Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Imange Stabilizer og monopod - Canon EF 30~
Fra : KNL DtP

Dato : 14-05-06 16:26

Hej.

Hvordan er jeres erfaringen med Image Stabilizer og monopod?

Jeg læste at ved brug af stativ, var det bedst at slukke for IS, men hvad med
monopod eller andet knap-så-roligt?

Det er med Canon EF 300 mm f/4 L IS.

Jeg er heller ikke helt dus med lukkertiden for at undgå rystelser. Hvad
bruger I på hhv. 300 mm og 420 mm (1,4x TC) med 1,6x crop faktor?

Synes det er svært at vurdere hvornår det bliver for langsomt, for motivet
bevæger sig stadigt, så selv om mine rystelser fra hånden reduceres bevæger et
motiv sig stadig en smule på 1/125 sek.

Hvad med brug af teleconverter - hvor meget skal der blændes ned før den
tegner fornuftigt? Fuld blændeåbning (f/5.6) er vel for optimistisk.

Vil gerne høre lidt erfaringen, for der er vist et par stykker i gruppen som
bruger denne optik.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-06 19:56

KNL DtP wrote:

> Jeg læste at ved brug af stativ, var det bedst at slukke for IS, men
> hvad med monopod eller andet knap-så-roligt?
>
> Det er med Canon EF 300 mm f/4 L IS.

Slå IS til med monopod.

> Jeg er heller ikke helt dus med lukkertiden for at undgå rystelser.
> Hvad bruger I på hhv. 300 mm og 420 mm (1,4x TC) med 1,6x crop faktor?

300mm - 1/40 sek. er rigeligt:
http://www.fotolog.dk/archives/110605/_T0C8600.jpg
420mm - Helst hurtigere end 1/200 sek.

> Synes det er svært at vurdere hvornår det bliver for langsomt, for
> motivet bevæger sig stadigt, så selv om mine rystelser fra hånden
> reduceres bevæger et motiv sig stadig en smule på 1/125 sek.

Enig.

> Hvad med brug af teleconverter - hvor meget skal der blændes ned før
> den tegner fornuftigt? Fuld blændeåbning (f/5.6) er vel for
> optimistisk.

Næ, ikke altid:

http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-334

Ellers siger teorien (og MFT-graferne), at din 300mm tegner skarpest ved
f/11, når der sidder en Canon 1.4x TC på.

> Vil gerne høre lidt erfaringen, for der er vist et par stykker i
> gruppen som bruger denne optik.

Jepper. Jeg er meget glad for min, og synes, den er fremragende - selv med
1.4x TC. Den stinker med 2x TC. Jeg satser på at opgradere min til en 300mm
f/2.8 eller (jaja, drømme må man vel godt have) til en 400mm f/2.8.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-05-06 07:59

"Jens Bruun"

> [...]
> 1.4x TC. Den stinker med 2x TC. Jeg satser på at opgradere min til en 300mm
> f/2.8 eller (jaja, drømme må man vel godt have) til en 400mm f/2.8.

Der er vidst ikke noget man kan være uenig med her,
det er en glimrende optik der med tc kan bruges helt
åben - Jeg har altid IS slået til, det er lykkedes mig at
få skarpe billeder af min havregryns pakke på 1/15s.

Jens - jeg ved ikke om man kan kalde det en opgradering,
for mig er fidusen ved 4,0'ern at den er handy og jeg kan
bruge den som en Bernstein bruger sin dirigent stok - -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-05-06 08:55

In news:rJV9g.16$0C5.1@news.get2net.dk,
-max- <ma22x3@hotmail.com> wrote:

> Jens - jeg ved ikke om man kan kalde det en opgradering,
> for mig er fidusen ved 4,0'ern at den er handy og jeg kan
> bruge den som en Bernstein bruger sin dirigent stok

Enig. Jeg beholdt også helst min handy 300mm f/4, men jeg har nok ikke
finanser til det, hvis jeg også skal have en 300/400 f/2.8. Jeg savner en
f/2.8 så ofte, når jeg er til udendørs sportsbegivenheder, og er villig til
at gå på kompromis mht. vægt.

Nu har jeg jo fået en 70-200 f/2.8 IS, selvom jeg forsvorede, at jeg
nogensinde igen skulle have zoom. Jeg er MEGET glad for den, og kan klare
mig med den i stedet for min 300 f/4 langt hen ad vejen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-05-06 10:19

"Jens Bruun"
> [...]
> nogensinde igen skulle have zoom. Jeg er MEGET glad for den, og kan klare
> mig med den i stedet for min 300 f/4 langt hen ad vejen.

Hehe - det har ingen ende. -max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-05-06 18:35

> In news:rJV9g.16$0C5.1@news.get2net.dk,

[8<8<8<]
> Nu har jeg jo fået en 70-200 f/2.8 IS, selvom jeg forsvorede, at jeg
> nogensinde igen skulle have zoom.

Sådan kan det gå

Hvad er dit indtryk af hvordan den er i forhold til din 135/2.0 ?
Jeg tænker på skarphed, fokushastighed og IS/ikke IS.

> Jeg er MEGET glad for den

Den er heller ikke så ringe endda...

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-05-06 20:38

In news:4468bbda$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> Hvad er dit indtryk af hvordan den er i forhold til din 135/2.0 ?
> Jeg tænker på skarphed, fokushastighed og IS/ikke IS.

Den er uden sammenligning den skarpeste og hurtigste zoom, jeg endnu har
prøvet. Den giver billederne et helt særligt "feel" mht. bokeh, farver og
kontrast (eller også er det bare noget, jeg bilder mig ind . IS er
dejligt og forekommer meget bedre end jeg oplevede med min forhenværende
100-400mm. Jeg bruger den rigtigt meget pt., men kunne ikke drømme om at
skille mig af med min 135mm, der er i en klasse for sig selv. 135'eren er
faktisk stadig min favorit i samlingen, og jeg regner ikke med at skulle
have andre zooms.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.