Hvor mange tabeller til database vedr. ref~
Fra : Ukendt

Dato : 04-06-06 21:15

Hej.

Hvor mange tabeller vil i bruge til at opbygge en fornuftig database til
registrering af refusioner (samt evt. forslag til opbygning).

Programmet skal bruges til dels at beregne de forventede refusioner vedr.
ansattes fravær pga. sygdom, graviditetsgener, barsel osv., holde styr på de
tilsvarende modtagne refusioner for derved at kontrollere, at arbejdspladsen
får alle berettigede refusioner.

Jeg havde forestillet mig, at man udelukkende bruger arbejdspladsens
initialer til at identificere personalet med.

Vedr. de forskellige fravær skal man kunne indtaste følgende:

- sygdom: første samt sidste sygdag

- barsel: forventet fødselsdato samt faktisk fødselsdato

- graviditetsgener: første samt sidste fraværsdag

Vedr. de modtagne refusioner skal man kunne indtaste initial vedr. den
person, som man har modtaget refusion på samt beløb (evt. dato).

Jeg modtager gerne forslag til sådan en database (opbygning), hvorefter jeg
selv vil arbejde videre med programmet dertil.

På forhånd tak.

Fra : Tom Jensen

Dato : 05-06-06 16:01

Vinther skrev:
> [...]
>

> Jeg modtager gerne forslag til sådan en database (opbygning), hvorefter jeg
> selv vil arbejde videre med programmet dertil.

tblAnsat
AnsatID (PK)
Initialer
Navn
.... osv

tblFravaer
FravaerID (PK)
Fravaertype
StartDato
SlutDato
BeregnetRefusion
ModtagetRefusion
ModtagetDato
AnsatID (FK)

tblBarsel
BarselID (PK)
ForventetStartDato
StartDato
ForventetSlutdato
SlutDato
BeregnetRefusion
ModtagetRefusion
ModtagetDato
AnsatID (FK)

Bare spørg løs.

Med venlig hilsen

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 19:33

"Tom Jensen" <xx@xx.xx> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Tom.

Der er nogle ting, somj eg ikke er enig i...

> tblAnsat
> AnsatID (PK)
> Initialer
> Navn
> .... osv
>
> tblFravaer
> FravaerID (PK)
> Fravaertype
> StartDato
> SlutDato
> BeregnetRefusion
> ModtagetRefusion
> ModtagetDato
> AnsatID (FK)

Idet jeg kun ønsker at få registreret den samlede modtagne refusion, vil det
så ikke være bedst at lade den modtagne refusion være i en særskilt tabel?
(Jeg opdeler ikke refusionen, som jeg modtager pga. barsel, sygdom eller
andet).

Er det ikke unødvendigt at have en BeregnetRefusion, idet den kan blive
udregnet af de øvrige felter?

> tblBarsel
> BarselID (PK)
> ForventetStartDato
> StartDato
> ForventetSlutdato
> SlutDato
> BeregnetRefusion
> ModtagetRefusion
> ModtagetDato
> AnsatID (FK)

Igen er der her problematikken omkring den modtagne refusion og den
beregnede refusion som omtalt før.

Desuden er der kun brug for at vide den forventede fødselsdato samt den
faktiske fødselsdato, idet "slutdato" bliver "beregnet" heraf automatisk

> Bare spørg løs.

Tak.

mvh
Vinther

Fra : Tom Jensen

Dato : 05-06-06 19:59

> [...]
> andet).
>
> Er det ikke unødvendigt at have en BeregnetRefusion, idet den kan blive

Du kender virkeligheden bedre end jeg gør og en database skal afspejle
virkeligheden. Hvis du operer med summen på refusioner og det så ikke
viser sig at denne sum stemmer overens med hvad du forventede, hvordan
kan du så vide hvilke(n) refusion(er) der en difference på ??

> [...]
>
> Desuden er der kun brug for at vide den forventede fødselsdato samt den
> faktiske fødselsdato, idet "slutdato" bliver "beregnet" heraf automatisk

Igen; du kender reglerne bedre end jeg gør, så du skal selvfølgelig
tilpasse tabellerne, så de svarer til de faktiske omstændigheder.
Det der vigtigt er at få lavet tabellerne med deres indbyrdes relationer
rigtige inden der hældes data i. Det er ikke så svært at tilføje og slet
ikke fjerne felter fra tabeller, men det kan være grimt at ændre på
nøgler når der først er data i tabellerne.