Foto
IBM760 5420
Teil 3020
fremprovokering af sensorskidt?
Fra : Nicolai

Dato : 05-06-06 18:05

Jvf. tidligere tråd fandt jeg små mørke pletter på billeder taget op imod
himlen.

Nu inden en rensning forsøgte jeg at genskabe pletterne - altså at
fremprovokere "pletterne" - uden held?

Kan det være andet der har drillet mig eller er det en god måde at
fremprovokere sensor-pletter?

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nicolai

Fra : Brian Lund

Dato : 05-06-06 18:24

> [...]
> fremprovokere "pletterne" - uden held?
>
> Kan det være andet der har drillet mig eller er det en god måde at

Hvis støvet sidder løst har det måske flyttet sig!
Men hvordan vil du fremprovokere pletter? Jo jeg har da en god idé, brug
kameraets "rensningsfunktion" (så spejlet klapper op, og lukkeren åbner) og
lad det ligge åbent en times tid, så burde der komme støv på sensoren, og
dermed pletter...
Men at få støv på sin sensor med vilje lyder åndsvagt..!

En rigtig god måde at se pletterne på er ved at bruge kameraet som pinhole,
så er støvet rigtigt tydeligt!

Brian

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-06-06 18:46

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message
> [...]
> fremprovokere "pletterne" - uden held?
>
> Kan det være andet der har drillet mig eller er det en god måde at

Blænd kraftigt ned - f/16-22 stykker.
Det er ligemeget at lukketiden bliver lang - det er sensoren du vil se.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Nicolai

Dato : 05-06-06 20:51

> Blænd kraftigt ned - f/16-22 stykker.
> Det er ligemeget at lukketiden bliver lang - det er sensoren du vil se.

Og det virkede - tak for det. Så skal jeg have renset kameraet... sgu godt
det ikke var den nyindkøbte linse :)

Fra : KsK

Dato : 05-06-06 21:07

:
: Og det virkede - tak for det. Så skal jeg have renset kameraet... sgu godt
: det ikke var den nyindkøbte linse :)
:

lad nu være med bare at rens for at rense!!! du gør risikere at gør mere
skad end gavn rens nå der er et problemer ,, ikke bare fordi du tror der er
et problemer
og lad være med at lede efter støvet så kan du rense herfra og til dit
kamera skal til REP !!!!

KsK

Fra : Brian Lund

Dato : 05-06-06 22:25

> Og det virkede - tak for det. Så skal jeg have renset kameraet... sgu godt
> det ikke var den nyindkøbte linse :)

Du kan selv få støvet ud! - Køb en øreblæsebold på apoteket og forsøg at
pust sensoren ren, med sådan en kan du næppe ødelægge noget, og det værste
der kan ske er at den ikke puster hårdt nok til at du kan få støvet ud...

Brian