Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan fungere et ND filter ?
Fra : SpookiePower

Dato : 07-05-06 16:06

Jeg er ikke helt sikker på at jeg er med på hvordan et ND filter
fungere. Men som jeg kan læse mig til så skulle det kunne tone
feks. en lys himmel ned så billedet ikke bliver undereksponeret
i forhold til den mørke del under horisonten.

Hvis det er korrekt, er det så kun halvdelen af ND filteret som
er farvet som en slags solbrille ?

Men betyder det så ikke igen at man er tvunget til altid at have denne
skille linie mellem den farvet del og den lyse del, lige på linien/horisonten
mellem lys og mørk på det man fokusere på ?

Er jeg på rette vej, eller er der noget jeg har misforstået omkring ND filter ?

--
Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 07-05-06 16:21

> [...]
> feks. en lys himmel ned så billedet ikke bliver undereksponeret
> i forhold til den mørke del under horisonten.

forkert: Neutral Density (ND) filter, også kaldet gråfilter. Halvere lyset
som rammer filmen uden at påvirke farverne.

du tænker på et: Polarisationsfilter

Mvh

Per

Fra : Michael

Dato : 07-05-06 16:28

Den rigtige fotograf skrev:

> forkert: Neutral Density (ND) filter, også kaldet gråfilter. Halvere lyset
> som rammer filmen uden at påvirke farverne.
>
> du tænker på et: Polarisationsfilter

Er Du tankelæser?

Er sikker på at Spookie Power mener dette filter:

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/grad_filter_effects_balis.html

Mvh. Michael

Fra : SpookiePower

Dato : 07-05-06 16:39

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse news:445e11ea$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Er sikker på at Spookie Power mener dette filter:
>
> http://www.kenstone.net/fcp_homepage/grad_filter_effects_balis.html

Lige præcist. Det var sådan jeg troede alle ND filtre fungerede på.
Men det gør de så åbenbart ikke mere.

Fra : SpookiePower

Dato : 07-05-06 16:36

"Den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:445e1062$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...

> forkert: Neutral Density (ND) filter, også kaldet gråfilter. Halvere lyset
> som rammer filmen uden at påvirke farverne.
>
> du tænker på et: Polarisationsfilter

Så er jeg lidt små forvirreret. Jeg sidder og læser
Photography monthly - maj - side 66.

Her står bla.

"I use graduated neutral density (ND) filters when the contrast
between the land and the sky is greater then the limitations of
slide film(five stops) or digital sensor(slightly more than five stops).
.........I position the darkest part of the filter over the brightest part of the
scene and then stop down the lens aperature using the depth-of-field
preview button to check that the filter is positioned correctly"

Har jeg stadig misforstået noget, eller er det forkert det der står
i bladet jeg referere fra ?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-05-06 16:39

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Har jeg stadig misforstået noget, eller er det forkert det der står
> i bladet jeg referere fra ?

Det er ikke et pol filter der er beskrevet, ej heller et ND filter, men
derimod et "graduated ND", hvor dæmpningen ikke er ligestor over hele
filteret (i modsætning til ND).

Se eventuelt
http://www.schneideroptics.com/filters/filters_for_still_photography/handbook/pdf/B+WHandbook_Full.pdf
hvor både pol filter, ND og graduated ND er beskrevet.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : SpookiePower

Dato : 07-05-06 16:41

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse news:445e1489$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> hvor både pol filter, ND og graduated ND er beskrevet.

Min misforståelse bunder i at jeg ikke kender forskel på
ND og graduated ND :)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-05-06 17:40

Den rigtige fotograf skrev i 445e1062$0$15783$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> forkert: Neutral Density (ND) filter, også kaldet gråfilter. Halvere
> lyset som rammer filmen uden at påvirke farverne.
>
> du tænker på et: Polarisationsfilter

Er det godt nok hvad en rigtig fotograf tænker på?

Jeg ville tænke på et gradueret filter.

vh
jan
http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : s.v.nielsen

Dato : 07-05-06 16:28

SpookiePower wrote:
> [...]
> mellem lys og mørk på det man fokusere på ?
>
> Er jeg på rette vej, eller er der noget jeg har misforstået omkring ND filter ?

ND er et gråfilter (neutral density) og meningen er at det skal dæmpe
alt lys, d.v.s. alle farver lige meget, så din opfattelese er ikke
rigtig
Virkningen og meningen med det er den samme som med et par solbriller:
når lyset er for stærkt kan det dæmpe lyset for dig

Søren Videbæk Nielsen

Fra : HKJ

Dato : 07-05-06 16:37

SpookiePower wrote:
> Er jeg på rette vej, eller er der noget jeg har misforstået omkring ND filter ?

Det du beskriver er "halve" filtre, se f.eks. neders på siden her:
http://members.aol.com/kevinoneil/nd.html

Dette bruges ikke særlig meter idag, med et digitalt kamera tager man
flere billeder af samme motiv, men med forskellig eksponering og så
blandet man billederne sammen bagefter.

Fra : Michael

Dato : 07-05-06 16:40

HKJ skrev:

> Dette bruges ikke særlig meter idag, med et digitalt kamera tager man
> flere billeder af samme motiv, men med forskellig eksponering og så
> blandet man billederne sammen bagefter.

Jeg vil gerne have et gradueret gråfilter, vil heller lave det i
optagelsen, end i PS bagefter.

Mvh. Michael

Fra : SpookiePower

Dato : 07-05-06 16:41

Men er polfiltre så graduated filtre ?

Fra : HKJ

Dato : 07-05-06 16:46

SpookiePower wrote:
> Men er polfiltre så graduated filtre ?

Nix, det er noget helt andet.

Fra : SpookiePower

Dato : 07-05-06 16:49

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse news:445e163a$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Nix, det er noget helt andet.

Der blev bare svaret at det var polfiltre jeg blandet det sammen med.
Men er der så virkning på 100% af filtret ved brug af polfilter ?

Fra : HKJ

Dato : 07-05-06 16:52

SpookiePower wrote:
> Der blev bare svaret at det var polfiltre jeg blandet det sammen med.
> Men er der så virkning på 100% af filtret ved brug af polfilter ?

Jeps, et polfilter dækker normalt hele linsen.
Afhængig af hvordan du så drejer polfilteret vil det fjerne nogle
reflekser og andet lys. Det betyder at du kan få dyberer farver i nogle
situationer.

Ved at bruge to polfiltere og dreje dem rigtigt i forhold til hinanden
kan man simulerer et (helt) ND filter, men ret stor dæmpning. Der er dog
et par forbehold ved brug af denne løsning.