"Søren C. Fischer" skrev

> Men jeg er ikke helt med på, hvorfor hele gulvet skal sænkes når de findes
> med forhøjet tag... ?

Fordi forhøjet tag ikke er lig med forhøjet forrude

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 18-06-01 23:25

> Erik Herman stoppede hos Sahva den 1/5-01 og vil (ifølge mine kilder)
> tilbyde kommunerne at lave afprøvninger og indhente tilbud. Han tilbyder
> altså samme ydelse som hjælpemiddelcentralen..... og Sahva.

Hans firma hedder HandiConsult.
www.handiconsult.dk

> Jeg kender Erik Herman, idet han været konsulent på begge mine biler
> og han kan bestemt sit kram, dog kan jeg være bekymret for, hvem
> han vælger at indhente tilbud hos.

Vi havde et godt møde med ham idag, og han virker bestemt professionel. Han
har en stor viden om hvilke biler, der kan laves, når kørestolsbruger selv
skal køre. Listen er ikke ret lang.
Fiat Ducato /Citroen Jumper med sænket gulv i førerkabine, kommer med
automatisk gear-skifter til efteråret. (Søstermodellen fra Peugeot kommer
måske ikke med automatik)
Mercedes Sprinter
(Ford Transit - har ikke automatgear i model med forhjulstræk. Model med
baghjulstræk er ikke høj nok)

Modeller med gulvsænkning:
Mercedes Vito
Chrysler Entervan

Da hjælper skal kunne stå oprejst, skal det være med højt tag, så der er kun
Fiat/Citroen og Mercedes Sprinter tilbage. Han vil skrive rapporten så
fordele og ulemper pointeres, så er det egentlig op til amtet.

Han planlægger afprøvning i Sprinter fra Århus i denne uge. Ejeren har
Roltec kørestol og traditionel håndbetjening, derfor bliver det den, og ikke
Lottes.

Da Ulla ikke har kørekort, skal bilen indrettes først, dernæst skal den
midlertidig registreres som skolevogn. Når hun har kørekortet, bliver bilen
endelig registreret som invalidebil.

Med hensyn til, hvem der skal forestå opbygning, så vil han indhente tilbud
fra Sahva Aalborg og Langhøj Århus. Er det godt eller skidt?

Med hensyn til indretning, bliver der kun 4 siddepladser ialt, med mindre vi
selv vil betale for flere sæder. Det er da noget anderledes end jeg havde
forestillet mig. Jeg havde det indtryk, at man skulle proppe alle de sæder
ind, der er plads til. Nå men så må der jo blive et sæde i hvert hjørne.
Han lægger op til, at der skal være elektrisk bespænding i både fører- og
passagerside. Passagersædet skal flyttes over, når hjælper eller
undertegnede skal køre bilen.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-06-01 23:44

> [...]
Han
> har en stor viden om hvilke biler, der kan laves, når kørestolsbruger selv

Det lyder rigtigt godt

> Med hensyn til, hvem der skal forestå opbygning, så vil han indhente
tilbud
> fra Sahva Aalborg og Langhøj Århus. Er det godt eller skidt?

Det tror jeg er ok

> Han lægger op til, at der skal være elektrisk bespænding i både fører- og
> passagerside. Passagersædet skal flyttes over, når hjælper eller
> undertegnede skal køre bilen.

Det er også rigtigt godt - sørg for at den måde som passagerersædet flyttes
på bliver så let som overhovedet muligt, ellers vil i ikke bruge det særligt
meget...
I min kæreste kan passagerersædet også flyttes. Men der er kun en bespænding
af kørestolen, som så også skal flyttes fra side til side... Og det bevirker
at "operationen" er lidt større end hvad der lige hurtigt fixes på 2
minutter... Så i praksis bruger vi det ikke så tit om det er ønskeligt

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Leonard

Dato : 19-06-01 10:13

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev:

>I min kæreste kan passagerersædet også flyttes.

Hun er altså meget speciel, hende vil jeg gerne møde.
En gravid kørestolsbruger med passagersæde der kan flyttes ...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-06-01 10:51

> Hun er altså meget speciel, hende vil jeg gerne møde.
> En gravid kørestolsbruger med passagersæde der kan flyttes ...

*LOL*
Meningen er naturligvis at passagerersædet i hendes bil kan flyttes fra side
til side

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Lotte M

Dato : 19-06-01 11:08

"Leonard" skrev

Fra : Leonard

Dato : 19-06-01 10:15

"Karl Ejnar Christensen" <dcc9747@vip.cybercity.dk> skrev:

>Med hensyn til, hvem der skal forestå opbygning, så vil han indhente tilbud
>fra Sahva Aalborg og Langhøj Århus. Er det godt eller skidt?

Det kan ikke blive bedre. Begge værksteder er gode, forskellen ligger
i deres produkter, hvor de bruger forskellige leverandører, men
kvalitetet er ca. den samme og generelt høj hos begge.

Fra : Lotte M

Dato : 19-06-01 11:06

"Karl Ejnar Christensen" skrev

> Hans firma hedder HandiConsult.
> www.handiconsult.dk

Det undrer mig hvordan han vil leve af det, der skal godt nok køres
mange biler gennem systemet, før det kan hænge sammen økonomisk.

> Vi havde et godt møde med ham idag,

Godt at høre.

> og han virker bestemt professionel. Han har en stor viden om hvilke biler,

Han er dygtig, men jeg synes det er lidt pral at skrive "Unik viden om
bilmarkedet"...... reklamegas!

[forskellige muligheder]

Det lyder fornuftigt!

> Da Ulla ikke har kørekort, skal bilen indrettes først, dernæst skal den
> midlertidig registreres som skolevogn. Når hun har kørekortet, bliver bilen
> endelig registreret som invalidebil.

Det vidste jeg ikke man kunne - genialt!

> Med hensyn til, hvem der skal forestå opbygning, så vil han indhente tilbud
> fra Sahva Aalborg og Langhøj Århus. Er det godt eller skidt?

Jeg har aldrig hørt noget skidt om Langhøj.

> Han lægger op til, at der skal være elektrisk bespænding i både fører- og
> passagerside. Passagersædet skal flyttes over, når hjælper eller
> undertegnede skal køre bilen.

Jeg ville gerne ha' haft elbespænding på begge sider, men det ville
betyde, at der ikke kunne være så mange ekstra sæder i bilen. Hvis
man ikke har behov for sæderne, så er elbespændingen vist det mest
smidige system. Eventuelt kan i få klapsæder i til ekstra passagerer,
de fylder ikke ret meget og man sidder nogenlunde i dem.

Hvad siger han om leveringstiden? Mig bekendt er der pt 8 ugers
leveringstid på Sprinteren og fabrikken lukker i hele industriferien.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 19-06-01 23:49

> Det undrer mig hvordan han vil leve af det, der skal godt nok køres
> mange biler gennem systemet, før det kan hænge sammen økonomisk.
Han sagde han havde regnet på det inden - tiden må vise om han har regnet
rigtigt. Der gælder nok det samme, som ethver anden selvstændig virksomhed,
man skal ikke begynde at beregne sin egen timeløn..

> Han er dygtig, men jeg synes det er lidt pral at skrive "Unik viden om
> bilmarkedet"...... reklamegas!
Tjaa - han må jo synes, han er god - igen tiden må vise om han har taget
munden for fuld

> ... Eventuelt kan i få klapsæder i til ekstra passagerer,
> de fylder ikke ret meget og man sidder nogenlunde i dem.

Det var da en ide, vi vil overveje. Hvordan er det nu lige reglerne er? Må
man fjerne/isætte sæder efter behov?

> Hvad siger han om leveringstiden? Mig bekendt er der pt 8 ugers
> leveringstid på Sprinteren og fabrikken lukker i hele industriferien.

Han har ikke oplyst leveringstider endnu, det er ikke sikkert, det bliver
Sprinter, det kunne jo være, at amtet valgte Ducatoen/Jumperen istedet. Vi
må vente og se

Fra : Lotte M

Dato : 20-06-01 10:11

> [...]

> rigtigt. Der gælder nok det samme, som ethver anden selvstændig virksomhed,
> man skal ikke begynde at beregne sin egen timeløn..

Det undrer mig alligevel hvor pengene skal komme fra. Den ydelse han
tilbyder, laver Sahva og angiveligt andre, gratis. Den eneste
indtjeningsmulighed
jeg kan få øje på, når han ikke selv skal bygge bilerne, er at tage en
procentdel af
bilens pris som avance. Det /kan/ føre til uldne og for kunderne
ugennemskuelige,
særaftaler med ombyggere. Selv om jeg har stor respekt for EH's kompetance
og synes han er en flink fyr, så tror jeg ikke han kan forblive uvildig, hvis
han også
skal leve.

> Det var da en ide, vi vil overveje. Hvordan er det nu lige reglerne er? Må
> man fjerne/isætte sæder efter behov?

Begge mine bagsæder kan fjernes med en skrue. Jeg fjerner sæderne,
når jeg har brug for at have mange hjælpemidler med. Da bilen
er synet med flytbare sæder, går jeg ud fra det er lovligt - Leonard?

I Talentoen, en midlertidig bil jeg havde, var der klapsæder bag i bilen.
De kunne ikke umiddelbart afmonteres, men var lette at klappe ind og
ud. Sammenklappede fyldte de ca. 10 5 cm.

> Han har ikke oplyst leveringstider endnu, det er ikke sikkert, [..] Vi
> må vente og se

Meget kan man sige om handicappede (og vores pårørende), men vi får
god træning i at vente

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-06-01 11:23

> Begge mine bagsæder kan fjernes med en skrue. Jeg fjerner sæderne,
> når jeg har brug for at have mange hjælpemidler med. Da bilen
> er synet med flytbare sæder, går jeg ud fra det er lovligt - Leonard?

Hmm...
Din bil er jo indregistreret som "nedstolet minibus" ik ?
Antallet af sæder må du derfor ike ændre på - og bliver du stoppet af
politiet, så har du pludseligt en afgiftssag på halsen for mangeldne afgift
ifm "ombygning" fra gul-plade til hvid-plade bil..

(Vi prøvede det med Lottes gamle Transit, og det er godt nok alvor når
Told&Skat bliver rodet ind i det...!)

Nu ved jeg ikke engang hvem du lige skal spørge for at få et slags "ok" til
at fjerne sæder... Men bilinspektionen der har godkendt dig sammen bilen
ville være et godt bud...?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Lotte M

Dato : 20-06-01 12:10

"Søren C. Fischer" skrev

> Hmm...
> Din bil er jo indregistreret som "nedstolet minibus" ik ?

Jo og nogle gange er den mere nedstolet end andre. Den er
godkendt med alle sæder i bilen. Som jeg har forstået reglerne, så er
det med stolene først et problem, hvis der kommer flere sæder i bilen,
end den er godkendt med.

Hele ideen med indretningen er, at når jeg skal være passager og derfor
er placeret mellem de to forsæder, men tilbage i bilen (for at kunne ligge) så
kan de bagerste sæder afmonteres, så de nødvendige hjælpemidler kan være
i bilen.

> Nu ved jeg ikke engang hvem du lige skal spørge for at få et slags "ok" til
> at fjerne sæder... Men bilinspektionen der har godkendt dig sammen bilen
> ville være et godt bud...?

Sahva må også vide det - jeg spørger der i første omgang.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-06-01 12:37

> [...]
ligge) så
> kan de bagerste sæder afmonteres, så de nødvendige hjælpemidler kan være

Ja, jeg forstår problemet... Og du er ikke den eneste der har det problem...
Det har de fleste med en nedstolet bil.
Som jeg forstår det med de nedstolede biler, så er situationen stort ligesom
med en autocamper: man må ikke ændre noget som helst ift det som den er
indregistreret som... Du må altså ikke tage sæder ud, eller sætte flere
ind...

Jeg er spændt på hvad Sahva (eller andre) sigre til det...

Hvis du må det du gør, så skal vi da fluks ha rykket bagsædet ud af
Windstar'n og lavet liggearrangement, så vi kan bruge den som autocamper...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Lotte M

Dato : 20-06-01 15:40

"Søren C. Fischer" skrev

> Som jeg forstår det med de nedstolede biler, så er situationen stort ligesom
> med en autocamper: man må ikke ændre noget som helst ift det som den er
> indregistreret som...

Bilen er indregistreret og godkendt med 3 flytbare sæder, det er altså
ikke faste sæder vi afmonterer.

> Jeg er spændt på hvad Sahva (eller andre) sigre til det...

Nu har jeg talt med Sahva. Beskeden er, at det er lovligt, at jeg afmonterer
de flytbare sæder, når formålet et at give plads til mig som passager
og mine hjælpemidler.

Derimod må jeg ikke lade hjælperne køre i bilen alene, med de
afmonterede sæder - udlåne bilen til flytning af store genstande osv.

Jeg spurgte til lovhjemmel, men der er tilsyneladende ikke helt klare
nedskrevne retningslinier. Det væsentlige er hvordan bilen er ombygget
og godkendt. Sahva vil sende kopi af lovhjemmel til mig.

> Hvis du må det du gør, så skal vi da fluks ha rykket bagsædet ud af
> Windstar'n og lavet liggearrangement, så vi kan bruge den som autocamper...

Umiddelbart vil jeg mene det er en helt anden situation

Jeg er spændt på hvad Leonard har at sige.
--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-06-01 20:19

> Umiddelbart vil jeg mene det er en helt anden situation
>
> Jeg er spændt på hvad Leonard har at sige.

Jeg vil så mene, at vi blot piller det store bagsæde ud for at erstatte det
med et andet sæde - som så godt nok vil egne sig bedre til at ligge på...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Leonard

Dato : 20-06-01 22:24

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev:

>Hvis du må det du gør, så skal vi da fluks ha rykket bagsædet ud af
>Windstar'n og lavet liggearrangement, så vi kan bruge den som autocamper...

1. Det er ikke bilinspektionen, toldvæsenet, der er den stygge ulv
her, og de er ikke sjove at bide skeer med. Hvis toldvæsenet afgør, at
der er fusket med en registreringsafgift, så er det fuld afgift og
mindst det samme oveni i bøde, hvilket meget nemt i en nedstolet bus
kan blive til 500.000 eller mere ...

2. Faktisk skal der være 10 sæder i en bus, ellers er det ikke en bus.
I en nedstolet bus, er det tilladt at undvære de sæder der er i vejen
for de hjælpemidler, som brugeren har brug for at have med.
Reglerne er ikke helt simple, da de står i 3 forskellige love og
disses bekendtgørelser, Serviceloven (bilen skal være bevilget),
Færdselsloven (det er jo en bil) og i reglerne om registreringsafgift
og i detailforskrifter for indretning af motorkøretøjer.

3. Skal det være helt firkantet, så må hjælpere eller andre faktisk
ikke køre i bilen, uden at den monteres helt op til normal, og så skal
føreren have kørekort til bus, for så er der for mange sæder i til et
alm. kørekort.

4. Der må ikke indrettes køkken, soveplads eller toilet i en nedstolet
bus, netop fordi toldvæsenet ikke vil have at det bliver til en
campingbus. Hvis man vil have eller har brug en hvileplads, så skal
den kamufleres som et sæde der kan ligges ned eller noget andet, der
ikke ligner en fast seng.

Og til sidst en lille historie fra det virkelige liv:
En kvinde her på Fyn kan ikke holde til at sidde op i en bil, men har
brug for at ligge ned under transport. Hun bruger ikke kørestol, men
søgte om en bus, da der jo så var plads til at lave en liggende
transport. Det kunne hun ikke få bevilget, da bilen kun kan fritages
for afgift, når det er for at skabe plads til en kørestol, at der
fjernes sæder - og der måtte heller ikke være liggeplads i bilen.
Løsningen blev at finde en kørestol, der kunne omdannes til en båre,
som så kunne spændes fast inde i bilen, for så var hun jo
kørestolsbruger og der var ingen seng i bilen.

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 21-06-01 00:20

"Leonard" <not2@sporty.dk> skrev i (i uddrag)

> 1. ..Hvis toldvæsenet afgør, at
> der er fusket med en registreringsafgift, så er det fuld afgift og
> mindst det samme oveni i bøde, hvilket meget nemt i en nedstolet bus
> kan blive til 500.000 eller mere ...

Ja uha da - det er den samme problematik, hvis man bliver stoppet i sin
kassevogn, og der sidder nogen bagi. Vi har en sjælden gang haft Ulla
siddende i sin kørestol bagi, når hun ikke har orket at flytte over i sædet.
MEN vi har dermed løbet en stor risiko. Kørestolen (og Ulla) er ellers
fastgjort efter alle forskrifter, men det er altså hamrende ulovligt

> 2. Faktisk skal der være 10 sæder i en bus, ellers er det ikke en bus.
> I en nedstolet bus, er det tilladt at undvære de sæder der er i vejen
> for de hjælpemidler, som brugeren har brug for at have med.

Ja - og også dem der er i vejen for at komme ind til førerpladsen

> Reglerne er ikke helt simple, [...].

Er der ikke sket en opblødning af disse regler? Det er iflg Erik Hermann
sådan, at der kun bevilges 2 sæder udover de to foran (hvor førersæde =
kørestol). Hvis man vil have flere i, skal man selv betale dem. På den
baggrund er det vel ikke rimeligt, at der forlanges flere sæder monteret,
hvis der er plads til dem.

> [...]
> ikke køre i bilen, uden at den monteres helt op til normal, og så skal
> føreren have kørekort til bus, for så er der for mange sæder i til et

Jeg tror, uden at have nærlæst reglerne for nylig, at der er ændret på
dette. Tidligere måtte ingen andre køre i bilen, med mindre ejeren var med.
Det må man godt idag. Og iøvrigt på alm. kørekort

> 4. ...Hvis man vil have eller har brug en hvileplads, så skal
> den kamufleres som et sæde der kan ligges ned eller noget andet, der
> ikke ligner en fast seng.

Jeg har set en bil, hvor der var en briks bagi, istedet for sæde, fordi
vedkommende havde brug for at kunne hvile sig (vistnok p.g.a. sukkersyge).
Men en sådan indretning skal vel også godkendes

Fra : Leonard

Dato : 21-06-01 12:53

> [...]

>kørestol). Hvis man vil have flere i, skal man selv betale dem. På den
>baggrund er det vel ikke rimeligt, at der forlanges flere sæder monteret,

At der kun bevilges 2 sæder er vidst det man kalder en
lokal-skuffe-regel. Men det er rigtigt, at der er sket en opblødning
af reglerne, hvilket har givet mulighed for at bruge biler, som jeg
tvivler på, nogensinde ville blive udstyret med 10 sæder.
Men det giver mulighed for at vælge imellem flere biler og måske finde
en bil der ikke er så kæmpestor. På den anden side giver det også
ulempen at man kan blive tvunget ned i en bil der er lige lille nok.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-06-01 03:53

> [...]
> ikke køre i bilen, uden at den monteres helt op til normal, og så skal
> føreren have kørekort til bus, for så er der for mange sæder i til et

Den tror jeg ikke på: min kærestes er indregistreret som personbil - og jeg
må føre en personbil (kategori B) med mit kørekort...

> [...]
> campingbus. Hvis man vil have eller har brug en hvileplads, så skal
> den kamufleres som et sæde der kan ligges ned eller noget andet, der

Det mente jeg nok...
Det var den vi rendte ind i med Lottes's gamle Transit - det var ikke
kamufleret nok...

> Det kunne hun ikke få bevilget, da bilen kun kan fritages
> for afgift, når det er for at skabe plads til en kørestol, at der
> fjernes sæder - og der måtte heller ikke være liggeplads i bilen.

Nu er det vel ikke et krav for bevilling af invalidebil, at der /skal/ være
tale om en nedstolet 10-personers bus... Ankede hun den afgørelse...?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Leonard

Dato : 21-06-01 12:53

>Den tror jeg ikke på: min kærestes er indregistreret som personbil - og jeg
>må føre en personbil (kategori B) med mit kørekort...

Jeg skrev, hvis det skal være helt firkantet ...
Der er jo ikke 10 sæder i, og så er det ikke en bus, og derfor må den
køres med alm. kørekort.
Er der ratknop på ?
- så skal den faktisk tages af, når andre kører bilen, da det er noget
der skal stå i ens kørekort at man må køre med.

Igen det er de firkantede regler, der i praksis ikke tolkes så
strikst.

>Nu er det vel ikke et krav for bevilling af invalidebil, at der /skal/ være
>tale om en nedstolet 10-personers bus... Ankede hun den afgørelse...?

I første omgang fik hun bevilget en stationcar, den må gerne indrettes
med bagsædet lagt ned og madrasser i hele bilen, men hun ville gerne
have en større bil, og det lykkedes jo også, der skulle bare tænkes
kreativt.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-06-01 19:11

> Jeg skrev, hvis det skal være helt firkantet ...
> Der er jo ikke 10 sæder i, og så er det ikke en bus, og derfor må den
> køres med alm. kørekort.

Jamen, selvom man anskuer det 100% firkantet, så er der /intet/ i vejen for,
at jeg fører min kærestes nedstolede 10-personers Ford Windstar...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as