Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
pol og skylight filter ..
Fra : Just Me

Dato : 01-06-06 09:31

hvad gør disse ?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-06-06 09:37

Just Me wrote:

> hvad gør disse ?

Alt hvad du sætter foran objektivet ta'r noget af skarpheddern, det
gælder også disse to filtre...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-06-06 10:04

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Alt hvad du sætter foran objektivet ta'r noget af skarpheddern, det
> gælder også disse to filtre...

Lol. Der ud over er et Skylight filter et UV filter
med en lille smule farve. Det gør analoge billeder
en smule varmere. På digitalkamera gør det ingen forskel
medmindre man bruger de fabiksindstillede
hvidbalancesettings.
Et polfilter kan dæmpe reflekteret lys fra
ikke-metalliske overflader. Det gør græsset
lidt grønnere og himlen mere blå under de
rette omstændigheder.

Peter Schrøder

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-06-06 12:08

In news:447ead78$0$15786$14726298@news.sunsite.dk,
Peter Schrøder <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote:

> Et polfilter kan dæmpe reflekteret lys fra
> ikke-metalliske overflader.

Øh? Jeg tror ikke, polariseret lys hænger sig i, om det er reflekteret fra
den ene eller anden type overflade.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-06-06 12:40

Jens Bruun skrev:
> Øh? Jeg tror ikke, polariseret lys hænger sig i, om det er
> reflekteret fra den ene eller anden type overflade.

En blank metaloverflade f.eks. krom,
polariserer ikke reflekteret lys.

Peter Schrøder

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-06-06 14:37

Jens Bruun skrev i 9aydnVaAZO46V-PZRVnyhQ@giganews.com dette:
> In news:447ead78$0$15786$14726298@news.sunsite.dk,

> Øh? Jeg tror ikke, polariseret lys hænger sig i, om det er
> reflekteret fra den ene eller anden type overflade.

Næh, men almindeligt lys - og det er det, der er mest af - bliver
polariseret ved reflektion på ikke metalliske overflader og kan derved
fjernes med et POLfilter.
Dette sker ikke ved reflektion fra en metaloverflade - derfor kan et
spejlbillede i et alm. spejl (det spejlende lag er en metaloverflade) ikke
fjernes med et POLfilter.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Christian Iversen

Dato : 01-06-06 18:06

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> Dette sker ikke ved reflektion fra en metaloverflade - derfor kan et
> spejlbillede i et alm. spejl (det spejlende lag er en metaloverflade) ikke

Det ville ellers kunne lave udmærkede vampyrbilleder

--
| Christian Iversen | I've already sold the rights to the book. |
| chrivers@iversen-net.dk | You lazy bastard |

Fra : Søren Andersen

Dato : 01-06-06 18:12

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Alt hvad du sætter foran objektivet ta'r noget af skarpheddern, det gælder
> også disse to filtre...

Og det gælder også ting som man normalt anser som normale i luften, pollen ,
fugt, støv ... for at nævne noget, det tager altsammen skarphed. Det er
derfor bedst at fotografere i specielle rum hvor disse faktorer er under
kontrol.

Fra : aon

Dato : 01-06-06 18:56

> Alt hvad du sætter foran objektivet ta'r noget af skarpheddern, det gælder
> også disse to filtre...

Så må det være perfekt at kunne lave skarpe billeder med filter

aon

Fra : niels-usenet@myplace~

Dato : 01-06-06 17:47

Just Me wrote:
> hvad gør disse ?

Det findes der masser af artikler om på nettet, men her er et hurtigt
eksempel jeg har lavet:
http://flickr.com/photos/myplacedk/111337628/

(Klik evt. "All sizes" over billedet, så kan du vælge billeder med
større opløsning.)

De to billeder er taget med polfiltret justeret til to yderpunkter,
hvis man kan sige sådan. Hvordan det så ud uden polfilter tog jeg
desværre ikke et billede af, men det er en blanding af de to.

Bemærk den noget mere dramatiske himmel og mere farverige korn på det
øverste billede.

Jeg har desværre ikke et eksempel på at fjerne reflektioner, men jeg
kan fortælle om hvor overrasket jeg blev første gang jeg legede med
det:
Jeg har skråvinduer i min stue. Når jeg kigger ud af dem er halvdelen
af det jeg ser vindueskarmen. Skråvinduerne overfor viser primært
himlen.
Med et polfilter justeret korrekt er der ingen reflektioner, jeg kan se
uhindret se ind i deres stue.

--
Mvh.

Niels Andersen