Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Støv på sensoren
Fra : Thomsen

Dato : 02-06-06 10:43

Hej
Kan se noget støv på min sensor.
Og 3 uger på værksted er længe!!!

Hvad kan (tør) man selv?
Jeg tør godt blæse.
Måske pensel...og der stopper mit mod...eller?

Kan se at man kan købe renseudstyr.
Men kan ikke lige gennemskue hvor riski det er at hoppe ud i.

mvh Ole

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-06-06 10:57

Thomsen skrev:
> [...]
> Måske pensel...og der stopper mit mod...eller?
>
> Kan se at man kan købe renseudstyr.
> Men kan ikke lige gennemskue hvor riski det er at hoppe ud i.

Jeg har en af de alm. komprimeret luft til ca. 60-100 kr. hvor indholdet
er flydende. Efter at have prøvet den på et filter, hvor der kom vædske
med ud med skjolder (kunne pudses væk) til følge, tør jeg ikke benytte
den i kameraet.
Dertil har jeg en Tetenal hvor luften ikke er komprimeret til flydende.
Den er væsentlig dyrere i brug (det var vist 250 kr. med 3 små flasker
der ikke holder så længe at man fristes til at bruge dem til andet)Til
gengæld kan den være i de fleste tasker.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : waal

Dato : 02-06-06 11:33

> [...]
> der ikke holder så længe at man fristes til at bruge dem til andet)Til
> gengæld kan den være i de fleste tasker.

Bare man er sikker på at en eller anden kompressor ikke har efterladt lidt
oliefims i den komprimerede luft, men trykrugulering og alm.omtanke er en
god ting.

De knapt så modige kan nå langt med en øregummisprøjte og en blød pensel med
ægte hår, men på den anden side forstår jeg ikke den tiltagende skræk og
rædsel for selv almindelig rengøring af udstyret.

mvh
Michael

Fra : Lars Clausen

Dato : 02-06-06 11:03

Thomsen wrote:
> [...]
> Måske pensel...og der stopper mit mod...eller?
>
> Kan se at man kan købe renseudstyr.
> Men kan ikke lige gennemskue hvor riski det er at hoppe ud i.

Jeg gik ned til den nærmeste Matas og købte mig en lille blæseting
(til ørerne, vistnok) for 40 kr. Den fik mit støv væk uden jeg
følte mig nervøs ved det. Jeg har hørt mange advarsler mod
dåseluft, fordi det kan være for voldsomt. Med en lille
plastikblæser har man selv styr på kraften.

-Lars

Fra : Thomsen

Dato : 02-06-06 11:31

"Thomsen" <oathomsen@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> Måske pensel...og der stopper mit mod...eller?
>
> Kan se at man kan købe renseudstyr.
> Men kan ikke lige gennemskue hvor riski det er at hoppe ud i.

Okay, tak for hjælpen. Jeg vil finde lidt blæse-udstyr.

mvh Ole

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 02-06-06 16:51

Thomsen wrote:
> "Thomsen" <oathomsen@webspeed.dk> wrote in message
>
> Okay, tak for hjælpen. Jeg vil finde lidt blæse-udstyr.

Husk bare at holde kameraet med åbningen nedad, og generelt at undgå at
have spejl og lukker oppe for længe. Og check også at der er strøm nok
på batteriet, så spejlet (eller gardinet :|) ikke klapper ned i din
øresprøjtedims..

Mvh Thomas.

Fra : Max

Dato : 02-06-06 11:43

Hej Thomsen

> Kan se at man kan købe renseudstyr.

Man kan også bruge en dåse trykluft, hold den lodret altid
og sprøjt fra en rimelig afstand. Til mere rengøring kan du
bruge almindelige vatpinde og noget AJAX vinduesrens.
Hvis du er krakiler bruger du æter, men så har du travlt
for det fordamper meget hurtigt.

Mvh Max

Fra : Thomsen

Dato : 02-06-06 17:09

"Thomsen" <oathomsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Måske pensel...og der stopper mit mod...eller?
>
> Kan se at man kan købe renseudstyr.
> Men kan ikke lige gennemskue hvor riski det er at hoppe ud i.

Har nu pustet med en lille øreskylledims fra apoteket og støvet er væk
fra billederne.

Synes egentlig at det er lidt dårligt, at den eneste option jeg fik i
forretninge
hvor jeg købte kameraet, var 3 ugers rens hos Canon.

mvh Ole

Fra : Steen

Dato : 02-06-06 18:43

"Thomsen" <time@wwwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Synes egentlig at det er lidt dårligt, at den eneste option jeg fik i
> forretninge
> hvor jeg købte kameraet, var 3 ugers rens hos Canon.

Photografica har en puster, der forsynes af en kuldioxid patron. Det skulle
være meget ren trykluft.

/Steen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-06-06 18:52

"Steen" <steen@cutie.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> "Thomsen" <time@wwwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Photografica har en puster, der forsynes af en kuldioxid patron. Det skulle
> være meget ren trykluft.
>
> /Steen

Helt cool - men når nu folk er kommet med enklere foreslag,
så kan Photografika ligsom pakke deres kuldioxsid partroner
samme eller lave sodavand.. Sorry Sten men det er et marked
hvor folk er blevet taget i røven længe nok, hvis vinduesrens
og q-tips virker - så er det på tide det budskab kommer frem.
-max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-06-06 18:58

-max- skrev:

> [...]
> hvor folk er blevet taget i røven længe nok, hvis vinduesrens
> og q-tips virker - så er det på tide det budskab kommer frem.

Øhhh - q tips er det ikke vatpinde (der fnugger)?

Fra : Claria

Dato : 02-06-06 19:04

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hvor folk er blevet taget i røven længe nok, hvis vinduesrens
> og q-tips virker - så er det på tide det budskab kommer frem.

HØRT Max

Jeg bruger selv brille rens og vatpinde til det som sidder fast.

Mvh
Claudia

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 02-06-06 18:55

On Fri, 2 Jun 2006 11:43:07 +0200, "Thomsen" <oathomsen@webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>Måske pensel...og der stopper mit mod...eller?
>
>Kan se at man kan købe renseudstyr.
>Men kan ikke lige gennemskue hvor riski det er at hoppe ud i.

Den diskussion har vi ca. hver 3' måned. Du bør Google på Sensor
swapping/cleaning og lign. Start evt. her:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/visible-dust.shtml

De hidtil givne råd er elendige! Ingen fingre, vatpinde, trykluft og
sulfosæbe på sensoren.

Fra : HKJ

Dato : 02-06-06 19:02

skeptikeren@privat.dk wrote:
> De hidtil givne råd er elendige! Ingen fingre, vatpinde, trykluft og
> sulfosæbe på sensoren.

Enig, men blæsebolden (Øresprøjte) er perfekt og hvis den ikke kan klare
det, så vil en sensor swap nok være nødvendig.
Det skal så siges at mit D70, som jeg har brugt flittigt i 2 år, ikke
har haft brug for andet end blæsebolden.

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-06-06 19:12

HKJ skrev:

> Det skal så siges at mit D70, som jeg har brugt flittigt i 2 år, ikke
> har haft brug for andet end blæsebolden.

Så lad os se 100% billeder med lys himmel på

Fra : HKJ

Dato : 02-06-06 19:15

Ole Larsen wrote:

> Så lad os se 100% billeder med lys himmel på

Jeg plejer at bruge et hvidt stykke papir og så lave en levels i
capture, det viser alt skidt.

Fra : Klaus Johansen

Dato : 02-06-06 20:03

Her lidt link:

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

http://www.cleaningdigitalcameras.com/

http://www.photosol.com/products.htm

http://www.green-clean.at/english/fs_news.htm

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=155127

http://www.sensor-brush.com/instructions.html

http://www.hother.dk/photographicso.asp

Hilsen Klaus Johansen

Fra : Brian Østergård

Dato : 03-06-06 17:27

> Så lad os se 100% billeder med lys himmel på

Og skudt på f16 eller mindre ( højere tal ).

Brian :ø)

Fra : KsK

Dato : 02-06-06 20:33

: wrote:
:
: >Hej
: >Kan se noget støv på min sensor.
: >Og 3 uger på værksted er længe!!!
: >
[...]

HØRT folk bruger 10-20-30 kilo på glas og filter men 500 kr til 10 gang
rense sæt nej da så hele rise sensoren .... men lad nu være med at være
hystrik med det støv ,, rens nå det er nødvendigt og start med luft... gå
uden for.... lad være at side og lege med pump inddøres du sug støv ind i
boldt .. jeg er begyndt at skift OBJ uddøres eller på badenværsler og er
helt holdt op med at skifte glas indørs sæt stand obj på ind du komme hjem
.... ja jeg ha endda overtalt kone til at pille gulv tæppe af i vores bolig

BUG SWAPPING og fuldt opladet batteri eller bedre strøm direkte

KsK

Fra : Steen

Dato : 03-06-06 19:05

"KsK" <ksk@all.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjem
> ... ja jeg ha endda overtalt kone til at pille gulv tæppe af i vores bolig

Man skal nok også lade være med at bruge zoom i pollensæsonnen. Man
risikerer bare at suge pollen ind i kameraet.

/Steen

Fra : F.Larsen

Dato : 02-06-06 21:30

"Thomsen" <oathomsen@webspeed.dk> wrote in message

> Kan se at man kan købe renseudstyr.
> Men kan ikke lige gennemskue hvor riski det er at hoppe ud i.

Jeg har også ledt en del, men det er her du skal købe det. prisen er lav og
kvaliteten i top:
http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?LTPLanguage=EN&Screen=PROD&Product_Code=SW1&Store_Code=MTE

Hertil så noget væske og "rensekludde" ...

--
Flemming

Fra : Brian Østergård

Dato : 03-06-06 17:29

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hertil så noget væske og "rensekludde" ...

Hej

Jeg har netop købt sådan et kit, det er noget mere ufarligt end man lige
frygter.
Dog synes jeg det er svært at få sensoren 100% ren, men det er så også på
billeder kun skudt med det formål at finde skidt, altså f20 og autolevels i
Photoshop.

Brian :ø)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-06-06 18:15

"Brian Østergård"
> [...]
> billeder kun skudt med det formål at finde skidt, altså f20 og autolevels i

Så gør du noget galt - det er en utrolig simpel process, som regel er en
rens nok, men ind imellem kand det være nødvendigt med geng mere,
du arbejder naturligvis i et fornuftigt støvfrit rum - jeg er sloppy og får
100% ren sensor med den teknik - hver gang - -max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-06-06 19:40

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> får
> 100% ren sensor med den teknik - hver gang - -max-

Jeg kan godt få min sensor rimelig ren, med den slags grej - men ikke
fuldstændig.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Brian Østergård

Dato : 03-06-06 21:22

> [...]
>
> [8<8<8<]
>
> Jeg kan godt få min sensor rimelig ren, med den slags grej - men ikke

Hej

Jeg har nok ikke nogle rum som er specielt støvfrie, jeg sidder i stuen med
det. Det er et rum uden tæpper på gulvet men selvfølgelig bliver det jo
brugt til at bo i.

Jeg kan også få sensoren næsten ren, men jeg har nu prøvet nogle gange og
jeg ender altid med et par små pletter, og de er et nyt sted hver gang.
Jeg har endda prøvet med blæsebolden efter swap, men der er altid et par
pletter.

Pletterne er kun meget lidt synlige på f20 og mod en blå himmel, med
autolevels i PS kan de selvfølgelig ses. Det er nu rigeligt fint i forhold
til de 50 pletter der var inden rens.

Og jo, jeg har en 100-400 som bare SUGER støv ind i kameraet

Og Max, er din sensor også ren hvis du tester ved f20 ?, for på f8 ser jeg
ikke støvet, ikke engang med autolevels i PS.

Og jeg kan klart anbefale en sensorswap, selvom jeg ikke får helt samme
resultat som Max så er det super nemt og jeg vil under alle omstændigheder
100 gange hellere selv rense end de skrækhistorier man hører om folk der har
fået det gjort rundt omkring.

Brian :ø)

Fra : KsK

Dato : 03-06-06 21:25

for på f8 ser jeg
: ikke støvet, ikke engang med autolevels i PS.
:
: Og jeg kan klart anbefale en sensorswap, selvom jeg ikke får helt samme
: resultat som Max så er : Brian :ø)

bruge du væske på sweppe det er meget vigtigt ha jeg lad mig fortælle !!!
KsK

Fra : Brian Østergård

Dato : 03-06-06 21:51

> [...]
> : resultat som Max så er : Brian :ø)
>

> bruge du væske på sweppe det er meget vigtigt ha jeg lad mig fortælle !!!

Jep, har købt hele kittet og fører mig frem med det, væske inkl.

Brian :ø)

Fra : KsK

Dato : 03-06-06 23:24

"Brian Østergård" <mantabrian@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse
:
: "KsK" <ksk@all.dk> skrev i en meddelelse
: news:4481f030$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
: > for på f8 ser jeg
: > : ikke støvet, ikke engang med autolevels i PS.
: > :
[...]
!!!
: > KsK
: >
: >
: Jep, har købt hele kittet og fører mig frem med det, væske inkl.
:
: Brian :ø)
:

http://www.photographicsolutions.com/swabdemo.htm

KsK

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-06 09:00

"Brian Østergård" > Hej

> Jeg har nok ikke nogle rum som er specielt støvfrie, jeg sidder i stuen med
> det. Det er et rum uden tæpper på gulvet men selvfølgelig bliver det jo
> brugt til at bo i.

Et almindeligt rum burde være helt fint, selfølgelig rysker man ikke tæpper
og støver af lige inden man skal rense sensor -

> [...]
> jeg ender altid med et par små pletter, og de er et nyt sted hver gang.
> Jeg har endda prøvet med blæsebolden efter swap, men der er altid et par

Ja jeg har så ikke den helt store fidus til blæsebolden, den vil bare flytte
rundt på støvet - noget blir pustet ud og nyt blir suget ind.

> Pletterne er kun meget lidt synlige på f20 og mod en blå himmel, med
> autolevels i PS kan de selvfølgelig ses. Det er nu rigeligt fint i forhold
> til de 50 pletter der var inden rens.

Logisk set burde det jo være muligt at fjerne de sidste 2 nullermænd.

> Og jo, jeg har en 100-400 som bare SUGER støv ind i kameraet

Ja har hørt den kan være problematisk.

> Og Max, er din sensor også ren hvis du tester ved f20 ?, for på f8 ser jeg
> ikke støvet, ikke engang med autolevels i PS.

Ja da, det er jo den eneste måde at teste.

> [...]
> 100 gange hellere selv rense end de skrækhistorier man hører om folk der har

Jeg laver mine egne sensor swappere, og dem er jeg meget påpasselig med,
men jeg vil tro de andre swap teknikker nævnt vil være ligså udemærkede,
luft tror jeg ikke på - det er muligt du kan teste dig til en ren sensor umiddelbart
efter sådan et pust, men støvet kan sidde inde i lukker rummet, på glasset eller
siderne og blive hvirvlet ind på sensoren efter et par eksponeringer, men som
du siger skyder man ikke over bl8 så er det jo også ligegyldigt. -max-

Fra : MOA

Dato : 04-06-06 09:53

Hvad med en støvsuger? Man kan vel bare holde den lidt fra objektiv
fatningen og så suge med moderat kraft, eller er det helt ude i skoven?

Morten

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-06 10:01

"MOA"
> Hvad med en støvsuger? Man kan vel bare holde den lidt fra objektiv
> fatningen og så suge med moderat kraft, eller er det helt ude i skoven?
>
> Morten

Den luft du siger ud skal jo erstattes med en anden, så mon
ikke du du suger mere skidt ind, uhm - prøv, jeg skal ikke
nyde noget, og jeg har en metode der fungerer, så.. )-max-

Fra : Thomsen

Dato : 03-06-06 09:01

> [...]
> Måske pensel...og der stopper mit mod...eller?
>
> Kan se at man kan købe renseudstyr.
> Men kan ikke lige gennemskue hvor riski det er at hoppe ud i.

Tak for råd og henvisninger. Jeg er blevet en del klogere.

mvh Ole

Fra : Klaus Johansen

Dato : 07-06-06 17:59

Se link