Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gode tips om flashfotografering...søges
Fra : HBJensen

Dato : 22-05-06 11:35

Hej gruppo

Jeg mangler gode tips/råd til hvordan man bedst anvender/indstiller flash.
Søgning på nettet ender oftest med nogle voldsomme forklaringer og
opstillinger med studiebelysninger, softboxe og hvad ved jeg. Alt det kram
har jeg alligevel ikke.

Det jeg mangler er at finde noget der beskriver indstilling af flash/kamera
ved "dagligdags" skud. Jeg har fundet Kent Bovins udmærkede hjemmeside, der
har en glimrende gennemang af hvordan man kan anvende flash, men jeg synes
stadig jeg har problemer med indstillingerne, og ofte får nogle svært
overbelyste flashskud eller uskarpe pga. manglende lys.

Jeg bruger et Canon 350d med en Sigma DG 500 Super flash. Objektiv er enten
Canon 50 f/1,8 II eller Tamron 28-75 f/2.8

Venligst

Henrik

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-05-06 13:15

HBJensen skrev:

> [...]
> kan anvende flash, men jeg synes stadig jeg har problemer med
> indstillingerne, og ofte får nogle svært overbelyste flashskud eller

Man må vel formode at fokus og lysstyrken
på blitzen følges ad. Fokuserer kameraet på
baggrunden vil den også skrue op for lyset.
Med den indbyggede blitz burde du kunne få en
form for fokusassist-lys uden at den fyrer
blitzen af. Om den så også undlader at fyre
Sigma'en af, er en anden sag...

Peter Schrøder

Fra : Morten Hessellund

Dato : 22-05-06 14:39

Hej Henrik,

Hvis du har mod på at læse om emnet på Engelsk, er der her en
udmærket side:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

/Morten

Fra : HBJensen

Dato : 22-05-06 14:47

"Morten Hessellund" <hessellund@gmail.com> wrote in message
Hej Henrik,

Hvis du har mod på at læse om emnet på Engelsk, er der her en
udmærket side:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

/Morten

Hej Morten

Tak for linket, jeg kendte det godt, og det er meget fint, og omfattende.

Som udgangspunkt har jeg sat flashen til ETTL, for at lade den gøre det så
automatisk som muligt, i starten, indtil jeg "tør" gå videre. Men jeg synes
ind imellem jeg får nogle vildt overeksponerede billeder, hvilket jeg så
gætter på at fordi flashen bliver snydt af lysmålingen når jeg komponerer
billedet om efter fokusering.

Det kan selvfølgelig også skyldes at jeg er for tæt på motivet. Med 50 - 75
mm objektiv, hvad vil være den typiske afstand til motiv? Det afhænger
selvfølgelig af lys og en million ting, men fx. på en almindelig dansk
sommerdag, dvs med overskyet himmel

Er det bedste resultat stadig at køre ETTL, men så korrigere flashen ned?

Flere spørgsmål følger, jo klogere man bliver...

- Henrik

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-05-06 21:03

"HBJensen" <carbonman@sol.countrycode> wrote in message

[8<8<8<]
> Det kan selvfølgelig også skyldes at jeg er for tæt på motivet.

Det lyder ikke særligt sandsynligt. Flashen kan formodentlig styres så den
kun udsender en meget lille del af sin maksimal effekt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-05-06 19:36

HBJensen wrote:
> Hej gruppo
>
> Jeg mangler gode tips/råd til hvordan man bedst anvender/indstiller
> flash.

Den her er også udmærket:

http://www.kentbovin.dk/artikel%20flash.htm

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : MOA

Dato : 22-05-06 19:48

> Den her er også udmærket:
>
> http://www.kentbovin.dk/artikel%20flash.htm

Hmm, når han nu skriver:

"Jeg har fundet Kent Bovins udmærkede hjemmeside..."

Morten

Fra : Kristian Amby

Dato : 23-05-06 11:08

Jeg har en EOS 350 og jeg kører (næsten) altid kameraet på Mauel,
1/200 sek og så en "passende" blænde. Blitzen har jeg på E-TTL, man
har ingen anden valg, hvis man da ikke vil løbe rundt med en løs
flashmeter. Det giver da nogenlunde billeder, men lige netop hvad
flashfotografering angår, synes jeg faktisk det var nemmere med film.

Du kan læse en interessant artikel om udfyldningsflash er
http://www.popphoto.com/article.asp?section_id=4&article_id=706

Mvh
Kristian Amby

Fra : HBJensen

Dato : 23-05-06 12:44

"Kristian Amby" <amby@mail.dk> wrote in message
> [...]
> flashfotografering angår, synes jeg faktisk det var nemmere med film.
>
> Du kan læse en interessant artikel om udfyldningsflash er

Hej Kristian

Tak for tippet. Jeg prøvet at efterligne dine indstillinger og ser hvordan
det går.

Linket var rigtig godt...mere læsestof til de kolde og våde sommeraftener

Venligst

-Henrik

Fra : HBJensen

Dato : 23-05-06 12:41

"MOA" <no@spam.dk> wrote in message

> Hmm, når han nu skriver:
>
> "Jeg har fundet Kent Bovins udmærkede hjemmeside..."
>
> Morten

LOL

- Henrik

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-05-06 18:23

HBJensen wrote:
> "MOA" <no@spam.dk> wrote in message

> LOL

Heh.. det så jeg sgu ikke lige i "farten".. læste jo lige indholdet på de
links der var kommet i tråden inden jeg postede, og da jeg så skulle til at
forlade tråden skimmede jeg lige om Kent Bovins artikkel var med.. men fandt
ikke lige linket

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-05-06 21:02

"HBJensen" <carbonman@sol.countrycode> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> flash/kamera ved "dagligdags" skud. Jeg har fundet Kent Bovins udmærkede
> hjemmeside, der har en glimrende gennemang af hvordan man kan anvende

Der står mange gode ting, men jeg syntes han er lidt konservativ i forhold
til brugen af TTL styring af flash.

> men jeg synes stadig jeg har problemer med indstillingerne, og ofte får
> nogle svært overbelyste flashskud

Når flashen sidder på direkte på kameraet er det svært at fordele lyset
jævnt i dybden når faklen peger lige ud.
Hvis man har mulighed for at sende lyset op i et lyst loft er det tit bedre.
En Stofen OmniBounce (eller lignende) kan tit hjælpe med at bløde lyset lidt
op.
Se f.eks.
http://www.stofen.com/
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sto-Fen-OmniBounce.aspx

Billeder der primært er lyst op af en flash på kameraet har tit et grimt,
hårdt lys.
Derfor er det en god ide at kombinere eksisterende lys med flash lys.

Du kan se et flash billede som 2-i-1: een del eksponeret med det
eksisterende lys, og een del eksponeret med flashlys.
På automatik har du normal eksponerings kompensation, der styrer hvor meget
af belysningen der kommer fra det eksisterende lys, og du har flash
eksponerings kompensation der styrer hvor meget af belysninger der kommer
fra flashlys.

Det er også værd at se lidt på hvordan de forskellige eksponeringsprogrammer
arbejder sammen med flash.
Som udgangspunkt prøver eksponerings-automatikken at balancere flashen.

På program automatik (P) vil kameraet justere lukkeren mellem 1/60-1/200 sek
og passende justere blænden så vidt det er muligt. Det betyder at når der
ikke er meget lys, vil den åbne objektivet helt.

På blænde prioriteret automatik (A) vil kameraet justere lukketiden for at
det eksisterende lys eksponerer rigtigt. Derfor kan man nemt få meget lange
lukketider, med deraf følgende risiko for rystelse. Tilsvarende er der
risiko for overeksponering, idet den korteste lukketid vil være 1/200 sek
(med mindre man bruger high-speed sync).

På lukketidsprioriteret automatik (Tv) vil kameraet så vidt muligt justere
blænden for at det eksisterende giver rigtig eksponering. I dårligt lys
giver det åben blænde, med deraf følgende lille dybdeskarphed.

Med manuel eksponering har man fuld kontrol over dybdeskarphed og hvor meget
de eksisterende lys skal bidrage med.

Jeg har ingen ide om hvorden de forskellige "kreative" programmer spiller
sammen med flash.

Ofte kan det være en god ide at hæve ISO til 400 eller 800 for at få det
eksisterende lys til at eksponere en større del af billedet.

Hvis man f.eks. skal fotografere hele bordet ved en familiefest indendørs om
dagen, så vil motivet tit have et stort kontrast omfang. Henne ved vinduerne
er der godt med lys, men mellem vinduerne eller længere inde i lokalet er
der væsentlig mørkere.
Der vil jeg sætte en manuel eksponering så de lyse områder omkring vinduet
bliver rigtigt eksponeret med det eksisterende lys, eventuelt justere ISO
for at få passende blænde og lukketid, og så lade flashen lyse de mørke
områder op ved at sende lyset op i loftet.
Sådan er
http://www.hansen4.dk/full_crop/_J1E0102-01.jpg
taget. 1/60 sek, f/4.5, ISO 100, manuel eksponering, matrix måling til
flash, ETTL styring, flash sendt op i loftet og en OmniBounce monteret.

Et andet eksempel på kombinationen mellem eksisterende lys og flash-lys er
http://www.hansen4.dk/full_crop/_J1E0561-01.jpg
Jeg ville have en lang lukketid for at få lidt uskarphed fra flammernes
bevægelse men uden det bliver meget rystet. ISO blev justeret så lukketiden
blev passende. Lyset i bålet og i børnenes ansigt blev checket med
spotmåling.
Uden flash ville motivet have haft al for stort kontrastomfang. Med for
meget flash ville man slet ikke kunne se flammerne. Naturligvis kan
baggrunden ikke lyses op.
1/20 sek, f/4.0, ISO 800, manuel eksponering, matrix måling til flash, ETTL
styring, flash pegende lidt op for ikke at overbelyse forgrunden, OmniBounce
monteret.

I "gamle dage" med konstant flash-styrke sagde man at lukketiden bestemte
virkningen af det eksisterende lys, og blænden virkningen af flash-lyset.
Det er stadig udemærket at tænke på det, selvom flash-styrken er variabel.

Tag gerne billederne som RAW, så kan du bedre lave forskellige fremkaldelser
af de forskellige dybder i billedet og sætte dem sammen med f.eks.
Photoshop.

> eller uskarpe pga. manglende lys.

Uskarp på grund af:
* dårlig fokusering
* rystet på lang lukketid

Det er lidt svært at sige noget kort, generelt og uddybende om emnet - der
kan skrives tykke bøger om det.

Bogen
Secrets of Lighting on Location
Bob Krist
ISBN 0-8174-5823-9
kan måske være inspirerende

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : HBJensen

Dato : 23-05-06 12:40

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> * rystet på lang lukketid
>
> Det er lidt svært at sige noget kort, generelt og uddybende om emnet - der

Hej Mogens

TAK, for den omfattende og alligevel enkle gennemgang, det var virkelig
nyttigt. Jeg er glad for eksemplerne og din gode måde at forklare tingene
på.

Jeg skyder det hele i RAW, og har også brugt at dreje flashen for ikke at få
lyset for meget "lige på". Nogle gange med godt resultat, andre gange
bestemt med meget dårligt.

Min forventning var nok at hvis jeg i starten holdt mig til at lade
kameraet/flashen bestemme mest muligt via automatik, så ville jeg få gode
(eller OK) billeder, som jeg kunne lære lidt mere af. Det synes ikke for tit
at være tilfældet.

Du har ret, det er ikke et emne man hurtigt og kort kommer igennem,
alligevel synes jeg din gennemgang var lærerig.

Jeg må ud og flashe lidt mere

Venligst

Henrik

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-05-06 14:56

> [...]

> TAK, for den omfattende og alligevel enkle gennemgang, det var virkelig
> nyttigt. Jeg er glad for eksemplerne og din gode måde at forklare tingene

Det er hvis du kan bruge det.
Den artikel som Kristian Amby henviste til forklarer meget af det jeg
prøvede at sige rigtigt godt og illustrativt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-05-06 05:42

"HBJensen" <carbonman@sol.countrycode> wrote in message

Kender du
http://www.photoworkshop.com/canon/index.html
som har en sektion som hedder EOS Speedlite tips.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : HBJensen

Dato : 23-05-06 12:34

> [...]
>
> Kender du
> http://www.photoworkshop.com/canon/index.html
> som har en sektion som hedder EOS Speedlite tips.

Hej Mogens

Dén kendte jeg ikke, så mange tak for linket.

- Henrik