Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er dette praktisk muligt?
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-05-06 17:28

Hej,

Er det muligt i praksis, at skyde med en lukketid på 1 sekund eller mere ved
højlys (solskins) dag? Selvfølgelig ville man kunne stacke ND filtre i det
uendelige, men så opstår der problemer med vignettering formoder jeg. AF er
ikke speciel vigtig for mig til det skal bruge den lange lukketid til, da
fokus vil bilve indstille manuelt til hyperfocal afstand, men vil AF ikke
også blive lidt knotten med for mange "svejsebriller" foran objektivet?
Objektivet der skal bruges til projektet et en vidvinkel som har en grænse
på F/22 som laveste blændeåbning.

Mit lille projekt går i al sin enkelhed ud på at fotografere en veninde som
er højgravid. Hun skal posere med maven fremme stående stille midt i en
fodgænger overgang på strøget i myldretid, mens alle andre går forbi, og
derfor skulle alle andre end den portrætterede gerne forekomme som værende
aldeles slørede. Måske er den eneste løsning at bruge PS til det?

Tips og idéer modtages med kyshånd. På forhånd tak

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-05-06 17:53

"Thomas Schreiber"
> [...]
> aldeles slørede. Måske er den eneste løsning at bruge PS til det?
>
> Tips og idéer modtages med kyshånd. På forhånd tak

Vanvittigt projekt - men mon ikke 50iso ved bl22 rækker ret langt,
nd filter eller pol filter og du rammer sikkert en tid omkring 1 sek.
hvor flot og enekelt kunne det ikke blive sen eftermiddag, men sådan
er vi jo forkellige, du vil ha det middags grimme lys.. -max-

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-05-06 18:23

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> hvor flot og enekelt kunne det ikke blive sen eftermiddag, men sådan
> er vi jo forkellige, du vil ha det middags grimme lys.. -max-

Jeg vil ikke have grimt lys, men masser af mennesker på vejen. De er der
sjældent i samme antal om aftenen. Nu går vi jo desværre den lyse tid i
møde, og jeg synes det er liiige i overkanten at forlange hun får en baby
mere, hvor hun timer det lidt bedre i forhold til årstiden hun skal føde

Mit kam kan kun ned i ISO 200

Tak for dit indlæg.

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 04-05-06 18:05

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> Objektivet der skal bruges til projektet et en vidvinkel som har en grænse

Lad os se, solskin, 100 iso, f/22, det svarer til ca 1/60 sek. Du vil
altså have noget der er ca 6 trin langsommere. Hvad er laveste
ISO-setting på dit apperat? Taler vi gammeldags film vil selv en 25
ISO ikke give dig noget langsommere end 1/15 sek, finder du en 25 ISO
negativfilm kan den utvivlsomt overekponeres et trin eller to... Det er
sku' svært.

Her er en ide: 2 lineære polfiltre. Står de 90 grader på hinanden
tager de alt lyset, så kan du justere frem og tilbage til det passer.
Hvordan du bedømmer eksponering har jeg ingen ide om, måske kan
kameraet?

Det er nok det mest realistiske.

God fornøjelse

Martin

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-05-06 18:29

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> det uendelige, men så opstår der problemer med vignettering formoder jeg.

B+W laver temmeligt "kraftige" ND filtre.
F.eks. 64x (6 blænder), som netop "ændrer" 1/60 sek til 1 sek.
Hvis det ikke rækker har de 1000x (10 blænder), 10000x (13 blænder) eller
1000000x (20 blænder).

Se
http://www.schneideroptics.com/filters/filters_for_still_photography/handbook/pdf/B+WHandbook_Full.pdf

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-05-06 18:32

Thomas Schreiber wrote:

> Tips og idéer modtages med kyshånd. På forhånd tak

Hvis jeg mås slippe for kys...

Du tager TO polfiltre, og drejer dem i forhold til hinanden. Så kan du
fjerne "alt" lys efter behag. Jeg ved det giver lidt farvefejl, men det
er der midler mod i shoftwaren bagefter.

Bo //

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-05-06 19:15

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message
> Du tager TO polfiltre, og drejer dem i forhold til hinanden. Så kan du
> fjerne "alt" lys efter behag. Jeg ved det giver lidt farvefejl, men det er
> der midler mod i shoftwaren bagefter.

Det tror jeg ikke kan lade sig gøre på mit objektiv. Det er en DX 12-24
vidvinkel med 77mm filtre. Der skal bruges Nikon low profile POL filter for
at undgå vignettering i første omgang

Og du slipper for kys

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-05-06 19:55

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> vidvinkel med 77mm filtre. Der skal bruges Nikon low profile POL filter for

Det er så et rent praktisk problem. Øv. Jeg har tidligere brugt det i
forbindelse med nogle optiske forsøg, der ikke har noget med foto at
gøre, og der virkede det fint.

> Og du slipper for kys

Takker, jeg vil gerne hjælpe en anden gang

Bo //

Fra : waal

Dato : 04-05-06 20:22

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vidvinkel med 77mm filtre. Der skal bruges Nikon low profile POL filter
> for at undgå vignettering i første omgang

Kodak ND Wrattenfiltre og en hjemmelavet filterholder, selvfølgelig kan det
lade sig gøre.

mvh
Michael

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-05-06 18:40

> [...]
> objektivet? Objektivet der skal bruges til projektet et en vidvinkel som
> har en grænse på F/22 som laveste blændeåbning.

Hej

Du behøver sandelig ikke et helt sekund, jeg tror de omgivende personer er
sløret nok ved 1/15sek,
Et helt sek. vil nok tvære de omgivne personer for meget ud.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : waal

Dato : 04-05-06 18:52

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> sløret nok ved 1/15sek,
> Et helt sek. vil nok tvære de omgivne personer for meget ud.

Ja, de kan nemt ende som svage spor efter "den grå dame" og ikke som
medgængere i bevægelse

Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-05-06 19:17

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message
> Du behøver sandelig ikke et helt sekund, jeg tror de omgivende personer er
> sløret nok ved 1/15sek,
> Et helt sek. vil nok tvære de omgivne personer for meget ud.

Ok. Tak for info. Jeg vil prøve at lave nogle testskud af biler i bevægelse
(i opstart af hold for rødt for at simulere hastigheden af fodgængere) i
nærheden af de 1/15 sekund.

Tak for dit indlæg.

Fra : F.Larsen

Dato : 04-05-06 20:41

> Ok. Tak for info. Jeg vil prøve at lave nogle testskud af biler i
> bevægelse (i opstart af hold for rødt for at simulere hastigheden af
> fodgængere) i nærheden af de 1/15 sekund.

Man kan også anlægge følgende betragtning:
En person går med ca 7 km/t. Så er 1 sekund ~2 meter og 1/15 sekund ca 15 cm
du fanger på sensor som bevægelsuskarphed :=)

--
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 06:48

Du kan købe en adapter ring f.eks. 77-102 og så sætte 102 filtre på, så
undgår du vignettering

Poul

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-05-06 07:36

Thomas Schreiber skrev i 445a2ba6$0$15793$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> [...]
> andre går forbi, og derfor skulle alle andre end den portrætterede
> gerne forekomme som værende aldeles slørede. Måske er den eneste

Jeg synes det er fedt, når folk kaster sig ud i sådanne projekter, hvor man
på forhånd har dannet sig et billede af, hvad resultatet skal være. Det
kunne være sjovt, hvis du lader os følge dit projekt - også gerne de kiksede
forsøg på vej til resultatet.
(gerne i d.f.f.billedsnak, hvor det vel hører mest hjemme).

vh
Jan
http://jan.boegh.net/foto.htm |