Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Advarsel!! ved rensning af sensor
Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 05-06-06 13:12

Da man før i tiden, inden cd´erne indtog markedet, skulle rense tonehovedet
på sin båndoptager, var det meget vigtigt at man ikke brugte sprit, men
isopropyl alkohol, da spritten kunne ødelægge tonehovedet.

Det samme gør sig gældende hvis man bruger sprit eller væsker som indeholder
sprit til at rense billedsensoren på sit kamera, dette i værste fald
ødelægge sensoren, brug istedet isopropyl alkohol, det kan købes på Apoteket
eller hos Matas til få kroner, iøvrigt er det også isopropyl alkohol, som er
i de små flasker, der medfølger i rensesæt til rensning af objektiver.

mvh Arne

Fra : TL

Dato : 05-06-06 13:28

"Arne J. Nielsen" skrev i en meddelelse..
> [...]
> Apoteket eller hos Matas til få kroner, iøvrigt er det også isopropyl
> alkohol, som er i de små flasker, der medfølger i rensesæt til rensning af

Er du da stødt på sider/firmaer, der sælger rensevæske til sensorer som
faktisk indeholder
sprit og ikke isopropyl alkohol? Har også læst at det "rigtige" at bruge er
metanol?

Grunden til jeg spørger, er at jeg netop har købt et sensor-kit fra
microtools med følgende
rensevæske:
http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?LTPLanguage=EN&Screen=PROD&Product_Code=PSI-3-F&Store_Code=MTE

men der står ikke på siden hvad den indeholder? Går dog ud fra det er
metanol - og det er også
anbefalet i tråden "støv på sensoren" af 02-06-06.

mvh.

TL
--
www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt Design | Lindkold Webdesign

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-06-06 13:43

TL skrev:

> [...]
> --
> www.lindkold.dk
> Billig hjemmeside | Professionelt Design | Lindkold Webdesign

Det er 100 % metanol (metylalkohol):

http://www.photosol.com/documents/msds_ewipe_eclipse.pdf

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : Jacob

Dato : 05-06-06 14:25

> Det er 100 % metanol (metylalkohol):

> [...]

Hvad giver i for sådanne en flaske med xxx mL methanol ?

Jacob

Fra : Ivar

Dato : 05-06-06 15:43

Jacob skrev:

> Hvad giver i for sådanne en flaske med xxx mL methanol ?

Metanol er det der på dansk hedder træsprit. Egentligt må man
ikke købe det, uden at have en speciel gifttilladelse.
Med der er nok en dispensation for små mængder. I større mængder
koster det ca. 10 kr pr. liter.
Grunden til at man ikke bør bruge almindeligt sprit (etanol) er
denatureringsmidlet. Det ødelægger fx plastmaterialer.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? http://LexInfo.dk/MesNews/

Liste over objektiver til Canon: http://lexinfo.dk/eos/ef-liste.html

Fra : Jacob

Dato : 05-06-06 17:26

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Grunden til at man ikke bør bruge almindeligt sprit (etanol) er
> denatureringsmidlet. Det ødelægger fx plastmaterialer.

Jeg har skam gift tilladelsen iorden. Men jeg ville høre hvilke uhumske
priser som forhandlerne forlanger.
methanol som er rent nok til foto koster nu tæt på 20kr/l gennem de kanaler
jeg får det. Men så er det også garanteret frit for olier.

Jacob

Fra : TL

Dato : 05-06-06 16:35

"Ole Larsen" skrev i en meddelelse ...

> Det er 100 % metanol (metylalkohol):
>
> http://www.photosol.com/documents/msds_ewipe_eclipse.pdf

Tak for linket...

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 05-06-06 20:10

> Er du da stødt på sider/firmaer, der sælger rensevæske til sensorer som
> faktisk indeholder
> sprit og ikke isopropyl alkohol? Har også læst at det "rigtige" at bruge
> er metanol?

Nej, jeg læste i en anden tråd at der var en der brugte Ajax Vinduesrens.

Metanol, ved jeg ikke om er egnet, selvom det er jo også er sprit.

Arne

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-06-06 13:31

Arne J. Nielsen wrote:
> Da man før i tiden, inden cd´erne indtog markedet, skulle rense tonehovedet
> på sin båndoptager, var det meget vigtigt at man ikke brugte sprit, men
> isopropyl alkohol, da spritten kunne ødelægge tonehovedet.

Der var visse plastmaterialer, der ikke kunne tåle det. Hovedsageligt på
grund af denatureringsmidlet.

Og hvor har du oplysningerne fra ?

Bo //

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 05-06-06 20:34

> Og hvor har du oplysningerne fra ?
>
> Bo //

Jeg har ikke nogen dokumentation på det, jeg fik det fortalt for mange år
siden, men det ville nok ikke være så svært at få det verificeret hos en
fotohandler.

Men hvis du ikke tror mig, og vil lege ping pong med dit kamera udstyr, så
værsgo.

Det var ikke for at genere nogen at jeg skrev det, kun ment som en advarsel
mod eks. at bruge Ajax vinduesrens (som jeg læste i en anden tråd) eller
andre former for rensemiddel som direkte kan forvolde skade på sensoren.

Fra : Max

Dato : 05-06-06 21:46

Hej Arne

> Det var ikke for at genere nogen at jeg skrev det, kun ment som en
> advarsel mod eks. at bruge Ajax vinduesrens (som jeg læste i en anden

Bare rolig, Ajax bruger vi proffesionelle uden at blinke, æter, sprit
og isopropylalkohol kan vi også komme i tanke om at bruge.

Mvh Max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-06 18:46

Arne J. Nielsen skrev i 44841faa$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
dette:
> [...]
> kan købes på Apoteket eller hos Matas til få kroner, iøvrigt er det
> også isopropyl alkohol, som er i de små flasker, der medfølger i

Hvordan skulle sprit kunne ødelægge en glasflade? For det er vel en sådan,
der udgør 'øverste lag'.
Ikke forsdi jeg vil argumentere for at bruge sprit - jeg er sådan set
ligeglad med hvad de 10 dråber hver 5 år koster.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 05-06-06 20:40

> [...]
> Ikke forsdi jeg vil argumentere for at bruge sprit - jeg er sådan set
> ligeglad med hvad de 10 dråber hver 5 år koster.

Jeg ved ikke hvordan spritten skader, men hvorfor tage chancen, isopropyl
alkohol koster ikke mere end sprit.

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-06-06 21:25

Arne J. Nielsen skrev:

> Jeg ved ikke hvordan spritten skader, men hvorfor tage chancen, isopropyl
> alkohol koster ikke mere end sprit.

Da Eclipse består af metanol og anbefales af Tokina, Hasselblad og Leica
til sensorrens, vil jeg, indtil andet oplyses, anse metanol som det
rigtige - ikke isopropanol

Fra : waal

Dato : 05-06-06 21:43

"Arne J. Nielsen" <a.j.nielsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke hvordan spritten skader, men hvorfor tage chancen, isopropyl
> alkohol koster ikke mere end sprit.

Ethanol og Methanol er primære alkoholer, Isopropanol er en sekundær
alkohol. Alkoholer er organiske opløsningsmidler og man skal selvfølgelig
ikke bruge dem på materialer der kan opløses eller matteres af alkoholer. I
praksis er det nok eventuelle additiver der er/kan være problemet

Fidusen ved Isopropanol er at den let kan købes i en kemisk ren form til små
penge. En blanding af destileret vand og ren Ethanol (finsprit) er sikker
lige så godt, men prisen ligger på snapseniveau.

mvh
Michael

Fra : K

Dato : 07-06-06 09:28

> [...]
> Apoteket eller hos Matas til få kroner, iøvrigt er det også isopropyl
> alkohol, som er i de små flasker, der medfølger i rensesæt til rensning af

Jeg sad nemlig lige præcis med den tanke..
Og så kan jeg huske fra gamle dage, da jeg rensede spolebånoptagere, at jeg
anvendte isopropylalkohol, som jo ikke efterlod kalkpletter eller striber
heraf.

Så fik jeg det bekræftet.
Min lokale fotohandler fortalte mig om dSLR-fotografernes største
beskæftigelse; CCD-rensning.
Nu er jeg ikke den, der skifter objektiver meget eller tager til
hestevæddeløb med skidt og møj i luften, men skulle uheldet være ude, så ved
man, hvordan det skal renses.

Mvh.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-06-06 10:12

K wrote:

> [...]
> anvendte isopropylalkohol, som jo ikke efterlod kalkpletter eller striber

almindelig sprit, ethanol, indeholder IKKE kalk.

> Min lokale fotohandler fortalte mig om dSLR-fotografernes største
> beskæftigelse; CCD-rensning.

-jeg bruger det mest til at fotografere med

Bo //

Fra : N/A

Dato : 07-06-06 10:50

Fra : K

Dato : 07-06-06 10:50

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> "K"

> Det har taget noget tid for folk at finde ud af at sensor rens
> er en enkel procedure, sikkert fordi producenterne tidligere
> kom med advarsler eller gjorde det meget besværligt at få
> adgang til sensoren - Jeg rensede sensor 2 gange på min
> sidste 5 måneders tur i Indien, så din lokale fotopusher
> ved ikke hvad han taler om, eller også har han kunder der
> ikke er interesserede i at fotografere og betragter deres
> kamera som et kæledyr, hehe..-max-

Han tog et portræt frem af en nydelig ung dame....i størelsen 70 x 100
cm.... altså en plakat nærmest, hvor han viste, hvordan støv ser ud, når det
var kommet på CCD-chippen.
Men så var det, at jeg da lige ville høre, hvor store problemer I havde med
støv.
Det kunne også tolkes således, at de skulle være et incitament for at købe
den nye e330 fra Olympus, som han da gerne ville sælge mig.
Men jeg undersøger gerne sagerne, før jeg lægger 10.000,- kr. på disken.

Er det pengene værd?
Eller skal man nøjes med et D70s og spare pengene til et bedre objektiv.
Jeg holder fortsat på den sidste løsning.. altså Nikon-løsningen.

Mvh.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-06-06 11:17

"K"

> Han tog et portræt frem af en nydelig ung dame....i størelsen 70 x 100
> cm.... altså en plakat nærmest, hvor han viste, hvordan støv ser ud, når det
> var kommet på CCD-chippen.

- og pointen er vel at man sefølig tjekker sine billeder på skærmen
og evt fjerner de nullermænd der evt. skulle være, det tager et par minutter,
inden man sender dem til giga print - han er ikk så klog den fotohandler..

> [...]
> Eller skal man nøjes med et D70s og spare pengene til et bedre objektiv.
> Jeg holder fortsat på den sidste løsning.. altså Nikon-løsningen.

Det kan jeg ikke hjælpe dig med, Olympus var et fremragende mærke
i de gamle analog dage, hvad kvaliteten er idag ved jeg ikke, men jeg ville
ikke købe et kamera fordi det havde selvrensende sensor, det er mere
optik, brugervenlighed og billedkvalitet der afgør hvad jeg skal ha'.. -max-

Fra : K

Dato : 07-06-06 12:16

> [...]
> ikke købe et kamera fordi det havde selvrensende sensor, det er mere
> optik, brugervenlighed og billedkvalitet der afgør hvad jeg skal ha'..

Det havde jeg også på fornemmelsen. :0)
Men man kan hurtigt gøre en lille detalje til et stort problem.
Og det er da også sådan, jeg opfatter støv-"problemet".

Mvh.