Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken printer til Dias
Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 17-05-06 13:15

Hi

Jeg prøver at gå den modsatte vej, nemlig at producere billederne
digitalt men så omsætte dem til gammeldags Dias.
Der må findes printere der kan printe 24X36 diapositiv , altså
ligesom gammeldags lysbilleder der så kan sættes i en almindelig
lysbillede projektor.

Handler det om speciel overhead film eller om specielle patroner ?

Fra : waal

Dato : 17-05-06 13:38

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Du kan måske få en fornemmelse af hvad du leder efter her
http://www.ezslides.com/35prices.htm
Kinoindustrien bruger den slags men det er udstyr i den rigtig grimme ende
af skalaen

mvh
Michael

Handler det om speciel overhead film eller om specielle patroner ?

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 17-05-06 17:27

Tak for dit svar --- med mit engelsk kan jeg forstå at det fortrinsvis
handler om scannere, se det er ikke der problemet er fordi ,jeg skal
ikke omsætte 35 mm. slides til .Jpg for at bruge digitale værktøjer
: jeg skal blot omsætte noget digitalt til noget analogt, altså fra
computer billede til diapositiv , enten 24X36 eller 8X12 .
8X12 Cm ville nok give et rimeligt slide , hvis jeg ved hvilken type
toner og hvilken type printer --- men med min gamle Hp og alm overhead
film ,der er problemet at jeg godt nok kan printe men rører jeg
billedet drysser farven af !!!

Engang da patronerne i min printer var tomme ( 600 kr, for nye ) købte
jeg en lille billig farve printer til et par hundrede eller tre, altså
halvdelen af hvad nye patroner ville koste, og den printer selvom den
manglede en sort patron, kunne faktisk printe i temmelig god kvalitet
men den røg altså ud da patronerne var tomme hvilket skete ret
hurtigt, --- derfor mine mange spørgsmål.

Jeg skal altså printe diapositiv, derfor spørger jeg experterne hvad
deres forslag er især hvis det ikke må koste alverden.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 17:45

[...]

Hvis du kan snedkerere et firkantet kræmmerhus, der kan mørklægge din skærm,
så kan du montere et almindeligt analogkamera med diasfilm og affotografere
skærmen. Tag lange tider, så du ikke får "bånd" i optagelserne. Det bliver
godt nok ikke bedre end skærmen kan vise, men metoden har jeg brugt til at
lave undervisningsmaterialer tidligere. Den kan faktisk give overraskende
gode resultater.

Mvh. Claus Petersen

Fra : waal

Dato : 17-05-06 19:02

[...]

Hvis du læser én gang til så vil følgende udklippede citat måske hjælpe dig
så langt at du ved det er muligt

citat : We can make slides from virtually any file format or software
currently in use
og
http://www.itg.uiuc.edu/vmil/equipment/lfr.htm er et billeder af dyret.

I pricippet er det ikke anderledes end når filmindustrien overfører
vidooptagelser eller komputerbilleder til 35mm film

mvh
Michael

Fra : Esben

Dato : 18-05-06 23:14

> [...]
> toner og hvilken type printer --- men med min gamle Hp og alm overhead
> film ,der er problemet at jeg godt nok kan printe men rører jeg

Det kunne lyde som om det film du har brugt er beregnet til traditionelle
kopimaskiner.
Der findes transparente medier specielt til blæk (og andre til laser,
farvelaser etc), men hvordan er varmepåvirkningen fra pæren i din projektor?
Den kunne jo godt have betydning for hvor godt dine dias holder farverne.

--
Esben

Fra : KNL DtP

Dato : 17-05-06 17:53

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg prøver at gå den modsatte vej, nemlig at producere billederne
> digitalt men så omsætte dem til gammeldags Dias.

Jeg har selv prøvet at lave et par 6 x 6 cm dias til en opgave. De skulle ikke
projekteres op, men blot virke som rå tilklippede dias med sorte kanter, film
type- og frame nummer.

Forsøgte at printe dem ud på min inkjetprinter, men blækket ville ikke holde
på en alm. overhead. Prøvede istedet på en farvekopimaskine, hvor
overheadfilmen fungere fint. Kvaliteten var dog ikke overvældende, for holdt
man "diaset" op mod lys kunne man godt se, at det blot var en printet
overheadfilm. Den fungere dog upåklageligt når musikken spillede og narrede
flere ikke-fotokyndige :)

Jeg tvivler derfor på, at du kan printe et dias ud på overheadfilm, og
projektere dette op i 2 x 3 meter, så vil man meget tydeligt kunne se
fremstillingsmetoden. Tænk på hvordan en alm. overheadfilm ser ud på en væg,
og det skal endda kun forstørres fra et A4 - dit dias har kun 1/70 del af det
areal.

Hvis vi antager, at printeren effektivt kan omsætte 300 PPI, så bliver det til
430 x 280 pixels på de 36 x 24 mm filmareal. Det er altså ikke mange pixels at
blæse op på et lærred.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 17-05-06 18:15

Hi
Tak for jeres svar , --- jeg må nog give nogle flere fakta:
Det Skal op i stor størrelse 35 mm. i ca. 1.8X1.8 Meter og 8X12 op i
4.20X4.20 Meter.
Skærmen er den her ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/sscreen-5.JPG

Fotografisk film er jo baseret på noget gelatine såvidt jeg ved, men
som sagt er mit problem alene at kunne fremstille Dias til to
tradisionelle projektorer ;
Her er den ene,

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/epidiaskop.jpg

den anden er en 400mm. Leitz.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 17-05-06 19:27

[...]
Jo men når der reklameres med mange flere pixels i selv billige
printer, burde det vel blot være et spørgsmål om at finde det
rigtige film at printe på. Hvis jeg følger Claus's råd betyder det
blot at jeg må tage et alm. analogt foto af skærmen , eller af et så
stort som muligt print , ------ måske handler det om hvilken type
printer , jet, eller laser , den ene burde vel være bedre end den
anden ?

Jeg ville helst undgå at skulle fotografere analogt med farve positiv
film , det må være muligt at printe , måske skal man selv fremstille
filmen.

Fra : KNL DtP

Dato : 17-05-06 21:22

> Jo men når der reklameres med mange flere pixels i selv billige
> printer, burde det vel blot være et spørgsmål om at finde det
> rigtige film at printe på.

Du forveksler blækprikker med pixels. Der skal bruges mange flere blækprikker
til at generere én pixels. Derfor er opløsningen på inkjetprintere ofte på
over 4.000 DPI (Dots Per Inch). Det betyder dog ikke, at de kan gengive 4.000
pixels per tomme - den effektive opløsning ligger vel et sted mellem 250-300
PPI alt efter printer, blæktype og papir.

For selv at se hvad jeg mener, så find et udprint fra en god inkjetprinter, og
betragt det gennem et forstørrelsesglas - nu vil du tydeligt kunne se
blækprikkerne. Dette er nøjagtig det samme som vil ske, når du sætter "diaset"
i en ramme og placere det i lysbilledefremviseren.

Hvis du har mulighed for at printe billedet ud i god kvalitet, og derefter
affotografere den i et neutralt dagslys med en god diasfilm, tror jeg dette
vil give den bedste kvalitet til prisen. Ellers skal du over i waal's forslag
om en decideret filmprinter, eller hvad det hedder.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Michael L

Dato : 17-05-06 22:33

per.corell@privat.dk wrote:
> [...]
> lysbillede projektor.
>
> Handler det om speciel overhead film eller om specielle patroner ?

Som mange har skrevet så er det nemmeste og billigste vel bare at tage
et analog billede enten af original motivet hvis muligt eller en
affotografering. Alene på den tid du bruger på at undersøge andre
muligheder kunne du formentligt allerede have billedet.
Med det sagt så vil køb af en "filmprinter" være rimelig bekostelig
for dette, så hvad med bare at låne en almindelig video-projektor og
bruge den til at blæse det op istedet for...Så kan du bruge dit
digitalbillede som du vil.

Mvh
Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-05-06 06:30

<per.corell
[...]

Et af de prof farve laboratorier kan sikkert klare den opgave,
mon ikke det er noget laser/led belysning af ægte film, ligsom
med alm fotoprint - nok ikke en maskine til hobby brug. -max-
www.colorgruppen.dk kan du jo snakke med

Fra : waal

Dato : 18-05-06 09:56

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mon ikke det er noget laser/led belysning af ægte film, ligsom
> med alm fotoprint - nok ikke en maskine til hobby brug. -max-

Du har ganske ret, det er ægte film med professionelle hensigter

En "filmrecorder" som dyret hedder kan ses her
http://www.meyerinst.com/html/polaroid/pp7000.htm
og her http://www.west.asu.edu/it/centers/itl/film.html
og hvordan man overfører digitale billeder til biograffilm (35mm m.v.)
http://www.celco.com/Products.asp

Ordet "print" i den verden er den positiv kopi (film) der vises på lærredet
uanset om originalen er en negativfilm, positivfilm eller en digital fil.
Den kemiske filmproces lever i bedste velgående

mvh
Michael

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 18-05-06 13:41

Hi
Tak for den overvældende interesse --- jeg vil svare så godt jeg kan
;

waal ; "Den kemiske filmproces lever i bedste velgående "

Ja det kan jeg forstå , jeg er blot en smule bekymret for priserne på
min nye hobby .
Derfor prøver jeg at finde hver eneste mulighed.

Michael l ; "så hvad med bare at låne en almindelig video-projektor
og
bruge den til at blæse det op istedet for...Så kan du bruge dit
digitalbillede som du vil. "

Se det er netop der problemet er ------ de gammeldags projektorer jeg
har anskaffet tilbyder faktisk en temmelig god kvalitet ,selv blæst op
i 4 meter, samtidig kan de arbejde på afstande fra 15 meter op til 35
meter fra projector til skærm , -- jeg har en fornemmelse af at hvis
vi talte om digitale projectorer så vil de fleste være beregnet til
"stue-størrelse" altså max 8 meter fra skærm til projector og skal
man op i tilsvarende de gammeldags , taler vi om projectorer til mere
end 30 K. Samtidig bilder jeg mig ind at de optiker der er i de gamle
Leitz projectorer giver et mere blødt billede og en større dybde
skarphed hvilket faktisk har betydning med mit valg af "skærm" .

Jeg kan udmærket se problemet især med 35 mm. slides, men den lidt
større projector med træ rammer kan gå op i slide størrelse på 9
gange 12 Cm. hvilket jo burde hjælpe en smule selvom det blæses op
til 4 meter i bredden.

Jeg kan så fortælle at det fungerer ganske udmærket med en "skærm"
der er spray malet med Grafitti sølv-spray ------ faktisk kan jeg
placere projektoren "på skrå" hvorved det billede der kommer på
skærmen bliver extremt klart set i den vinkel modsat den skrå vinkel
; ---- indfaldsvinkel lig udfaldsvinkel fungerer altså helt fint og
projectoren behøver altså ikke at være placeret lige bagved hvor man
ser på billedet, en ret sjov effekt.

Jeg må så tilføje at jeg ikke går efter det helt perfekte resultat
når udgangspunktet er at kunne "printe" Dias fra digitale billeder ,
Øh hvordan skal jeg forklare det ; jeg kan såmænd udmærket "bruge"
det digitale præg i det jeg skal have op på skærmen men, når jeg
skal have diverse kunstmaleres værker op på skærmen udendørs, så
kan jeg se at som jeg forventede, så er den gammeldags analoge metode
nok den der passer bedst til de gamle projectorer.

Altså indtil videre, --- og med gode råd fra gruppen her, er jeg
nået hertil at nu er der en rimelig skærm 17 meter fra projectoren .
Såsnart jeg har et overblik over metoder og priser kan jeg bedre
fortælle dem der vil have deres kunst op i 4 meter , hvad det vil
koste og hvilke muligheder der er, at der er moderne digitale
projectorer ved jeg udmærket, men mon de kan klare det samme som de
gammeldags , altså kunne kæmpe mod gadebelysning og kunne tegne
skarpt på 20-40 meters afstand ?

Fra : waal

Dato : 18-05-06 14:44

[...]

Overheadfilm klippet ned til 9x12 går an som illustrationer, men om den
printede film overlever turen i din projekter finde du vel hurtigt ud af.
Prisen begrænser sig til en pakke folie til din printer.

En af mine venner har en 3 strålet projektor der stammer fra NRK. Den er
efter sigende god, men bedømt ud fra billedet på et par meters bredde er
teknikken stadig nødlidende sammenlignet med traditionel filmprojektion

Prøv 9x12 løsningen, jeg har på fornemmelsen at filmrecorderne er grumme
dyre, men måske kan det svare sig at få det lavet ude i byen

mvh
Michael

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 18-05-06 17:26

[...]

Ja , jeg tror at farve kopi på overhead og så i 9X12 vil kunne
fungere og prisen er nok rimelig. Alligevel ville det måske være en
ide at prøve en profesionel 35 mm slide løsning , problemet er at den
store projector er ret besværlig bare at flytte rundt på , 50 Kg.
eller deromkring fordi den både er Diaskop og Episkop , altså dias
fremviser og ,øh, Episkop altså en fremviser du kan lægge en bog
eller et billede ind i, hvorefter den kaster det reflekterede lys ud
via en kæmpe 800 mm. optik. ---- Episkop delen er desværre
begrænset til en afstand på 9,7 meter og der kommer mindre lys gennem
fordi det kun er det lys der refleteres , modsat i Diaskopet altså
lysbillede fremviseren, hvor det er det lys der går igennem dias'et
der kommer på skærmen.
Da jeg undersøgte om disse projektorer på webbet, fandt jeg ud af at
det på et tidspunkt har været vældigt populært at ombygge både
gamle Episkoper og gamle Diaskoper til "Volksbeamer" ------- ved at
erstatte dias'et med en lille skærm skulle det være muligt at
hjemmelave en digital projector på den måde, --- men det er altså
absolut ikke noget jeg vil begynde på.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 19-05-06 12:34

Der er naturligvis en rimelig varme , men mere i den "lille" projector
------- Eh den ene er beregnet til 500 til max 750 Watt men jeg kører
den helst med 250 Watt pærer da de holder længere hvorved jeg kan
gemme 500 Watt pæren indtil alle forsøgene er færdige. Den større
projector kører med en 1000 Watt pære som er placeret bag en 20 Cm
tyk kondensator der nok tager en del af varmen og der er naturligvis
blæser i begge.
Alligevel forventer jeg at slides vil afblege med tiden . --- men varme
som sådan tror jeg ikke vil være det store problem, måske når jeg
på et tidspunkt bliver træt af dyre P28 lamper og sætter noget
Hallogen lys i, men så må jeg løse problemet på det tidspunkt ;
indtil videre handler det om at finde de rigtige metoder mht. selve de
Dias der bruges.

Forslaget med at tage et alm. analogt billede af skærmen er nok ikke
en så dårlig ide ; jeg har fulgt rådet og kigget gennem et kraftigt
forstørrelses glas på min fladskærm og det synes jeg faktisk ikke
ser så dårligt ud, ---- jeg vil helt sikkert prøve muligheden , jeg
tror nemlig at man som Claus siger skal være mere end amatør for at
gennemskue det trick.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 20-05-06 14:47

Hi

Jeg er vældig glad for de mange svar her i gruppen, derfor vil jeg
gerne dele mine erfaringer også fordi jeg er sikker på at der stadig
sidder nogle med et par gode råd, så jeg vil gerne holde treaden
igang lidt endnu.

De af gruppen der har nærlæst mine mails ved at jeg forsøger at få
alt hvad jeg kan ud af to gamle lysbillede projektorer -- men den ene
som er et rent monster i størrelse ,fordi den er en special projector
der kan blæse lyset fra en tegning eller et papir billede op på
skærmen via en kæmpe 800 mm. projektor optik , --- den fik jeg til at
fungere ,se her ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/sscreen-6.JPG

Der er selvfølgelig en skjult dagsorden her --- med Episkopet kan jeg
printe arbejdstegninger og projektere linierne op på en skærm ,
derved kan jeg faktisk undvære en plotter til fuldskala tegninger og
projektere linie tegninger op i 8X8 meter såvidt jeg kan se af
hvormeget gevind der er tilbage på optiken.
Jeg kan altså tegne mine 3D tegninger og forberede snit og plan
tegninger , lægge tegningen i projektoren og kallibrere skærmen med
billedet, og tegne langs stregerne på den tegning jeg blæser op på
lærredet -------- "lærredet" kan så være en krydsfiner plade hvor
jeg så kan tegne efter de streger der er på tegningen .

Kig blot her ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/sscreen-6.JPG

Eller måske bedre her ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/villa9.gif