Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
optagelse muligheder
Fra : Jørgen

Dato : 30-05-06 08:46

hej

Jeg har følgende optagelse muligheder - RAW - TIFF - SHQ - HQ - SQ -
RAW+SHQ - RAW+HQ -RAW+SQ -
hvad vil i anbefale ?
har ellers indstillet det på HQ
CompactFlash kort er på 1GB

Jørgen

Med venlig hilsen - Jørgen Bodholdt
http://home20.inet.tele.dk/bodholdt/
http://www.oz3jbp.dk
ps. Er nybegynder

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-05-06 09:13

Jørgen skrev:

> Jeg har følgende optagelse muligheder - RAW - TIFF - SHQ - HQ - SQ -
> RAW+SHQ - RAW+HQ -RAW+SQ - hvad vil i anbefale ?

Det kommer lidt an på hvad du vil stille op
med dem bagefter...
RAW er rå billeddata. Justering af f.eks.
hvidbalance gøres når RAW filen konverteres
til et læsbart billedformat. Kræver Rawfile
konverter på pc'en.
TIFF er ligesom RAW i ukomprimeret, tabsfri kvalitet, men justeret
iht kameraets indstillinger (f.eks. hvidbalance igen)
TIFF kan bruges direkte fra kameraet.
Raw og TIFF er forholdsvis store filer.
SHQ, HQ og SQ er antagelig forskellige former
for JPG. Komprimeringen sker i kameraet med de
begrænsninger det medfører.
Hvor hård en komprimering ens billeder kan tåle, må
man gøre op med sig selv i hvert enkelt tilfælde.
Det er et spørgsmål om "godt nok" eller ej.
Det kvalitetstab der sker ved komprimeringen kan
ikke genskabes. Hvor stort tabet bliver, afhænger af
graden af komprimering.
Motiver, hvor stor detaljegrad ønskes, bør nok ikke
tages i hårdeste JPG komprimeringsgard (SQ)
i de tre sidste muligheder gemmer kameraet øjensynlig
en fil både i RAW samt i en grad af JPG komprimering.

Hvis du har plads nok på dit kort ville jeg vælge
TIFF. RAW hvis du kan lide at sidde og nørkle ved
en computer. Mangler du plads på kortet ville jeg
vælge SHQ.

Peter Schrøder

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 30-05-06 10:15

> Hvis du har plads nok på dit kort ville jeg vælge
> TIFF. RAW hvis du kan lide at sidde og nørkle ved
> en computer. Mangler du plads på kortet ville jeg
> vælge SHQ.

Når han ny er nybegynder ville jeg sige SHQ .. da JPG er nemmest at arbejde
med og kan smides direkte på nettet fra kameraet.

Selv veksler jeg mellem JPG og RAW alt efter om jeg synes jeg har brug for den
ekstra dynamik i RAW og gider at efterbehandle det.

Fra : Jørgen

Dato : 30-05-06 11:04

tak for hjælpen, fortsat god dag
Jørgen