Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hjælp newbie til indstilling af kamera til~
Fra : Ingelsen

Dato : 09-05-06 12:36

Hej, jeg har lige fået et Nikon Coolpix 5000 Digital Kamera...

Problemet er at det skal bruges til at tage billeder på et diskotek om
natten (rimeligt mørkt lokale)
Og uden blitz, da det er billeder af festen og dansegulvet/lyset og ikke
enkelte mennesker..

Kameraet er ikke bare et af de billige med en enkelt "kvinde"knap.
Faktisk er der så mange indstillinger,
at der nærmest skal en kvinde til at gennemlæse manualen et par gange...
Smiler...

Jeg kan indstille ISO, Lukketid, Fokus afstand og mange andre ting...
Direkte link til Specifikationer:
http://www.nikonusa.com/fileuploads/pdfs/coolpix_5000.pdf

Håber en venlig sjæl der er dygtigere til mig på dette plan(Der skal nok
ikke så meget til),
vil hjælpe mig med hvordan man ca. bør indstille kameraet til at tage
billeder i mørke lokaler
og samtidig ville en indstilling til det modsatte (dagslys) og billeder i
bevægelse også være dejligt..

Hilsen Jan

Fra : FM

Dato : 09-05-06 12:57

Ingelsen skrev:

> [...]
> billeder i mørke lokaler
> og samtidig ville en indstilling til det modsatte (dagslys) og billeder i

Hej Jan

Hvis du undlader at Zoome så skulle coolpixen kunne give dig en
blænde på F/2.8
Det kan være nok i de tilfælde hvor der er tilstrækkeligt lys.

Hvis du vælger indstillingen Aperture Priority (Auto), skulle der
være en hel del hjælp at hente i kameraet. (Både i dagslys og aften
lys)
Du må nok regne med at en del af billederne ikke bliver vanvittige
gode.

Jeg håber du kunne bruge min info til noget. Jeg kender ikke coolpixen
og er derfor ikke helt kvalificeret til at hjælpe. Jeg har dog en del
erfaring fra DSLR og jeg går ud fra at der kan sammenlignes med
tilsvarende optik fra den verden.

/Flemming

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-05-06 12:58

Ingelsen skrev i 44607eb7$0$38728$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:

> [...]
> billeder i mørke lokaler
> og samtidig ville en indstilling til det modsatte (dagslys) og
> billeder i bevægelse også være dejligt..

Og hvis der så skulle være en, der lige kan bruge et par timer på at lære
mig kvantemekanikken, så vil det også være fint! Jeg har fin styr på både
den lille og den store tabel samt min lommeregner (den i telefonen) så jeg
har den matematiske baggrund nogenlunde på plads.

Undskyld, nu skal jeg prøve at tøjle min lystighed:
Jeg tror ganske simpelt ikke på at du nogensinde vil opnå, hvad du ønsker -
hverken med nogle få sætninger at kunne sætte sig ind i fotograferingens
ædle kunst eller få et alm. Coolpix til at tage acceptable billeder på et
mørk diskotek uden blitz.

Men gak ud og knips løs - så finder du ud af, hvad dit kamera kan.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm |
http://jan.boegh.net/Album/Verden/Lissabon/Alfama/slides/_DSC0244.html

Fra : Hp E. Aalling

Dato : 09-05-06 20:29

"Ingelsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> at der nærmest skal en kvinde til at gennemlæse manualen et par gange...
>
> Jeg kan indstille ISO, Lukketid, Fokus afstand og mange andre ting...

Hej Jan.

Du må få læst i manualen og finde ud af alle de sjove ting din coolpix kan
!. Dog er der da lige et par ting det kunne hjælpe at huske, så ikke _alle_
dine skud er skod...

Du behøver ikke at køre max. ISO ( Det kan gi´ støj i billedet )

Når du bruger kameraet på en program indstilling ( såsom action-foto eller
potræt ) så prøv at se resultatet, og kig så på hvordan kameraet har stillet
blænde/lukketid/ISO og evt +/- EV. Derfra kan du så prøve dig frem på egen
hånd med helt manuelle indstilling af samme.

Kameraet kan have problemer med at stille fokus ( skarpt billede ) om der
ikke er lys nok i lokalet, så prøv at -"prime"- ( tryk knappen halvt ned ) i
et lyst øjblik og afvent til du vil tage billedet.

Ha´ kameraet på en plan fast overflade ( stativ om du kan...). Og gerne med
fjern udløser ( fjernbetjening). Du kan få spændende billeder på den måde
med evt lang lukkertid.

> [...]
> billeder i mørke lokaler
> og samtidig ville en indstilling til det modsatte (dagslys) og billeder i

Ja ja da, man skal jo starte et eller andet sted. Men prøv nu lige den bog
der følger med kameraet også kig evt. på nogle foto-sites. Find inspiration
hos andre eller fyr løs til det giver mening i de billeder du gerne vil ha´
til du faktisk får dem skudt

MvH.

Hp

--