Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
polfilter
Fra : mopse

Dato : 24-05-06 20:55

hej gruppe

det ser ud til at et polfilter kan gøre mange ting for et foto,MEN,er der
nogen der vil være rar at fortælle mig forskellen på et cirkulært og et
lineært filter.

på forhånd tak.

Jan Hansen

Fra : HKJ

Dato : 24-05-06 20:59

mopse wrote:
> det ser ud til at et polfilter kan gøre mange ting for et foto,MEN,er der
> nogen der vil være rar at fortælle mig forskellen på et cirkulært og et
> lineært filter.

Et cirkulært polfilter har påbygget et ekstra filter der fjerner
polariseringen fra det lys der kommer ud af filteret. Det ændre ikke på
virkemåde, det vil stadig kun tillade en polarisation at komme igennem.

Det har betydning hvis kameraet er følsomt for polariseret lys, hvilket
AF og lysmålere kan være.

Så den generalle regel er: køb cirkulær filter, det skader ikke og er
nødvendigt med nogle kamera.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-05-06 08:53

"HKJ"

> [...]
> AF og lysmålere kan være.
>
> Så den generalle regel er: køb cirkulær filter, det skader ikke og er

Det er vidst nok lidt af en and, den der med at AF blir påvirket,
ihvertfald ifølge en filter producenternes egen hjemmeside - korrekt
at lysmålingen kan blive påvirket. -max-

Fra : mopse

Dato : 26-05-06 22:28

Takker for svar

J.Hansen