Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiver ?
Fra : Birgitte

Dato : 05-06-06 21:21

Spørgsmålet er ganske enkelt...
Kan man bruge objektivet fra det gamle analoge Nikon
sammen med et nyt digitalt Nikon ?

Venlig hilsen
Birgitte

Fra : Steen Larsen

Dato : 05-06-06 22:00

In article <44849248$0$27601$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Birgitte wrote:
> Spørgsmålet er ganske enkelt...
> Kan man bruge objektivet fra det gamle analoge Nikon
> sammen med et nyt digitalt Nikon ?
>
> Venlig hilsen
> Birgitte

Det er ikke så enkelt endda. Dels kan det komme an på hvilket objektiv,
dels kan det komme an på hvilket dSLR vil du overvejer og endelig vil
det afhængigt af ovenstående fungere helt, delvis manuelt eller slet ikke.

Fra : waal

Dato : 05-06-06 22:33

"Steen Larsen" <steen.remove@this.lykking.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke så enkelt endda. Dels kan det komme an på hvilket objektiv,
> dels kan det komme an på hvilket dSLR vil du overvejer og endelig vil
> det afhængigt af ovenstående fungere helt, delvis manuelt eller slet ikke.

Der er en oversigt her http://www.aiconversions.com/compatibilitytable.htm

mvh
Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 05-06-06 22:58

> [...]
> dels kan det komme an på hvilket dSLR vil du overvejer og endelig vil
> det afhængigt af ovenstående fungere helt, delvis manuelt eller slet

Det vil vel altid fungere fuld manuelt?

Brian

Fra : Steen Larsen

Dato : 06-06-06 07:02

In article <392bf$4484a7a1$55da9c33$15453@news.galnet.dk>, Brian Lund wrote:

> ikke.´
>
> Det vil vel altid fungere fuld manuelt?
>

> Brian

Jeg har læst noget om nogle objektiver som kan beskadige kameraet - tror
det var noget med en tap som man _kan_ file af men jeg har ingen erfaring
med det.

Fra : waal

Dato : 06-06-06 07:59

> Jeg har læst noget om nogle objektiver som kan beskadige kameraet - tror
> det var noget med en tap som man _kan_ file af men jeg har ingen erfaring
> med det.

Gamle objektiver med F bajonet (før Ai) og den omtalte tab sidder på huset
(Ai koblingen)

Michael

Fra : AS

Dato : 06-06-06 17:12

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message

> Gamle objektiver med F bajonet (før Ai) og den omtalte tab sidder på huset
> (Ai koblingen)

Ja, generalt alle med AI bayonet kan bruges, alle med pre-AI kan ikke. Dog
en del af "non-AI" laves om. Der findes også enkelte modeller af AI
objektiver, som ikke skal bruges, da "bagdelen" af objektivet skal sidde
meget dybt i huset. Disse objektiver er beregnet til brug med mirror lock-up
før de tilkobles, men moderne kameraer har ikke lige denne funktion, så kan
man få problemer med spejlen og med glassen, men man kan ikke få billeder.
Man skal læse manualen, hvor ikke kompatible objektiver er beskrevet.

Fra : MAL

Dato : 06-06-06 06:40

"Birgitte" <bbramsen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet er ganske enkelt...
> Kan man bruge objektivet fra det gamle analoge Nikon
> sammen med et nyt digitalt Nikon ?
>
> Venlig hilsen
> Birgitte

Jeg har et par Nikon-objektiver med AF fra 1988. De fungerer begge helt fint
sammen med min D70s. Det er en 28-85 mm og en 70-210 mm.

Mikael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-06-06 07:56

Birgitte skrev i 44849248$0$27601$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:
> Spørgsmålet er ganske enkelt...
> Kan man bruge objektivet fra det gamle analoge Nikon
> sammen med et nyt digitalt Nikon ?

Bortset fra nogle få meget gamle objektiver kan du bruge alle. Men afhængigt
af kameraet med begrænsninger.
F. eks. vil du på d70(s) ikke få lysmåling, hvis ikke der er tale om et AF
eller et AF-Sobjektiv. Det vil du på d200. Så du er nok nødt til at være
mere specifik, når du spørger.

mch
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra :    ab©

Dato : 06-06-06 17:43

> F. eks. vil du på d70(s) ikke få lysmåling, hvis ikke der er tale om et AF
> eller et AF-Sobjektiv. Det vil du på d200. Så du er nok nødt til at være
> mere specifik, når du spørger.

Nemlig - Manglende belysningsmåling er jo ikke anderledes end hvad vi var
vandt til i "gamle dage" , men hvad værre er, at nogle af objektiverne -
rent fysisk - ikke kan sættes på de nyere huse - f.eks. har jeg den erfaring
af objektiver, hvor den inderste blænde-ring er af "bakke / dal"-typen ikke
kan påsættes f.eks. D70 - hvorimod mellemringe af samme alder / til de samme
objektiver godt kan påsættes.

ab©

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-06-06 18:03

ab© skrev i 4485b087$0$99991$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> [...]
> blænde-ring er af "bakke / dal"-typen ikke kan påsættes f.eks. D70 -
> hvorimod mellemringe af samme alder / til de samme objektiver godt

Hvad dælen er 'bakke-dal'?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra :    ab©

Dato : 06-06-06 19:23

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse news:4485b537$0$835>

> Hvad _dælen_ er 'bakke-dal'?

(Pas nu på "Guds nåde" - Det er indtillings-ringe, som ikke er riflede,
som på de nyere modeller, men hvor ringen stiger og falder i profilen for
hver ca. 1 cm - det har du sikkert set i masser af tilfælde ?

ab©

Fra : waal

Dato : 07-06-06 08:30

> Hvad dælen er 'bakke-dal'?

Den facon fokuseringsringen ofte havde i gamle dage, her fokuseringsringen
på de oprindelige Nikkor F objektiver. Blænderingen i samme facon kom til
senere. På engelsk kaldes typen "scalloped" hvilket kan oversættes til "som
en kammuslings skal" På fynsk "bakkedal"

mvh
Michael