Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
indstillinger digital kamera EV
Fra : Jørgen

Dato : 16-05-06 08:33

der står ikke ret meget om hvad EV indstillinger er, i min manuel til mit
kamera,
er der nogen der kan forklare mig det.

indstillinger af digital kamera, er der mulighed for at ændre EV
- 5.0-----------0----------+5,0
indstil omskifteren, S, A, P og Auto
for både blænde og lukketid.

på forhånd tak
Jørgen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-05-06 10:05

Jørgen skrev:

> indstillinger af digital kamera, er der mulighed for at ændre EV
> - 5.0-----------0----------+5,0
> indstil omskifteren, S, A, P og Auto

EV = Exposure Value. Justering af EV giver
mulighed for at "snyde" lysmåleren i kameraet.
Lysmåleren forsøger at holde et vist gennemsnit
i dene billeder.
Hvis du f.eks fotograferer en tændstiksæske på
et vhidt bord, vil lysmåleren forsøge at gøre
gennemsnittet gråt, hvilket vil resultere i en
underbelyst tændstiksæske. Det modatte vil ske hvis den
lå på et sort bord.
Derfor bliver billeder der hovedsaglig indeholder sne,
som regel blå / grå og underbelyste og kedelige.
Hvis man i den situation kompensere, (sne +1,5) i EV
vil lysmåleren "med vilje" overbelyse billedet og dermed
få et sne (eller strandbillede) til at se rigtigt ud.

Peter Schrøder

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-05-06 10:32

Peter Schrøder skrev:

> [...]
> vil lysmåleren "med vilje" overbelyse billedet og dermed
> få et sne (eller strandbillede) til at se rigtigt ud.

Der er ikke noget galt i din forklaring, men jeg synes at pædagogikken
er bedre når man taler om at fortælle lysmåleren hvilken afvigelse fra
et gråkort det er, man måler på. Og det er jo egentlig det, man gør:
fortæller lysmåleren hvilken afvigelse fra kalibreringen, den bliver sat
på - man "snyder" ikke noget/nogen - andet end en selv Man kunne jo
lige så godt gøre det i hovedet, eks. "nå, det er sne, det er 1-2 trin
(lysværdier/EV/bl) lysere end gråkortet - så tror den at den skal blænde
ned - men nu skal jeg lære den, den får 1-2 bl. mere."

Selv synes jeg sådanne situationer er nemmest/hurtigst at klare i man.
mode: Man kører det antal streger forbi "korrekt" man mener skal til, og
ser på histogram. Det er på D70 væsentlig hurtigere end at rode med +-
EV, og så skal man ikke lige huske at stille tilbage til neutral bag efter.

I øvrigt må det være en ringe manual der følger med pågældende kamera:
I man. til mit står det kort, men klart hvorfor/hvordan og hvilke
situationer.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-05-06 12:37

Ole Larsen skrev:

> [...]
> eks. "nå, det er sne, det er 1-2 trin (lysværdier/EV/bl) lysere end
> gråkortet - så tror den at den skal blænde ned - men nu skal jeg lære

Problemet er at masser af point'n shoot kameraer
ikke har anden korrektionsmulighed end netop
exponeringskompensationen. Selvom man kan indstille
kameraet til blænde- eller lukkertidsforvalg er det
stadig automatikken der bestemmer. Og det gør den jo også
fint nok, lige bortset fra i de ekstreme situationer.

> [...]
> til, og ser på histogram. Det er på D70 væsentlig hurtigere end at
> rode med +- EV, og så skal man ikke lige huske at stille tilbage til

Jeg har aldrig lært at sætte pris på histogrammer.
De er, efter min personlige mening, noget pop-tøsepjat.
Men det er jo godt nok at det fungerer for nogen.
Har man lært at håndtere en lysmåler (incident light)
har man ikke brug for gråkort og histogrammer.
Men man skal naturligvis kende sit udstyrs begrænsninger.

> I øvrigt må det være en ringe manual der følger med pågældende kamera:
> I man. til mit står det kort, men klart hvorfor/hvordan og hvilke
> situationer.

Det kan være svært at forklare på en måde, så
alle forstår det. Nogle gange kan basale misforståelser
fuldstændig ødelægge forståelsen. Jeg sendte en gang min
kone i byen efter træskruer. Da der var gået en time ringede
hun og sagde, at det havde de ikke. De var allesammen af metal...

Peter Schrøder

Fra : Jørgen

Dato : 16-05-06 12:53

stor tak for hjælpen alle sammen