Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysmåling på D200
Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-05-06 10:25

Jeg skrev et innlegg den 2/5 her i gruppen som omhandlet lysmåling på D200,
hvor matrix-målingen prioriterer det valgte fokusfelt så mye at det kan føre
til feilexponering. Dette var visstnok ingen enig i her i gruppen, da dette
ikke er noe problem for "kyndige fotografer". Så dem finnes det nok mange av
i Danmark )

Vel - jeg kan nå sitere følgende tilbakemelding fra Nikon Norge på min
henvendelse:

"Hei igjen
Jeg kan opplyse om at det nå er lagt inn et produktforbedringsforslag,
nettopp angående muligheten for å skru av prioriteringen av fokuspunkt i
matrix lysmåling, så kameraet kan fungere bedre ved pek og klikk
fotografering.
Dette har jeg fått informasjon om fra Nikon sentralt.
Vennlig hilsen Nikon Brukerstøtte."

Så da er det faktisk flere som er enig i min vurdering likevel )
Vi venter spent på neste release av Firmware.

mvh
Reidar Solberg

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-05-06 10:48

Reidar Solberg skrev:
> [...]
>
> Så da er det faktisk flere som er enig i min vurdering likevel )
> Vi venter spent på neste release av Firmware.

Eller også ved de bare hvordan man lukker munden på kværulanter -
bemærk ordet ......forslag

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-05-06 12:45

> Eller også ved de bare hvordan man lukker munden på kværulanter -
> bemærk ordet ......forslag

Synes du virkelig det er å være kværulant når man kommer med forslag til en
mulig forbedring?
Nei - man skulle altså bukke og nikke og være glad for alt Nikon gjør, uten
å ha egne meninger. Da skulle verden gå fremover slik vi ønsker.

)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-05-06 13:22

Reidar Solberg skrev:

> [...]
> til en mulig forbedring? Nei - man skulle altså bukke og nikke og
> være glad for alt Nikon gjør, uten å ha egne meninger. Da skulle

Jeg må indrømme at jeg synes også at de snakker
dig efter munden.
Formuleringen om pek og klikk lugter lidt...

Peter Schrøder

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-05-06 13:45

> Jeg må indrømme at jeg synes også at de snakker
> dig efter munden.
> Formuleringen om pek og klikk lugter lidt...

Helt klart at det er sannsynlig. Jeg ville bli overrasket om dette førte til
noen endring i Firmware, men man kan ikke la være å si vår mening likevel.

Uansett - faktum er at det er ved "pek og klikk" at muligheten for
feileksponering er størst, og det hender man bruker D200 i slike situasjoner
også - i alle fall vi "ukyndige nordmenn" )

Reidar

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-05-06 14:14

Reidar Solberg skrev:

> [...]
> Nei - man skulle altså bukke og nikke og være glad for alt Nikon gjør, uten
> å ha egne meninger. Da skulle verden gå fremover slik vi ønsker.

Du tog et løfte fra en brugergruppe om at "foreslå", til indtægt for, at
du skulle have ret i din kritik - det er kværulanteri.

Verden klarer sig nok endda

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-05-06 14:39

Ole Larsen skrev:

> Du tog et løfte fra en brugergruppe om at "foreslå", til indtægt for,
> at du skulle have ret i din kritik - det er kværulanteri.

Man kan sagtens leve et fuldt liv uden at kalde
folk for kværulanter...
Desuden opfatter jeg Nikon Brukerstøtte som
Nikon Support i Norge ?
De har sikkert ikke megen indflydelse i Japan,
men alligevel..

Peter Schrøder

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-05-06 18:34

Peter Schrøder skrev:

> Man kan sagtens leve et fuldt liv uden at kalde
> folk for kværulanter...

Ja, jeg beklager, at jeg lod mig rive med af sarkastiske bemærkninger
om blabla-dygtige danske fotografer-blabla og vist nok noget om nordmænd
også, at jeg bevægede mig derned.

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-05-06 15:03

> Du tog et løfte fra en brugergruppe om at "foreslå", til indtægt for, at
> du skulle have ret i din kritik - det er kværulanteri.

Nei - det har jeg da alldeles ikke.
Jeg har ikke sagt at jeg har rett, bare antydet at det er mulig noen er enig
i mitt synspunkt. Det er en stor forskjell.

Reidar

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-05-06 15:26

Reidar Solberg skrev i C8idnbPorP7AHuzZ4p2dnA@telenor.com dette:

> Dette var visstnok ingen enig i her
> i gruppen, da dette ikke er noe problem for "kyndige fotografer". Så
> dem finnes det nok mange av i Danmark )

Måske ikke så meget fordi vi er kyndige, men fordi vi er klar over at
forskellige værktøjer har forskellige dyder. Og Point&shoot er nok ikke den
mest indlysende ved et d200. Eller mener du i dyb alvor at folk, der bare
vil rende rundt og pege og så få out-of-the-boxbilleder anskaffer sig sådan
et?
Da jeg overfor min fotohandler påpegede (han ville overbevise mig om at jeg
hellere ville have et Canon d2mk2 eller noget i den retning) at de
Canonkameraer, jeg havde haft i hånden havde en for mig uhensigtsmæssig
betjening, gloede han på mig og meddelte at kunder til et d2mk2 forventedes
at kunne lære at bruge apparatet.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-05-06 16:34

> Måske ikke så meget fordi vi er kyndige, men fordi vi er klar over at
> forskellige værktøjer har forskellige dyder. Og Point&shoot er nok ikke
> den mest indlysende ved et d200.

Jeg visste faktisk ikke at dere var SÅ kyndige.
Jeg mener kort og godt at D200 skal kunne mestre en situasjon hvor man peker
kamera mot motivet og gi en så god eksponering som mulig. Det gir ikke
alltid D200 slik det fungerer idag.

> Eller mener du i dyb alvor at folk, der bare vil rende rundt og pege og så
> få out-of-the-boxbilleder anskaffer sig sådan et?

Selvsagt - gjør de ikke det? )

Spøk til side - Jeg mener selvsagt ikke at folk i "Point&shoot" kategorien
velger et slikt kamera. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor dette blir
bragt på banen her.
Derimot - om man er en kyndig fotograf eller ei - når man befinner seg i en
situasjon hvor man ikke har tid til å "planlegge" for mye, er det godt å
vite at man alltid kan stole på at kamera gir den optimale eksponering.
Leste for noen år siden en artikkel om Art Wolfe som hadde en slik situasjon
da han fotograferte aper som badet i Japan. Hans kamera - et EOS 3 med 45
punkts øyestyrt fokus og en god evaluerende lysmåling gav ham et av hans
blinkskudd på den turen. Han brukte kamera som "point&shoot" i dette
tilfelle ifølge ham selv. Det er sikkert flere som opplever lignende
situasjoner - selv i Danmark?

Jeg sier ikke at Matrix-målingen i D200 er dårlig. Snarere tvert om. I de
fleste situasjoner er jeg meget fornøyd med eksponeringen som jeg synes er
blitt bedre enn på D70. Men i noen få tilfelle har jeg fått feil eksponering
som jeg i lignende situasjoner ikke fikk f. eks. med F100.

> [...]
> betjening, gloede han på mig og meddelte at kunder til et d2mk2
> forventedes at kunne lære at bruge apparatet.

Viser til det jeg skriver ovenfor, og håper du skjønner hvor jeg vil. Da ser
du kanskje at det jeg mener har ingen ting med at nybegynnere skaffer seg et
for avansert kamera å gjøre.

mvh Reidar

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-05-06 19:59

Reidar Solberg wrote:

> Jeg visste faktisk ikke at dere var SÅ kyndige.

Danskere er generalt anderledes end Nordmænd (men ikke klogere)

> Selvsagt - gjør de ikke det? )

-en del freelance "presse"-fotografer bruger kun deres kamera i den
tilostand, så det er relevant.

> Spøk til side -

-Hvis I har "spøk" i Norge, aflyser jeg sommerferien

Ja, kan man ikke tilpasse maksinen til mennesket, må man tilpasse
mennesket til maskinen. Canon's betjening har jeg stiftet bekendskab
med, uden større oplevelser...

Bo //

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-05-06 20:38

> Danskere er generalt anderledes end Nordmænd (men ikke klogere)

Åh - det var da endelig godt, jeg blev en smule bange...

> -Hvis I har "spøk" i Norge, aflyser jeg sommerferien

Nei, slikt har vi da ikke - vi har bare troll.

> Ja, kan man ikke tilpasse maksinen til mennesket, må man tilpasse
> mennesket til maskinen.

ja - det skulle da ellers bare mangle

Reidar