Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
UV filter
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 31-05-06 07:01

Hej,

hvilken effekt har et UV filter på billederne?
og kan man kombinere UV og pol filter?

Hilsen

Carsten Pdersen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 31-05-06 07:23

Carsten Pedersen skrev:
> hvilken effekt har et UV filter på billederne?

Ingen. Evt. UV-lys fjernes lige så godt
af glasset i optikken.
Det gør højst dine billeder en smule uskarpere.

> og kan man kombinere UV og pol filter?

Det kan man godt, men hvorfor skulle man?
På vidvinkelobjektiver kan det give vignettering
(mørkning af hjørnerne) på dine billeder.

Peter Schrøder

Fra : Brian Lund

Dato : 31-05-06 08:39

> Ingen. Evt. UV-lys fjernes lige så godt
> af glasset i optikken.

Nej! Det har en effekt på analog film, men digitale sensorer er ikke nær så
følsomme over for UV, så på digital har det derfor ingen effekt...

> Det gør højst dine billeder en smule uskarpere.

Ja eller er skyld i flere reflektioner, hvis filteret ikke er coated...

> Det kan man godt, men hvorfor skulle man?
> På vidvinkelobjektiver kan det give vignettering
> (mørkning af hjørnerne) på dine billeder.

De fleste pol-filtre har vist indbygget UV filter.

Brian

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 31-05-06 12:13

> Hej,
>
> hvilken effekt har et UV filter på billederne?
Ikke meget, men de har en effekt på OBJEKTIVET i og med, at det er filteret
der bliver ridset og ikke OBJEKTIVET.

Per

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-05-06 15:54

"Den rigtige fotograf"

> Ikke meget, men de har en effekt på OBJEKTIVET i og med, at det er filteret
> der bliver ridset og ikke OBJEKTIVET.
>
> Per

Uhm - hva mener du med "ikke meget" - de er
extremt ikke brugbare i feks. modlys, men du er
jo den rigtige fotograf, så måske du vil være så
venlig at præcisere dit svar. Også gerne mht.
OBJEKTIVET, hehehe - Din egen praktiske
erfaring, ikke noget reklame pis du har samlet
op i et blad eller på nettet, imo er uv filtre ikke
noget man bør bruge i det daglige.... -max-

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 31-05-06 16:50

> Uhm - hva mener du med "ikke meget" - de er
> extremt ikke brugbare i feks. modlys, men du er
> jo den rigtige fotograf,

korrekt det er jeg fordi jeg bruger et rigtigt kamera, og ikke et eller
andet digital ting. Men om de har nogen betydning i modlys, det aner jeg
intet om, har ikke de problemer når jeg fotografere

Per

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-05-06 16:52

"Den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andet digital ting. Men om de har nogen betydning i modlys, det aner jeg
> intet om, har ikke de problemer når jeg fotografere

Hehe - kanon -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-05-06 17:06

-max- wrote:

> Hehe - kanon -max-

ROTFLAM...)))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-05-06 17:14

Niels Riis Ebbesen skrev:

> ROTFLAM...)))

Nå nå, i to - håber ikke i vil til at latterliggøre alle mindre
fornuftige svar, for så får i godt nok travlt.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-05-06 17:21

Ole Larsen wrote:

> Nå nå, i to - håber ikke i vil til at latterliggøre alle mindre
> fornuftige svar, for så får i godt nok travlt.

Dette svar er helt specielt, det kommer nemlig fra "den rigtige
fotograf"...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : B B

Dato : 31-05-06 19:34

> [...]
> andet digital ting. Men om de har nogen betydning i modlys, det aner jeg
> intet om, har ikke de problemer når jeg fotografere

*LOOOOOOOOOL*

Du bruger sikkert også en´"rigtig" kasettebåndsafspiller og VHS - for du
skal sikkert ikke nyde noget af al det nymodens CD og DVD

-BB-

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 01-06-06 00:14

Du bruger sikkert også en´"rigtig" kasettebåndsafspiller og VHS - for du
> skal sikkert ikke nyde noget af al det nymodens CD og DVD

Ikke kassette, men både pladespiller og VHS. Har dog også en CD og DVD
afspiller, men de ligger jo også i et prisniveau, som passer i forhold til
kvalitetten. Og ja lydentuiaster foretrækker stadig lyden fra en pick-up og
ikke det der digitale bras

Per

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-06 08:24

> [...]
> andet digital ting. Men om de har nogen betydning i modlys, det aner jeg
> intet om, har ikke de problemer når jeg fotografere

Et rigtigt kamera? Så du tager billeder på glasplader?

L.T

Fra : MOA

Dato : 31-05-06 17:20

, imo er uv filtre ikke
> noget man bør bruge i det daglige.... -max-

Jeg kan godt se argumentet med at det måske forringer billedkvalitet ever so
slightly, men omvendt, hvad hvis man ved et uheld får en ridse i sit
frontelement, så er det sku surt! Jeg er ofte ude for at jeg bliver nødt til
at rense objektivet (dvs. filteret) da der er kommet støv, sand,
gummierester (har f.eks. været til motorløb hvor jeg kom lidt for tæt på
osv. I de tilfælde er jeg lykkelig for at jeg kan skrue filteret af og
gøre det rent og ikke være nervøs for at skade selve objektivet. Når det så
engang er blevet for ridset, køber man et nyt filter til en brøkdel af den
pris objektivet har kostet.

Men hvordan gør du det rent praktisk Max, dvs. undgår div. ting og sager på
dine objektiver? Er lidt nysgerrig for jeg syntes selv jeg passer ret godt
på og jeg ender alligevel altid med at få snavs på

Morten

Fra : waal

Dato : 31-05-06 19:14

"MOA" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på dine objektiver? Er lidt nysgerrig for jeg syntes selv jeg passer ret
> godt på og jeg ender alligevel altid med at få snavs på

Det hemmelige løsen er "medvind"
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-05-06 19:33

MOA skrev i 447dc23c$0$15788$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> sager på dine objektiver? Er lidt nysgerrig for jeg syntes selv jeg
> passer ret godt på og jeg ender alligevel altid med at få snavs på

Jeg kunne egentligt godt lide at stille et enkelt spørgsmål: Er der nogen,
der har et problem med ridser på disse UVfiltre? Jeg konstaterer nemlig at
jeg stadigvæk har de filtre, jeg købte for 35 år siden - og der er ingen
ridser. Jeg har heller ikke nogensinde oplevet at have et ridset objektiv -
og jeg er ikke den type, der er voldsomt forsigtig med grejet. Jeg pudser
gerne i en snip T-shirt, har kameraet med i klitten eller på stranden eller
møver mig gennem en eller anden åndssvag tykning med udstyret om halsen. Men
som sagt - har aldrig haft et problem med ridser. Er problemet med ridsede
frontlinser reelt eller er det bare en fiks ide, der ved en uendelighed aqf
genfortællinger er gået hen og blevet 'sandheden'?

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-05-06 20:10

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> frontlinser reelt eller er det bare en fiks ide, der ved en uendelighed aqf
> genfortællinger er gået hen og blevet 'sandheden'?

Har det tilsvarende, 20 år gl. filtre uden en ridse på et eneste. Men,
den anden dag da jeg stod på cyklen m. kamera om halsen, knaldede
modlysblænden ind i styret. Den herlige modlysblænde der fulgte med min
85 mm (passer m. en stepring til min 50 mm. (50x1,5) og sgu også til den
70-210 bl. 4-5,6, jeg lige har fået fingre i).

Konklusion (min): 1) Aldrig uden modlysblænde.

Fra : VP Olsen

Dato : 31-05-06 21:02

> [...]
> Er problemet med ridsede frontlinser reelt eller er det bare en fiks ide,
> der ved en uendelighed aqf genfortællinger er gået hen og blevet

Det kunne også være sjovt at finde ud af, hvad et Canon servicecenter tager
for at skifte forreste linse-element i et L-objektiv. Anyone?

/Martin

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 01-06-06 00:16

Det kunne også være sjovt at finde ud af, hvad et Canon servicecenter tager
> for at skifte forreste linse-element i et L-objektiv. Anyone?
>
> /Martin

Ja det kan sikkert gøres for de par hundrede kroner et UV filter koster

Per

Fra : Leif Langgaard

Dato : 01-06-06 11:29

"VP Olsen" <martinnews@browi.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne også være sjovt at finde ud af, hvad et Canon servicecenter
> tager for at skifte forreste linse-element i et L-objektiv. Anyone?

Hej

For ca. 10 år siden fik jeg tilbud på et nyt frontelement til en Canon 300mm
2,8, da kostede "glasset" 1500,-kr.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-06-06 11:36

"Leif Langgaard"
> [...]
> >

> Hej
>
> For ca. 10 år siden fik jeg tilbud på et nyt frontelement til en Canon 300mm

Er front elementet ikke bare et stk beskyttelses glas
på de store teler, mener jeg at ha hørt/læst/drømt??
Men 1500 lyder da rimeligt nok -max-

Fra : Thomas Kjær

Dato : 01-06-06 12:05

On 2006-06-01, -max- <ma22x3@hotmail.com> wrote:

> Er front elementet ikke bare et stk beskyttelses glas
> på de store teler, mener jeg at ha hørt/læst/drømt??
> Men 1500 lyder da rimeligt nok -max-

Jo, det er det. Og det med god grund. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-06-06 12:08

"Thomas Kjær"
> On 2006-06-01, -max-

> Jo, det er det. Og det med god grund. :)
>

> --
> Med venlig hilsen
> Thomas Kjær

Jae - har aldrig fået en ridse i nogle af mine store teler,
uhm - eller nogle af mine andre objektiver for den sags
skyld, men det sker nok en dag -max-

Fra : waal

Dato : 01-06-06 14:33

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, det er det. Og det med god grund. :)

"beskyttelseslinsen" har været der fra starten i 1969 på alle Canons
calsiumflouridkrystal objektiver, det har ikke noget med størrrelsen at gøre
men linserne er bløde sammenlignet med linser af glas.

Michael

Fra : Lars Troels

Dato : 01-06-06 13:02

> Er front elementet ikke bare et stk beskyttelses glas
> på de store teler, mener jeg at ha hørt/læst/drømt??
> Men 1500 lyder da rimeligt nok -max-

F.eks. til en AF-S Nikkor 70-200/2.8 VR koster frontglasset 1.100,- + moms.
Det er kun reservedelen. Hvad arbejdslønnen bliver til har jeg ikke prisen
på.....

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : waal

Dato : 01-06-06 10:30

> [...]
> Er problemet med ridsede frontlinser reelt eller er det bare en fiks ide,
> der ved en uendelighed aqf genfortællinger er gået hen og blevet

Ingen ridser efter 40 år, mit filterbrug er "efter behov" men jeg bruger
altid modlysblænde. Beskidte filtre får samme tur som brillerne, varmt vand
og opvaskemiddel. Løse objektiver er altid forsynet med bagdæksel og
modlysblænde eller frontdæksel.
Selv mit første "rigtige" kamera (Canonet årgang'65) er stadig pænt og
funktionsdueligt, og det har immervæk set nogle voldsomt våde ferier og
festivaler.

mvh
Michael

Fra : Leif Langgaard

Dato : 01-06-06 11:22

> Jeg kunne egentligt godt lide at stille et enkelt spørgsmål: Er der nogen,
> der har et problem med ridser på disse UVfiltre?

Det er en god pointe du har der, men er det ikke ligesom med en
indboforsikring, man tegner den, men får højest sandsynligt ikke brug for
den!
Jeg har dog været glad for et UV-filter en gang, ved en tumult til et
karneval, blev en lille pige skubbet ind i mig, hvorved Hennes softice blev
"skoddet" i modlysblænden på min Carl Zeiss 85mm 1,4.
Efter at have skyllet filter og modlysblænde i et springvand, fotograferede
jeg videre, dog med det fedtede filter i lommen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-06-06 14:44

Leif Langgaard skrev i 447ebfb9$0$15791$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]

> Det er en god pointe du har der, men er det ikke ligesom med en
> indboforsikring, man tegner den, men får højest sandsynligt ikke brug

Hmmm - jeg ville måske bruge et andet billede:
Hvis hændelsen (ridset frontlinse) er så sjælden som jeg tror den er, svarer
det vel nærmere til at forsikre sig mod metornedslag i boligen - til 10% af
husets pris!

> [...]
> Efter at have skyllet filter og modlysblænde i et springvand,
> fotograferede jeg videre, dog med det fedtede filter i lommen.

Hvis du nu vænnede dig til art stacke et par UVfiltre risikerede du ikke at
stå i den situation en anden gang. Så skal du blot fjerne det yderste
filter, når du møder småpiger bevæbnet med is

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Damkjær

Dato : 02-06-06 11:31

> Hvis du nu vænnede dig til art stacke et par UVfiltre risikerede du ikke
> at stå i den situation en anden gang. Så skal du blot fjerne det yderste
> filter, når du møder småpiger bevæbnet med is

Det skulle da også være mærkeligt hvis en soft ice lavede ridser.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 02-06-06 11:57

"Jan Damkjær" <jdd@XXskivets.dk> skrev i en meddelelse

> Det skulle da også være mærkeligt hvis en soft ice lavede ridser.

Hej

Den kunne jo være med "krømmel" (underligt ord)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-06-06 16:33

Leif Langgaard skrev i 44801996$0$15783$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Den kunne jo være med "krømmel" (underligt ord)

Så prøv med 'krymmel' - det er ikke spor underligt og hældes ofte på kager
og slik - og sikkert også softice!

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm