Og så kom Ubuntu Drapper Drake
Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-06-06 12:10

Hej Gruppe

Og så kom Drapper Drake og sandelig den skal jeg da også prøve.
Har ellers ventet med spænding til den officielle kom, da jeg ikke er
til dette opdaterings bøvl ( ja jeg er windows mand).

Nå, men downloade iso og brænte en cd. Bootede og så at DD er flot og
velkørende som en livecd. Nu er jeg ikke helt ny med Ubuntu, da det er
tredie version af Ubuntu jeg leger med, men holddakæft hvor er det et
knokkel arbejde at installere DD. Nå ja selve DD tager nu ikke alverden.
Faktisk er jeg imponeret over hvor hurtigt et styresystem kan hældes på
en harddisk, men da jeg bootede op igen...Hvor søren er min windows?
Væk er et lille ord. Totalt overskrevet er et andet. Se, nu tager det tid.
Boote op i windows igen og installer og efter følgende alt det justeren og
tweekes som windows kræver. En spøjs deltalje. Jeg har ellers belært
alt og alle der gidder at høre om hvordan Ubuntu kører out of the box,
men denne gang var det nu windows der havde sat graffikkortet rigtigt
op første gang og Ubuntu der måtte have en ny driver.

Noget undre mig meget. For at jeg kunne installer Ubuntu måtte jeg kvæle
den paratition på hdb og lave om til DOS eller NTFS for at DD kan se
harddiske? Og for at installer Ubuntu er DD nødtil at have adgang til
første paratititon på harddisken. Havde ellers bøvlet meget med fra Ubuntu
at redigere i parattitionstabellen. Et eller andet var ikke skåret godt nok
ud
i pap
Tilsidst blev jeg sur nu kunne Ubuntu fandme få hdb for sig selv. Her havde
jeg ellers lavet til NTFS og lagt mine ellers så dyrebare dokumenter og
filer
(har også en kopi på en USBharddisk) Og sandelig Ubuntu vil nu gerne dele
denne fristende NTFS harddisk og er nu installeret her sammen med mine
dokumenter og filer.
Nå, men set i bagklogskabens ulidelig klarlys, skulle ikke have delt hda i
gen installationen af windows, men ladet DD gøre det selv. ( nu var det det
at hda var delt fra begyndelsen)
Men noget undre mig stadig. I Brezzy Bagder lavede jeg af og til en frisk
installation på hdb under ext3 uden problemer, men DD vil ikke se disken
Første gang jeg prøvede at installer DD var det meningen at den skulle over
tage hdb fra BB som var alene på disken. Men nej installationsproragmmet
insisterede på at der ikke var nogen hdb.
Hvad nu? Næste gang et eller andet går i snot. Er jeg så nød til at kvæle
NTFS
parartitionen og ext3 og lægge dem sammen og der efter installer DD? Lidt
bagvent i mine øjne. Først en MS på for at kunne installer Linux?

mvh
Henning

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-06-06 14:07

Henning Præstegaard wrote:
> Hej Gruppe

Og Jeg har et kedeligt liv, så skulle lige prøve med
xubuntu. Har en 500mhz maskine, så den skal prøves
der på. BB kør, men langsomt.

Prøvede lige cd'en på den maskine som mit første indlæg
omhandler. Og se Xubuntu kunne godt finde ud af at installer
på den tomme paratition på hda. Prøvede så med Ubuntu igen
og..... Mit første indlæg handler som end om en fejl 40.

En anden ting. Jeg har endnu ikke gennemskuet, hvordan man får
Ubuntu til at mounte en anden ext3 paratition.

mvh
Henning

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-06 14:58

Henning Præstegaard skrev den 05-06-2006 15:07:

> [...]
> på den tomme paratition på hda. Prøvede så med Ubuntu igen
> og..... Mit første indlæg handler som end om en fejl 40.

Det lyder som du skal lave en fejlrapport til Ubuntu. De plejer ikke at
være glade for at ting holder op med at virke.

--
Thorbjørn

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-06-06 18:35

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det lyder som du skal lave en fejlrapport til Ubuntu. De plejer ikke
> at være glade for at ting holder op med at virke.

Med fjolser, der installer uden at læse hvad de klikker på, kæmper selv
guder forgæves

Det der skete, var at jeg i installations programmet gik et skridt eller to
retur, men så ikke efter hvor "fluebenene" var sat nu. Da jeg forsøgte
igen efter en god nats søvn, gik det hele jo meget lettere.

mvh
Henning

Fra : Per Riber

Dato : 05-06-06 18:35

Henning Præstegaard skrev:
> Henning Præstegaard wrote:

> og..... Mit første indlæg handler som end om en fejl 40.

Shit happens

> En anden ting. Jeg har endnu ikke gennemskuet, hvordan man får
> Ubuntu til at mounte en anden ext3 paratition.

Der er flere måder at gøre det på. I gnome kan du se på
System-Administration-Drev.

mvh Per