Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lukkerhastighed
Fra : Ole Hetland

Dato : 21-05-06 20:49

I gamle dage - med analogkamera - var lukkerhastigheden styret af noget
mekanisk. (spaltelukker eller centrallukker.)
Er det stadig sådan med digitalkameraet, eller er det i dag et spørgsmål om,
hvor mange brøkdele af et sekund der er strøm på censor?

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-05-06 21:08

In news:4470c40d$0$885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Ole Hetland <ole.hetland@ingenspamget2net.dk> wrote:

> Er det stadig sådan med digitalkameraet, eller er det i dag et
> spørgsmål om, hvor mange brøkdele af et sekund der er strøm på censor?

Ja

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : MAL

Dato : 21-05-06 21:26

"Ja" er ikke et fyldestgørende svar på dette spørgsmål. Digitale
SLR-kameraer fungerer hvad dette angår præcist som i gamle dage, alstå med
en mekanisk lukker, der lukker lys ind svarende til lukkertiden. Det med
strømmen passer derfor kun på digitale kompaktkameraer.

Mikael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-05-06 21:33

"MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk> wrote in message
> "Ja" er ikke et fyldestgørende svar på dette spørgsmål. Digitale
> SLR-kameraer fungerer hvad dette angår præcist som i gamle dage, alstå med
> en mekanisk lukker, der lukker lys ind svarende til lukkertiden.

Bortset fra når de ikke gør

CMOS sensorerne på f.eks Nikon D1X, Nikon D70 og Canon 1D bliver, foruden
den mekaniske lukker, styret så de har flash-sync på 1/500 sek.
Efterfølgere som Nikon D2X, Nikon D200 og Canon 1D MkII har ikke den type
sensor, og har flash-sync på 1/250 sek bestemt af den mekaniske lukker.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-05-06 21:40

In news:4470ce6b$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> CMOS sensorerne på f.eks Nikon D1X, Nikon D70 og Canon 1D bliver,
> foruden den mekaniske lukker, styret så de har flash-sync på 1/500
> sek.

Når vi nu er i gang: Ingen af ovennævnte kameraer har CMOS-sensor. De har
alle CCD-sensor.

> Efterfølgere som Nikon D2X, Nikon D200 og Canon 1D MkII har ikke
> den type sensor

Jo, et par af dem har. D2X og 1DII har begge CMOS-sensor. D200 har
CCD-sensor.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-05-06 05:46

> In news:4470ce6b$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk,

[8<8<8<]
> Når vi nu er i gang:

Det er kun godt at jeg ikke slipper godt fra at skrive noget sludder

[8<8<8<]
> De har alle CCD-sensor.

Ja, det var en skrivefejl.
Tak.

[8<8<8<]
> D200 har CCD-sensor.

Ok - jeg huskede (fejlagtigt) det som at den også havde CMOS.
Gad vide hvorfor den så ikke har 1/500 sek sync ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Brian Lund

Dato : 21-05-06 22:27

> [...]
> en mekanisk lukker, der lukker lys ind svarende til lukkertiden. Det med
> strømmen passer derfor kun på digitale kompaktkameraer.

Svar venligt under det du svarer på! :)

Som sagt bruger nogle nikon (og måske også andre) DSLR elektronisk lukker i
nogle tilfælde...
Desuden er det langt fra alle kompaktkamera der bruger elektronisk lukker,
de fleste (måske alle?) Canon Powershot modeller bruger ihvertfald mekanisk
lukker!

Brian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-05-06 23:16

Ole Hetland wrote:

> [...]
> Er det stadig sådan med digitalkameraet, eller er det i dag et spørgsmål
> om, hvor mange brøkdele af et sekund der er strøm på censor?

Alle digitale kameraer har en mekanisk lukker, nogen har en centerlukker
andre har en spaltelukker.

Det handler om, at lysets fotoner opbygger en spænding i censorens
celler, og eksponeringstiden bestemmer hvor stor en spænding der
opbygges. Derfor skal alle censorer nulstilles lige inden eksponering, og
det kan kun ske i fuldstændig mørke.

Proceduren på kameraer med centerlukker er:
1). udløserknappen trykkes ned
2). centerlukkeren lukkes og censoren nulstilles
3). centerlukkeren åbnes og billedet eksponeres
4). centerlukkeren lukkes og censoren aflæses
5). centerlukkeren åbnes for søgning

Proceduren på kameraer med spaltelukker er:
1). udløserknappen trykkes ned
2). spejlet lukkes op, samtidigt nulstilles censoren
3). spaltelukkeren åbnes og billedet eksponeres
4). spaltelukkeren lukkes og censoren aflæses

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-05-06 06:30

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

[8<8<8<]
> Alle digitale kameraer har en mekanisk lukker, nogen har en centerlukker
> andre har en spaltelukker.

Kan det passe ?
Hvordan får sensoren lys til at vise "søgerbilledet" på LCD skærmene ?

> Derfor skal alle censorer nulstilles lige inden eksponering, og det kan
> kun ske i fuldstændig mørke.

Jeg vil tro at man elektronisk kan fjerne den forspænding, der leverer de
elektroner som lyset løsriver.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-05-06 07:58

Mogens Hansen wrote:

> Kan det passe ?
> Hvordan får sensoren lys til at vise "søgerbilledet" på LCD skærmene ?

De digitale kameraer, hvor der søges på skærmen, er sådan indrettet, at
centerlukkeren er åben medens der søges, og den bliver så lukket i en
brøkdel af et sekundt lige inden eksponeringen, hvor censoren bliver
nulstillet.

> Jeg vil tro at man elektronisk kan fjerne den forspænding, der leverer de
> elektroner som lyset løsriver.

Hver celle/pixel i censoren er i princippet en lysfølsom fotodiode og en
kondensator, fotodioden opsamler lyset og omdanner det til en spænding,
og det bliver lagret i kondensatoren.

Ude i kanten af censoren sidder der noget elektronik, der kan aflæse,
måle spændingerne fra hver enkelt pixel, og konvertere til digitale data...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-05-06 19:20

> [...]
> centerlukkeren er åben medens der søges, og den bliver så lukket i en
> brøkdel af et sekundt lige inden eksponeringen, hvor censoren bliver

Jeg er rimelig sikker på at der ikke er nogen mekanisk lukker i kameraet i
ungernes mobiltelefon .
Se f.eks. http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/11254/vs6524.pdf

> Hver celle/pixel i censoren er i princippet en lysfølsom fotodiode og en
> kondensator, fotodioden opsamler lyset og omdanner det til en spænding, og
> det bliver lagret i kondensatoren.

Jeps (nogenlunde.:Fotoner (lys) der rammer fotodioden løsriver nogle
elektroner så de kan passerer. Disse ladninger lagres på kondensatoren, som
derved får en spænding.)

For at der kan løsrives nogle elektroner, skal der påtrykkes en spænding
over dioden i dens spærreretning.
Hvis den spænding (forspænding) ikke er tilstede bliver der ikke opsamlet
nogen ladning.
Derved har man en mekanisme der kan tænde og slukke for følsomheden, og
dermed være elektronisk lukker.

Jeg vil tro at det er sådan de korte flash-sync tider på f.eks. Nikon D1X og
Canon 1D virker.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-05-06 20:14

Mogens Hansen wrote:

> [...]
> dermed være elektronisk lukker.
>
> Jeg vil tro at det er sådan de korte flash-sync tider på f.eks. Nikon D1X og

Jeg er ikke elektronikingeniør, min viden om den elektronik der sidder
inde i digitale kameraer er kun til husbehov, hvis du vil vide mere, så
søg på Google, der findes rigitg mange sites om det emneområde.

Jeg har iøvrigt erfaret, at ganske alm. digicams kan synce med blitz på
1/1000 of 1/2000 del sec.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Brian Lund

Dato : 22-05-06 19:16

> Kan det passe ?

Nej, nogle kamera har slet ingen lukker, f.eks. mobiltelefoner, webkamera og
helt sikkert også nogen billige "almindelige" kompaktkamera!

> Hvordan får sensoren lys til at vise "søgerbilledet" på LCD skærmene ?

Prøv lige at læse Niels indlæg igen! - Han skriver endda hvordan ;)

Brian