LBA
Fra : Jesper FA

Dato : 17-06-01 13:09

Jeg har et af de her KT7-RAID boards med en disk på 1 og 4 controler.. de
virker sådanne set fint begge 2, men hdg disken kører ikke LBA som man kan
se her.. Nu er det sådanne en i biosen til den controler kan man ikke sætte
noget om det.. kan man give kernen nogle parametre så man kan få den til at
køre LBA?
Der står lba32 i lilo.conf..

fra dmesg

ide0: BM-DMA at 0xc000-0xc007, BIOS settings: hda:DMA, hdb:pio
ide3: BM-DMA at 0xec08-0xec0f, BIOS settings: hdg:DMA, hdh:pio
hda: 90069840 sectors (46116 MB) w/1916KiB Cache, CHS=5606/255/63
hdg: 60036480 sectors (30739 MB) w/1916KiB Cache, CHS=59560/16/63, UDMA(100)

Nu står der ved hdg at den kører UDMA 100, men der står ikke noget ved
hda.. hvordan ser man hvad den kører?

--
Jesper

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 18-06-01 00:13

Jesper FA <news@skydiver.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu står der ved hdg at den kører UDMA 100, men der står ikke noget ved

Der er forskel mellem hda og hdg med hensyn til hvilken procedure
Linux benytter for at gengive diskens geometri i dmesg, så du kan ikke
regne med ovenstående.

Det, der er vigtigt, er at du finder ud af hvad BIOS rapporterer om
disken (formodentlig 255 hoveder), og at partitionstabellerne stemmer
overens med BIOS. Du kan sætte antallet af hoveder i fdisk "extra
functionality". "End head" i partitionstabeller skal altid være 1
mindre en antallet af hoveder.

Når den første partition er oprettet, vil du kunne se linier i dmesg
som dette:

hdc: 19807200 sectors (10141 MB) w/466KiB Cache, CHS=19650/16/63

hdc: [PTBL] [1232/255/63] hdc1 hdc2 hdc3

Bemærk forskellen. Dette er normalt.

Du kan også give diskens BIOS geometri som parametre til kernen.

Nu vi er ved det: Hvis du har andet end Linux installeret skal du
sikre dig at udvidede partitioner, der slutter efter 1 baseret
cylinder 1024 *ikke* er type 05.
--
Svend Olaf

Fra : Jesper FA

Dato : 18-06-01 20:41

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Der er forskel mellem hda og hdg med hensyn til hvilken procedure
> Linux benytter for at gengive diskens geometri i dmesg, så du kan ikke
> regne med ovenstående.

Hvor får fdisk sine info fra?

> Det, der er vigtigt, er at du finder ud af hvad BIOS rapporterer om
> disken (formodentlig 255 hoveder), og at partitionstabellerne stemmer

Hvordag gør jeg det? Det eneste man kan se/sætte i BIOSen på den er DMA
mode.

> [...]
> som dette:
>
> hdc: 19807200 sectors (10141 MB) w/466KiB Cache, CHS=19650/16/63
>
> hdc: [PTBL] [1232/255/63] hdc1 hdc2 hdc3

Jeg har lavet en partition på den nu, når booter igen og ser i fdisk siger
den:

Nr AF Hd Sec Cyl Hd Sec Cyl Start Size ID
1 00 1 1 0 255 63 0 63 16065 83
Partition 1 does not end on cylinder boundary:
phys=(0, 255, 63) should be (0, 15, 63)

Men skal det være 255 eller skulle det være 254?

Jeg får nu fra dmesg:
hdg: 60036480 sectors (30739 MB) w/1916KiB Cache, CHS=59560/16/63, UDMA(100)
hdg: hdg1

> Du kan også give diskens BIOS geometri som parametre til kernen.

Det skulle så være noget med hdg=3737,255,63?

> Nu vi er ved det: Hvis du har andet end Linux installeret skal du
> sikre dig at udvidede partitioner, der slutter efter 1 baseret
> cylinder 1024 *ikke* er type 05.

1 baseret cylinder 1024??
Hvorfor?

--
Jesper

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 18-06-01 22:35

Jesper FA <news@skydiver.dk> wrote:

>Hvor får fdisk sine info fra?

For hdg vil de stamme fra disken selv (16 hoveder), eller hvis der er
partitionstabeller i forvejen, fra disse. Men spørg mig ikke om
detaljerne. Det vil tage noget tid at forstå kildeteksten.

>Hvordag gør jeg det? Det eneste man kan se/sætte i BIOSen på den er DMA
>mode.

Det jeg kender bedst er mit eget Findpart til DOS. Kommandoen

findpart tables fp.txt

vil udskrive oplysninger for alle diske. Link nedenfor.

> [...]
>Partition 1 does not end on cylinder boundary:
> phys=(0, 255, 63) should be (0, 15, 63)
>
>Men skal det være 255 eller skulle det være 254?

Det ser forkert ud. Mon ikke du havde sat hoveder til 256? Den rutine
der sætter geometri efter partitionstabeller virker kun for 32, 64,
128 og 255 hoveder. Ja, "end head" skal være 254.

Overenstemmelsen er vigtig ved boot (hvis dele foregår fra hdg), og
hvis disken skal være kompatibel med andre operativsystemer.

>Jeg får nu fra dmesg:
>hdg: 60036480 sectors (30739 MB) w/1916KiB Cache, CHS=59560/16/63, UDMA(100)
> hdg: hdg1

>Det skulle så være noget med hdg=3737,255,63?

Jeg kender ikke syntaksen, men tallene er rigtige.

>1 baseret cylinder 1024??
>Hvorfor?

Cylindere nummereres fra 0, men Linux fdisk i normal mode nummererer
fra 1. Per definition må en udvidet partition, der slutter senere end
cylinder 1023 ikke være type 05. At Linux værktøjer gør det alligevel,
er en af de største (måske den største) årsag til datatab på PC. Vælg
type 0F eller 85.
--
Svend Olaf
http://inet.uni2.dk/~svolaf/utilities.htm

Fra : Jesper FA

Dato : 19-06-01 16:53

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Det ser forkert ud. Mon ikke du havde sat hoveder til 256? Den rutine

Joo..

> der sætter geometri efter partitionstabeller virker kun for 32, 64,
> 128 og 255 hoveder. Ja, "end head" skal være 254.

Kender du grunden til at det er 255 og ikke 256?

Nu har jeg sat "end head" til 254.. så virker det sørme fint både mht.
dmesg og fdisk.

> [...]
> cylinder 1023 ikke være type 05. At Linux værktøjer gør det alligevel,
> er en af de største (måske den største) årsag til datatab på PC. Vælg

Hvad gør man så hvis man har et system der er sat til type 05?
Der er ikke noget problem i at bruge type 05 sålænge der er mindre end 1023
cylindre? Eller er det altid bedre at bruge de andre?

Det er måske grunden til at når man går ind i expert mode og list
partitionerne så er cyl tallet rundet ned til 1023?

> type 0F eller 85.

Er der nogen praktisk/teoretisk forskel på 0F og 85
Bør man bruge 0F hvis man også har windows på computeren og ellers 85?

--
Jesper

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 19-06-01 21:03

Jesper FA <news@skydiver.dk> wrote:

>Kender du grunden til at det er 255 og ikke 256?

I forhold til BIOS kald kunne der godt være 256 hoveder, da de
nummereres fra 0. Der er imidlertid kun 8 bit i BIOS "Harddisk
Parameter Table" til antal hoveder.

>Nu har jeg sat "end head" til 254.. så virker det sørme fint både mht.
>dmesg og fdisk.

Hvis du havde lavet et filsystem i partitionen, så husk at det skal
laves om, når størrelsen på partitionen er ændret.

>Hvad gør man så hvis man har et system der er sat til type 05?
>Der er ikke noget problem i at bruge type 05 sålænge der er mindre end 1023
>cylindre? Eller er det altid bedre at bruge de andre?

Type spørgsmålet er kun vigtigt, hvis der er DOS/Windows i systemet.

Hvis der er, og den sidste partition i en udvidet partition type 05
eller 0F ikke er FAT, skal alle udvidede partitioner have samme type.
Det vil sigen typen skal være 0F, selv om partitionen slutter før
1024. Dette på grund af en DOS fejl.

Typen kan uden videre ændres med fdisk. Eneste problem er hvis der er
FAT partitioner i den udvidede partition, og disse på grund af forkert
type er skrevet et andet sted end forventet, for eksempel inden i en
anden partition.

>Det er måske grunden til at når man går ind i expert mode og list
>partitionerne så er cyl tallet rundet ned til 1023?

Det har i hvert fald noget med hinanden at gøre. Problemerne stammer
fra at der kun er 10 bit til cylindernummeret i partitionstabellerne,
og at det højeste cylindernummer der kan bruges i "gamle" BIOS kald er
1023.

>Er der nogen praktisk/teoretisk forskel på 0F og 85
>Bør man bruge 0F hvis man også har windows på computeren og ellers 85?

Forskellen er at kun Linux kender type 85. Hvis der kun er Linux
partitioner i den udvidede, bør man bruge type 85.
--
Svend Olaf

Fra : Jesper FA

Dato : 22-06-01 08:09

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Hvis du havde lavet et filsystem i partitionen, så husk at det skal
> laves om, når størrelsen på partitionen er ændret.

Jep.. Jeg har nu prøvet at lave et par stykker:

Disk /dev/hdg: 255 heads, 63 sectors, 3737 cylinders

Nr AF Hd Sec Cyl Hd Sec Cyl Start Size ID
1 00 1 1 0 254 63 0 63 16002 83
2 00 0 1 1 254 63 1 16065 16065 83
3 00 0 1 2 254 63 2 32130 16065 83
4 00 0 1 3 254 63 1023 48195 59986710 85
5 00 1 1 3 254 63 512 63 8193087 83
6 00 1 1 513 254 63 1023 63 51793497 83

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hdg1 1 1 8001 83 Linux
/dev/hdg2 2 2 8032+ 83 Linux
/dev/hdg3 3 3 8032+ 83 Linux
/dev/hdg4 4 3737 29993355 85 Linux extended
/dev/hdg5 4 513 4096543+ 83 Linux
/dev/hdg6 514 3737 25896748+ 83 Linux

I normal mode ser det jo fint nok ud.. men i expert viser den at Hd
nogengange er 1 og andre 0 er det rigtigt nok?

> FAT partitioner i den udvidede partition, og disse på grund af forkert
> type er skrevet et andet sted end forventet, for eksempel inden i en
> anden partition.

Øhh.. træls.

> [...]
> fra at der kun er 10 bit til cylindernummeret i partitionstabellerne,
> og at det højeste cylindernummer der kan bruges i "gamle" BIOS kald er

Dvs. det er helt normalt at den skriver 1023. Hvor bliver de nye oplysning
så gemt henne?

--
Jesper

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 22-06-01 10:36

> [...]

>I normal mode ser det jo fint nok ud.. men i expert viser den at Hd
>nogengange er 1 og andre 0 er det rigtigt nok?

Ja. Den primære partitionstabel ligger i den første sektor på disken.
Foran hver logisk partition er der en udvidet partitionstabel. Der er
en tabel i head 0 foran hver af de partitioner, der begynder head 1.

>Øhh.. træls.

>Dvs. det er helt normalt at den skriver 1023. Hvor bliver de nye oplysning
>så gemt henne?

Oplysningerne findes på to måder. Dels som CHS værdier, dels som
Relativ/Antal værdier. Det er normalt kun de sidstnævnte, der bruges,
men der er særlige regler for udfyldning af CHS værdierne, for at være
kompatibel med software der benytter disse.
--
Svend Olaf