Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hjemmestudio ??!!?
Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 21:14

Hej jeg har netop købt dette:

http://www.obt.dk/hjemme_studie_flash_kit.htm

men æhh, hvordan mon det virker.

Der er sync kabler med, men hvordan bruges de ? Den ene ende skal i lampen,
hvor skal den anden hen ?

Lamperne kan også virke som trådløse slave lamper, så de giver lys, hvis jeg
bruger blitzen på cameraet.
Men dette dur ikke, da mit camera giver en pre-flash, inden gardinet
åbner.... Så hvad skal jeg egentlig bruge denne funktion til (trådløs
slavelampe)

Jeg har en 350d med en speedlite 430ex.

Hilsen Carsten

Fra : HKJ

Dato : 18-05-06 21:18

Carsten Jørgensen wrote:
> [...]

> Men dette dur ikke, da mit camera giver en pre-flash, inden gardinet
> åbner.... Så hvad skal jeg egentlig bruge denne funktion til (trådløs

Du skal have en lille klods til at sætte på dit kamera istedet for
430ex, i klodsen er der et tilslutningsstik til sync-ledningen.

Men check lige i manualen til dine flash at de bruger en lavolt trigger
(Det burde de gøre).

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 21:26

> [...]
> i klodsen er der et tilslutningsstik til sync-ledningen.
>
> Men check lige i manualen til dine flash at de bruger en lavolt trigger

Hej og tak for hurtigt svar.

Burde denne klods ikke følge med anlæget ?

Fra : HKJ

Dato : 18-05-06 21:32

Carsten Jørgensen wrote:

> Hej og tak for hurtigt svar.
>
> Burde denne klods ikke følge med anlæget ?

Nej, den skal nemlig kun bruges på kamera uden sync stik.

Det burde være sådan en her:

http://www.technikdirekt.de/main/en/foto/foto-klassisch/blitzgeraete-u-zubehoer/581041/-/Article.html?fillspace=1

Men lad være at købe ved dem, transporten er ret dyr.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-05-06 21:23

"Carsten Jørgensen" <invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Der er sync kabler med, men hvordan bruges de ? Den ene ende skal i
> lampen, hvor skal den anden hen ?

[8<8<8<]
> Jeg har en 350d med en speedlite 430ex.

Canon 350D har vist ikke noget PC-sync stik
(http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page5.asp) hvor den anden ende
af ledningen skal sættes i. Så du skal have fat i en adapter du kan sætte i
flash-skoen.
Men det er nok bedre at smutte forbi OBT og få fat på en infrarød trigger
(http://www.obt.dk/combo_pro_tilbehoer_m.htm#interfit_infrar%F8d_trigger___irx),
for så får du fordelen af at kunne arbejde trådløst.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 21:27

"Carsten Jørgensen" <invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men dette dur ikke, da mit camera giver en pre-flash, inden gardinet
> åbner.... Så hvad skal jeg egentlig bruge denne funktion til (trådløs

Jeg skulle prøve Husets Atelier i Århus, og investerede i en trigger. Det er
en infrarød blitz, som virker perfekt.

http://www.foto-walser.biz/myfactory20/Shop/Shop.aspx?ClientID=wf509852864988374840&Shop=1&Type=9&Param=1541&Group=252&Language=D

Kan anbefales, så du slipper for ledninger. Man du skal vælge manuel.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jacob

Dato : 18-05-06 22:12

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kan anbefales, så du slipper for ledninger. Man du skal vælge manuel.

Man skal da altid køre manuelt hvis man leget med studie udstyr. ikke ?
Jeg har aldrig gjort andet.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 05:37

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal da altid køre manuelt hvis man leget med studie udstyr. ikke ?
> Jeg har aldrig gjort andet.

Jo som regel. Men nogle flashanlæg kan indstillet til at "overse" det første
glimt (preflash), så de først trigges ved sidste glimt. Det kunne nok give
nogle muligheder for andre indstillinger end manuel. Jeg har altid kørt
manuel, så jeg har ikke eksperimenteret med automatik. Når man bruger en
Speedlight, så er der jo mulighed for masser af automatik. Overførsel af
blænde, farvetemperatur, varighed af lysglimt osv. Det går jo fløjten ved et
hjemnmestudio.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 18-05-06 23:53

Nu huskede du at købe en flashmåler ikke? og til dit spørgsmål ellers, så er
det en såkaldt hot-shoe du skal ha fat på. Det burde en fotohandler kunne
skaffe hjem til dig

Per

Fra : ms

Dato : 19-05-06 07:39

> Nu huskede du at købe en flashmåler ikke?

Hvorfor?
Jeg har selv en men det er da ikke et must-have nu hvor vi kører digitalt.

/Max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-05-06 09:33

Den rigtige fotograf skrev i 446cfaee$0$15783$14726298@news.sunsite.dk
dette:
> Nu huskede du at købe en flashmåler ikke?

Hvorfor det? Kan det noget, man ikke kan klare med den indbyggede og
histogrammet?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : X-11

Dato : 22-05-06 23:18

"Den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i meddelandet
> [...]
er
> det en såkaldt hot-shoe du skal ha fat på. Det burde en fotohandler kunne

I stuio kan man gjerne ta et par prøvebilder, og kanskje har man vært smart
og koblet seg opp mot PC med Remote Capture eller lignende, så kommer
bildene opp på PC skjermen straks de er tatt, så kan man bare justere etter
de.
Har man ingen PC og kun et svært lite minnekort, kan en lysmåler være
praktisk. Men det er gunstigere med større minnekort enn en lysmåler