Første gang sydover
Fra : Kaj Olsen

Dato : 05-06-06 20:42

Hej NG

Jeg skal for første gang sydover i år, glæder mig helt vildt.

Men i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål/tips

Hvor køber jeg Vignetten til Østrig ? Er der ikke noget med man skal batale
for Italienske motorveje, er det en god ide at have mønter ?

Mvh
Kaj Olsen

Fra : Ped

Dato : 05-06-06 20:56

Kaj Olsen skrev:
> [...]
>
> Hvor køber jeg Vignetten til Østrig ? Er der ikke noget med man skal batale
> for Italienske motorveje, er det en god ide at have mønter ?

Hej,

Vignetten til Østrig køber du enten herhjemme (f.eks. hos FDM) eller på
en af de sidste tyske rastepladser inden den østrigske grænse. Og du
SKAL have den inden grænsen.

Sidst jeg var i Italien (for 2 år siden) betalte jeg med VISA i
automaten ved motorvejsafkørslen, og det virkede 100%.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Jens

Dato : 05-06-06 21:24

"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Sidst jeg var i Italien (for 2 år siden) betalte jeg med VISA i automaten
> ved motorvejsafkørslen, og det virkede 100%.

.... og Vignetten SKAL være klistret i ruden, ellers betragtes den som
værende "ikke tilstede".

De italienske motorvejs-betalings-steder tager skam både mønter og sedler og
VISA og den slags. Hvis du vil betale med VISA skal du huske at vælge en af
de "båse" hvor dette kan lade sig gøre (det er lidt lige som når man kører
over Storebælt. Der er rækker til kontant betaling, rækker til kreditkort og
reækker til "bro-biz'er"). Det er IKKE sjovt at vælge forkert og skulle
bakke med en campingvogn

/Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 05-06-06 21:43

Ped wrote:

> Vignetten til Østrig køber du enten herhjemme (f.eks. hos FDM) eller
> på en af de sidste tyske rastepladser inden den østrigske grænse. Og
> du SKAL have den inden grænsen.

Hvis altså at man agter at benytte de østriske
motorveje.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-06-06 09:15

Carsten Stage skrev i af986$44849770$5518422b$16751@news.arrownet.dk
dette:

> Hvis altså at man agter at benytte de østriske
> motorveje.

Husker jeg ret i at den ikke er nødvendig for betalingsmotorvejen over
Brenner. Så man slipper, hvis man bringer sig til Insbrück uden
motorvejskørsel?

mvh
Jan
--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-06-06 09:52

Jan Bøgh wrote:

> Husker jeg ret i at den ikke er nødvendig for betalingsmotorvejen over
> Brenner. Så man slipper, hvis man bringer sig til Insbrück uden
> motorvejskørsel?

Nu skal jeg fortælle dig hvad Carsten ville have svaret på det :)

Du skal køre til Füssen, køre over Fernpass og mod Landeck. Holder du dig på
landevejen - dvs. kører igennem Landeck, så mister du ikke mange 10 minutter
og du sparer en østrigsk vignette.

Fortsæt mod Italien - på et tidspunkt kommer du forbi opkørslen til Samnaun,
hvor du kan vælge at køre op og handle toldfrit (området er Schweizisk).
Fortsæt til Italien, hvor du kommer på motorvejen ved Bozen/Bolzena. Du
sparer på denne måde vignette Østrig, Brenner og Autostradagebyr fra Brenner
til Bolzena.

Vælger du at handle toldfrit, kan du vælge at bo i byen Ried Im Oberinntal
(den bruger vi, der er nok en anelse nemmere adgangsforhold, eller Carstens
foretrukne, Aktiv Camping Prutz (de tager Camping cheques).

Der var engang et hotel i Pfunds, hvor man kunne stille campingvognen på
deres græsplæne, men den er ombygget til noget andet.

Ovenstående tur giver dig en naturoplevelse du ikke vil opleve på
motorvejen, selv om du bliver i bilen :)

Ang. dit spørgsmål - så kan jeg desværre ikke give dig et klart svar :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-06-06 19:22

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Nu skal jeg fortælle dig hvad Carsten ville have svaret på det :)

LOL...

Og du har ganske ret!

> Ang. dit spørgsmål - så kan jeg desværre ikke give dig et klart svar
> :)

Heller ikke jeg - men det skyldes, at jeg normalt har taget turen over
bjergene på mindre veje, istedet for at køre igennem på de store.

Det er langsommere, koster mere brændstof - og er uendelig meget flottere...
(Lige noget for en fotograf!)

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : T. Hartung

Dato : 06-06-06 18:46

> Brenner. Så man slipper, hvis man bringer sig til Insbrück uden
> motorvejskørsel?

Nej desværre - der er Vignettepligt på alle motorveje og motortrafikveje i
Østrig - men der er Sondermaut på visse strækninger derudover p.g.a. særligt
dyre veje/broer/tunneller jow jow der skam slibes ikke uden vand :) - se
evt. her : www.oesag.at/maut/maut_neu/Bilder/Asfinag_Mautstrecken_2.gif

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-06-06 07:12

T. Hartung skrev i 4485bf4f$0$27602$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:
> [...]
> derudover p.g.a. særligt dyre veje/broer/tunneller jow jow der skam
> slibes ikke uden vand :) - se evt. her :

Glimrende site. Og nu ku' jeg så ikke lade være med at lede en lille smule
på den. Og minsanten. På:
http://www.oesag.at/maut/maut_neu/2_1_1_1.htm
står der "Achtung: A13 Brennerautobahn Richtung Norden, letzte
Abfahrtsmöglichkeit vor Beginn des vignettenpflichtigen Straßennetzes ist
INNSBRUCK-SÜD."

Og den sætning har kun mening, hvis der IKKE er vignettepligt på
Brennermotorvejen. Så min glimrende tur ad A7 helt i bund og så ind over
Füssen og videre over Brenner på motorvej kan altså sagtens gøres uden
vignette.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : T. Hartung

Dato : 07-06-06 22:13

> [...]
> Brennermotorvejen. Så min glimrende tur ad A7 helt i bund og så ind over
> Füssen og videre over Brenner på motorvej kan altså sagtens gøres uden

hmmm jeg må nok give dig ret - har jeg ikke set - ser ud til det kan lade
sig gøre - så er det ikke kun turen over Reschenpass der er "gratis" - ikke
det vil gøre nogen forskel for mig - en vignette til Ø for 10 dage til kr.
60,- bliver straks smidt i ruden ved passage over Brenner via Kufstein.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-06-06 07:28

T. Hartung skrev i 4487415c$0$27628$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> [...]
> "gratis" - ikke det vil gøre nogen forskel for mig - en vignette til
> Ø for 10 dage til kr. 60,- bliver straks smidt i ruden ved passage

Helt enig. Madammen insisterer energisk på at vi har vignetter behørigt
indkøbt hos FDM med. Uanset om vi får brug for dem eller ej .

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ck

Dato : 07-06-06 19:19

"Kaj Olsen" <snøvsen@snøvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor køber jeg Vignetten til Østrig ? Er der ikke noget med man skal
> batale for Italienske motorveje, er det en god ide at have mønter ?

Vignet har du fået at vide hvis du vil køre på motorvej

Da jeg kom til Italien kørte jeg kun på hovedvej, ikke ret meget trafik og
gode veje og når du kommer til de stører byer hvor der er myldertid lige som
i DK(måske ikke tid) holder du frokost eller aftensmad pause hvad der nu
passer.
Du skriver det er første gang du skal sydpå, så skal du ikke tage
motorvejen, på de andre veje kan du stoppe når du har lyst og nyde udsigten.
Du skriver ikke hvordan du skal afsted mc/bil/campingvogn

God tur

CK

Fra : Kaj Olsen

Dato : 07-06-06 23:36

"> Du skriver ikke hvordan du skal afsted mc/bil/campingvogn

Med campingvogn.

Mvh Kaj Olsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-06-06 07:34

ck skrev i 4487187f$0$15792$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> motorvejen, på de andre veje kan du stoppe når du har lyst og nyde
> udsigten. Du skriver ikke hvordan du skal afsted mc/bil/campingvogn

Efter rigtig mange års ferier i Italien kan jeg ikke genkende din
fremstilling. Prøv lige at snuppe en tur ned langs Adriaterhavet ad de
almindelige Superstrada-veje. Så kunne man lige så godt sætte et oksespand
foran campingvognen.
Iøvrigt begynder det "rigtige" Italien først syd for Verona. De andre er
bare en slags tyskere . Og nogle vil endda hævde at Italien med hensyn
til atmosfære og kulør først findes syd for Po.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-06-06 11:34

Kaj Olsen skrev i 448488f6$0$11671$d40e179e@nntp02.dk.telia.net dette:
> [...]
>
> Hvor køber jeg Vignetten til Østrig ? Er der ikke noget med man skal
> batale for Italienske motorveje, er det en god ide at have mønter ?

Så skal du have mange.
Gode sedler lydende på EUR er fint, da de fleste betalingsposter er
betjente. Ellers bruger vi normalt VISA eller Master/Eurocard.

vh
Jan

Fra : Gismo

Dato : 08-06-06 15:34

Jan Bøgh wrote:

> Gode sedler lydende på EUR er fint, da de fleste betalingsposter er
> betjente. Ellers bruger vi normalt VISA eller Master/Eurocard.

Pas på med Mastercard, mit MC blev lænset for 22.798.-
d. 8.5 og 10.5.

Der er hævet 2 X 500 $ 1 X 200$
2 X 19,41 ?
Knap 16.000.- omregnet fra $

Jeg har lagt pengene ud i ca. en mdr. betalt renter og pengene er hævet
på lønkonto.

Mastercardet har ikke været væk og er aldrig brugt på internettet, pengene
er nu
begyndt at komme tilbage efter en mdr. dog med forbehold, de undersøger
stadig om der er tale om svindel og derfor betinger udbetalingen af at de
kan hæve dem igen, hvis de finder der ikke er tale om misbrug.

Jeg har lagt pengene ud i ca. en mdr. betalt renter og pengene er hævet
på lønkonto, de er ikke gået ind.

Banken kan ikke se hvor pengene er hævet, de kan kun konstatere at der
ikke er brugt pin-kode, og slipper derfor for en selvrisiko på 3000.-

Så pas på ude i sommerlandet.

Gismo.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-06-06 18:09

Gismo wrote:
> Jan Bøgh wrote:

> Jeg har lagt pengene ud i ca. en mdr. betalt renter og pengene er
> hævet på lønkonto, de er ikke gået ind.

Hvis det er uberittiget, så skulle det ikke være noget problem at føre rente
tilbage. Det er bare at gå banken på stålet ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik

Dato : 13-06-06 00:24

Han skrev det var et Mastercard.

De regler du tænker på er nok dem for Dankort og VisaDankort.

De samme regler gælder ikke for egentlige kreditkort som f.eks. Eurocard,
American Express, Mastercard og lign.

--
Henrik Hougaard
email : fam.hougaard@nejtakstofanet.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-06-06 06:24

Henrik wrote:

> Han skrev det var et Mastercard.
>
> De regler du tænker på er nok dem for Dankort og VisaDankort.

Jeg tænker på de regler bankerne selv administrerer - i sidste ende er det
banken der kan ændre renterne.

Vil du godt svare under det du svarer på, jf. www.usenet.dk/netikette.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-06-06 08:01

Gismo skrev i 4488354f$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> Pas på med Mastercard, mit MC blev lænset for 22.798.-
> d. 8.5 og 10.5.

Som resultat af at du har betalt motorvejsafgifter i Italien med
Mastercard'et? For det er vel det, vi diskuterer. Jeg har aldrig følt mig
utryk ved at bruge kortet i automaterne ved motorvejsafkørslerne.

vh
jan

Fra : Gismo

Dato : 13-06-06 14:39

Jan Bøgh wrote:

> Som resultat af at du har betalt motorvejsafgifter i Italien med
> Mastercard'et? For det er vel det, vi diskuterer. Jeg har aldrig følt
> mig utryk ved at bruge kortet i automaterne ved motorvejsafkørslerne.

Banken kan ikke sige hvor kortet er blevet kopieret eller hvornår.

De fleste penge er nu kommet retur, dog mangler 2X19,41?

Banken mente at jeg havde fået de vigtigste posteringer tilbage, jeg syntes
alle er lige vigtige, hvis jeg skal bevare tilliden til kortet.
Så jeg har valgt ikke at have Mastercard mere.

Gismo

Fra : Sten Bo

Dato : 15-06-06 10:20

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> alle er lige vigtige, hvis jeg skal bevare tilliden til kortet.
> Så jeg har valgt ikke at have Mastercard mere.

,

Ja og vi havde nogle campister der mistede en masse kontanter fra bilen mens
de sov i teltet. Tyvene var inde i "beboelsen" hentede nøglen og Godnat
Ole....
http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?master_id=6854&submode=arkiv&mode=showmessage&message_id=594483&forum_id=16452

Forsikringerne dækker i bedste fald kun småbeløb i kontanter også selv om
man har safeboks.

Men er den boltet fast under sengen skal man da flytte et par 100 kg først.

Der er en udmærket tråd om banditter og metoder på campingferie
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?forumpostGuid=135827

og jeg syntes ikke man skal blive hysterisk af den grund - men bare
konstatere at verden er ond. Men det er vist en god ide med lidt omtanke i
det daglige.

Det "værste" jeg har hørt om. var et par der blev vinket ind til siden af
"politiet" fuld uniform blink osv, omdiregeret, og da de holdt stille,
afkørsel, tømt for værdier.

Det gav en længere debat for og i mod at stikke af fra den, men hvem tør...

Forsikringer dækker dog (gør de ikke?) ved røverier.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-06-06 12:19

Sten Bo wrote:

> Men er den boltet fast under sengen skal man da flytte et par 100 kg
> først.

Ja .... og du skal vel også selv flyttes ...

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 15-06-06 16:53

> Ja .... og du skal vel også selv flyttes ...
>
> :)
>
> --
> Per, Esbjerg
,

Jeg er i denne sammenhæng, den største. Men jeg fatter ikke, at man har så
stor kontantsum i bilen.

Var engang på en færge for en del år siden ude for, at et par sammen med de
øvrige bilister, kom ned på bildækket fra veksling mm. Han fortsætter hen i
stævnen hvor man lige har åbnet bovporten. Hun låser bilen op, ruller
vinduer ned for at køle - og stille sin åbne "spånkurv" af en taske ind på
forsædet og komme hen i stævnen (4 biler fremme).

Komme i tanke om, at pungen med det nyvekslede 12000 + lå øverst i den åbne
kurv, vender om - og den er væk. Manden stak hende en flad. prøvede
forgæves at få stoppet fægen så 700 passagerer kunne visiteres - (for
kontanter!) og begge var meget hidsige på hinanden.

De vendte op på kajen om kom gratis med tilbage, da de på stedet måtte
aflyse ferien.

Pas på hvad i gør!!

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-06 22:27

Hvem i alverden slæber også 12.000,- med i kontanter.
Er det mon for at spare VISA gebyret ?

Mvh. Per.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-06-06 10:55

In article <4491d0bd$0$74139$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> wrote:

> Hvem i alverden slæber også 12.000,- med i kontanter.

Det gør konservative folk som er for dumme...

> Er det mon for at spare VISA gebyret ?

Så skal ovenstående lige ganges med faktor 10...

MVH

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-06-06 11:36

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det gør konservative folk som er for dumme...

Det gør dem der ikke er i stand til at hæve et så stort beløb som de skal
bruge de første dage de er dernede.

> Så skal ovenstående lige ganges med faktor 10...

Sådan er det vist blevet. Men tidligere var det et problem at finde et sted
at hæve penge. Det er det stort set ikke i dag.

--
Per, Esbjerg