Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Trådløs blitz
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-05-06 16:09

Hej,

Hvor meget kan man kommunikere med blitzen hvis man bruger en trådløs
udløser. Kan man overføre E-TTL oplysningerne via trådløs? Skal man købe
noget specielt hardware for at kunne gøre det?

Jeg har et Canon 350D og er ved at finde ud af hvad jeg skal købe af blitz,
jeg synes det ville være fedt at kunne bruge blitzen trådløst men vil
samtidig gerne gøre brug af E-TTL.

mvh
Jonas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-05-06 16:45

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvor meget kan man kommunikere med blitzen hvis man bruger en trådløs
> udløser. Kan man overføre E-TTL oplysningerne via trådløs?

Ja

> [...]

> Jeg har et Canon 350D og er ved at finde ud af hvad jeg skal købe af
> blitz, jeg synes det ville være fedt at kunne bruge blitzen trådløst men

For at bruge trådløs flash med Canon DSLR *) skal du have 2 enheder:
* En master enhed monteret på kameraet
* En slave enhed

Master enheden kan være en 550EX, 580EX eller en ST-E2. Hvis man bruger en
550EX eller 580EX på kameraet kan den samtidig bidrage med belysning af
billedet. ST-E2 er kun en styre enhed og IR fokus lys
Se f.eks.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Speedlite-Transmitter-ST-E2-Review.aspx

Slave enheden kan være 420EX, 430EX, 550EX eller 580EX.

Hvis man bruger 2 eller flere flash enheder kan man inddele dem i 2 eller 3
grupper og balancerer lysmængden mellem dem simpelt (når man lige har luret
hvordan det virker).

Rækkevidden skulle være omkring 10 meter. Jeg har ikke indtil videre oplevet
problemer med at slaven ikke tænder som forventet.

Jeg ved ikke hvor meget eller lidt man kan med ikke Canon flash.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

* Nikon D70 kan styre en SB-800 trådløst uden yderligere hardware

Fra : Brian Lund

Dato : 21-05-06 20:04

> [...]
> problemer med at slaven ikke tænder som forventet.
>
> Jeg ved ikke hvor meget eller lidt man kan med ikke Canon flash.

Sigmas DG 500 Super kan også trådløs med E-TTL, men jeg er ikke 100% sikker
på om den kan sammen med Canons flash, eller om man så er nødt til at have
et sæt af Sigmas... Sigmas kan også køre slave-blitz udløst af kameraets
interne blitz, det kan Canons ikke! (Dog 100% manuel bestemmelse af
udladning, ikke noget med E-TTL)

Brian