Køb af båd!?
Fra : John Hansen

Dato : 06-06-06 00:04

Hej alle

Jeg påtænker køb at en Bianca 27, er der nogle svage punkter ved dem, som
man skal vare
særlig opmærksom på ?

På forhånd tak

J. Hansen

Fra : pkc

Dato : 06-06-06 14:56

"John Hansen" <j_hans1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Jeg påtænker køb at en Bianca 27, er der nogle svage punkter ved dem, som
> [...]

Køb evt Brugtbåds testen fra Båd-Nyt -

https://www.allerpay.dk/search.aspx?searchword=bianca&searchcatid=28

mvh
www.scanboat.com / Pt. mere end 8 brugte Bianca 27

Fra : John Hansen

Dato : 06-06-06 22:42

">> Jeg påtænker køb at en Bianca 27, er der nogle svage punkter ved dem,
> [...]

Jo tak for forslaget, sådan en har jeg bestilt for et par dage siden.

Venlig Hilsen

J.hansen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-06 15:40

John Hansen skrev:

> Jeg påtænker køb at en Bianca 27, er der nogle svage punkter ved dem,
> som man skal vare
> særlig opmærksom på ?

Vær opmærksom på vinduerne og dækket. I lighed med mange af samtidens både,
så står masten på ruftaget, og det kan betyde en overbelastning af dette.
Mærk efter, om ruftaget er blødt og fjedrende. Dengang man tegnede båden,
var man ikke i stand til at beregne belastningen rigtigt, det er først
efterfølgende, at man har fundet ud af at beregne kraften. I dag regner man
med, at hvis masten står på ruftaget, så skal dette kunne optage en
belastning på ti gange bådens deplacement.

Det betyder desværre, at der er mange både fra den tid, hvor understøttelsen
af masten ikke er tilstrækkelig. Nogle både har efterfølgende fået montere
en stolpe, som står lige under masten og som så støtter på kølen.

Sluttelig er der et par af biancabådene som har haft problemer med vinduerne
som var utætte, netop fordi ruftaget har givet sig for meget.

Men brug en bådkonsulent. Det koster kun en tusse eller deromkring, og de
penge er givet *RIGTIGT* godt ud. Er du på sjælland, så kan jeg anbefale
John Christensen, han har en enorm erfaring med disse halvfjerdserbåde.

Du kan næsten være sikker på, at han tjener sig selv hjem med det samme.

Claus

Fra : John Hansen

Dato : 07-06-06 22:45

> [...]
> John Christensen, han har en enorm erfaring med disse halvfjerdserbåde.
>
> Du kan næsten være sikker på, at han tjener sig selv hjem med det samme.

Ok tak !

Det var da rart at vide lidt om,
hvordan er det med kølen på disse både (bianca 27), jeg ved selvfølgelig
godt at der er glasfiber uden på kølen, men den er jo sat fast til selve
båden
på en eller anden måde? Er der noget kritisk der ?

Venligst
John Hansen

Fra : ThomasB

Dato : 07-06-06 23:07

> [...]
> båden
> på en eller anden måde? Er der noget kritisk der ?

Kølen er sjældent et kritisk punkt på en båd - med mindre den er skadet.

Generelt når man er ude og kigge på både, er det en god ide at kigge på
hvordan den er passet.

Kig f.eks ved motoren - er ledninger tapet sammen og ligger hulter til
bulter, så kan du nok også regne med at resten af båden er passet sådan.
Eller er tovværket gammelt og slidt, masten ridset og hakket, sejlene pakket
pænt sammen osv osv.

En der har passet sin båd godt, har garanteret også fået lavet de "kritiske"
ting.

Spørg: "Er der noget du vil fortælle mig af grimme ting, inden jeg går båden
igennem? - Vi skulle jo nødigt spilde hinandens tid."
Det plejer som regel at få de fleste ting frem i lyset.

Men som Claus siger, så få en fagmand med ud og se båden igennem - det kan
altid betale sig.

Husk ikke at købe uden at have set den på land, og husk også at osmose
"forsvinder" når båden har stået på land et par måneder. Bedste måde at
opdage osmose på, er at undersøge lige når den er trukket op ad vandet.

Fra : John Hansen

Dato : 08-06-06 00:03

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "forsvinder" når båden har stået på land et par måneder. Bedste måde at
> opdage osmose på, er at undersøge lige når den er trukket op ad vandet.

Mange tak for ordene,

Venligst
John Hansen

Fra : HHH

Dato : 12-06-06 00:58

> [...]
> Hej alle
>
> Jeg påtænker køb at en Bianca 27, er der nogle svage punkter ved dem, som

Hej John

Jeg købte selv en Bianca 27 sidste år, og jeg er generelt MEGET tilfreds med
båden.
En enkelt overraskelse har vi dog oplevet. Den var meget utæt når der blev
sejlet vand ind over rælingen (og det gør man meget nemt med det forholdsvis
lave fribord). Det viste sig, at lønningen var meget medtaget (mahogni) og
nærmest rådnet væk hvor skrogside og dæk er samlet, og derfor tog den vand
ind når man sejlede vand ind over rælingen. Jeg har netop her i foråret
udskiftet lønningen hele vejen rundt (teaktræ), så nu er problemet løst ved
et stort arbejde og godt snedkeri.
Det er derfor en god ide at checke dette punkt, da det er temmelig dyrt at
få lavet på værft. Jeg har selv lavet min, men alene materialer løber op i
rundt regnet 6000,- kr.

God vind.

Måske mødes vi på søen.

HHH
"Carpe Diem"

Fra : John Hansen

Dato : 12-06-06 04:19

Hej

Det var virkelig en god oplysning at få, det takker jeg meget for.

Venilgst

John Hansen