Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Affotografering?
Fra : Bruno

Dato : 29-05-06 21:24

Jeg har ca. 400 pladecovers som skal proppes ind i computeren og i den
forbindelse overvejer jeg, om et digital kamera er en godt værktøj til
formålet?

Jeg har et Panasonic DMC-FZ30, 8 Mpxl, og jeg tænker man må kunne
få/bygge et stativ a'la toppen på en overhead projektor hvor kameraet
skrues fast (Det har et standard gevinhul). Findes sådan en dims og hvad
hedder den? Og hvis den findes kan man evt. købe sådan en brugt?

Alternativt kunne jeg købe en scanner, men formatet på ca. 31 cm *31 cm
begrænser udvalget og på finder man fx. kun en scanner der kan og den
koster lidt over 20.000 kr.! Samtidig så burde kameraet være en
hurtigere løsning, uden at det dog er en prioritet.

Hvad siger i til min ide? Er jeg helt på vildspor eller er der måske
nogle ting der skal med i overvejelserne - belysning, måske?

Mvh

Bruno

Fra : Max

Dato : 29-05-06 21:31

Hej Bruno

> Jeg har ca. 400 pladecovers som skal proppes ind i computeren og i den

Har du overvejet at finde dem på nettet ?

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 29-05-06 21:53

> Hej Bruno

> Har du overvejet at finde dem på nettet ?

Det er et af de områder hvor nettet har store masker (og mange huller)
Michael

Fra : Max

Dato : 29-05-06 22:11

Hej Michael

> Det er et af de områder hvor nettet har store masker (og mange huller)

Jeg har nu altid fundet det jeg kikkede efter.

Mvh Max

Fra : Bruno

Dato : 30-05-06 00:18

Max wrote:
> Har du overvejet at finde dem på nettet ?

Ja, men jeg har min tvivl om det er muligt. Det er sikkert muligt med en
pæn del, men der er en del som jeg ikke har fantasi til kan findes.

Men hvis man prøver hvor kigger man så?

Mvh

Bruno

PS. Håber det er ok for gruppen at denne del af tråden ryger OT.

Fra : Max

Dato : 30-05-06 08:37

Hej Bruno

> Men hvis man prøver hvor kigger man så?

Jeg kikker på gruppernes egne hjemmesider, på fans sider og
på salgssider som f.eks. Amazone.com.

Men bemærkede at du også har brug for bagsiden og det gør
de hele lidt mere tricky .

> PS. Håber det er ok for gruppen at denne del af tråden ryger OT.

For at slippe for den diskution, så er der sat FUT til dk.kultur.musik
såfremt jeg har gjort det rigtigt.

Mvh Max

Fra : Steen Larsen

Dato : 29-05-06 21:48

In article <447b5847$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
>
> Hvad siger i til min ide? Er jeg helt på vildspor eller er der måske
> nogle ting der skal med i overvejelserne - belysning, måske?

En scanner er den rigtige løsning - det er rigtigt at det bliver en dyr
affære med en A3-scanner men man kunne nok nemt scanne dem i to omgange
og kopiere dem sammen med et resultat som langt overstiger det du vil
kunne lave med et kamera.

Fra : Bruno

Dato : 30-05-06 00:25

Steen Larsen wrote:

> [...]
> affære med en A3-scanner men man kunne nok nemt scanne dem i to omgange
> og kopiere dem sammen med et resultat som langt overstiger det du vil

Hvis det bare var nogle få covers, så ville jeg sikkert vælge den
løsning. Men 400 covers, hvor jeg også skal bruge bagsiden, synes som en
temmelig uhåndterlig størrelse. Jeg vil dog overveje det igen, måske der
kan laves noget automatisk billedbehandling.

Slutresultatet er ikke så kritisk endda. I første omgang skal de
indscannede filer kun bruges på en fjernbetjening med QVGA skærm
(320*240), så opløsningen er ikke imponerende. Jeg vil dog gemme
billederne i noget højere opløsning, hellere det end at gøre arbejdet
mere end en gang. (Jeg er ved og digitalisere pladerne, det tager tid!)

mvh

Bruno

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 30-05-06 08:28

[400 pladecovers skal proppes ind i computeren]
> [...]
> affære med en A3-scanner men man kunne nok nemt scanne dem i to omgange
> og kopiere dem sammen med et resultat som langt overstiger det du vil

Jeps , og man kan bruge de samme programmer som man bruger til at stitche panorama'er sammen med.
For dem er et billede, et billede .. ligegyldigt hvad der blev brugt til at fange det.

Fra : waal

Dato : 29-05-06 21:50

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Det har et standard gevinhul). Findes sådan en dims og hvad hedder den?
> Og hvis den findes kan man evt. købe sådan en brugt?

Reprostativ kaldes indretningen men da alle originalerne har samme format
kan du jo lave en simpel opstilling med kameraet på stativ.

Reprostativet ligner et forstørrelsesapp. uden lampehus

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-06 23:02

"Bruno" skrev i en meddelelse

> [...]
> (Det har et standard gevinhul). Findes sådan en dims og hvad hedder den?
> Og hvis den findes kan man evt. købe sådan en brugt?

Laver en opstilling der kigner det her:
http://www.madeco.se/img/produktbilder/4/409-5360.jpg
bemærk lyskilderne.
Lys direkte forfra duer ikke.

Det virker lidt vildt at bruge penge på en scanner, hvis den kun skal bruges
til dette formål,
hvis det er en A4 scanner skal du sandsynligvis scanne hver cover fire
gange, og efterfølgende
bruge tid på at sætte scanningerne sammen bagefter.

--
mvh kajo

Fra : Bruno

Dato : 30-05-06 00:52

Kajo wrote:
> Laver en opstilling der kigner det her:
> http://www.madeco.se/img/produktbilder/4/409-5360.jpg
> bemærk lyskilderne.
> Lys direkte forfra duer ikke.

Jeg vil checke priser på et brugt reprostativ, og så ellers vække den
indre Ole Opfinder

> [...]
> gange, og efterfølgende
> bruge tid på at sætte scanningerne sammen bagefter.

Man kan få scannere der snupper lige over de 310 mm på den ene led for
menneskepenge, ca 1000 kr., så det vil kunne gøres med en samling. Jeg
prøver nok med kammeraet, men ellers går det nok med en billig scanner.

Mvh

Bruno

PS. Tak til alle for input.

Fra : Jørgen

Dato : 30-05-06 06:06

Bruno

du har jo kamera, køb et kamera-stativ.
afmærk på gulvet med noget tabe, hvor pladecover skal ligge,
brug et par Arbejdslamper eller Arkitektlamper så du få lys fra siderne
og redigere dem i et billede program bagefter.
det må være den billigste og hurtige måde.

Jørgen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-05-06 08:01

"Bruno"
> [...]
> skrues fast (Det har et standard gevinhul). Findes sådan en dims og hvad
> hedder den? Og hvis den findes kan man evt. købe sådan en brugt?

Hvis det er er ultra kritisk resultat, så skyd evt 6 stk a' gangen
og separer dem i photoshop - Lyslægningen er det kritiske,
2 lamper på 45 grader vinkel på hver side (med god afstand)
burde give fornuftigt resultat. Uff det er rigtigt slave arbejde.
Go' fornøjelse. -max-