Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Modlysblænde ?
Fra : SpookiePower

Dato : 02-05-06 21:56

Som jeg kan forstå så skulle en modlysblænde forhindre at skrapt
lys kommer ind fra siden og laver nogle reflekser/regnbuer i objektivet
som dermed skulle kunne ses på billedet. Men er der ikke nogle som
ligger inde med nogle billeder hvor disse "fejl" optræder på, så man
kan se hvordan det kan se ud ?

--
Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra :    ab©

Dato : 03-05-06 07:34

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse

> ............ Men er der ikke nogle som
> ligger inde med nogle billeder hvor disse "fejl" optræder på, så man kan
> se hvordan det kan se ud ?

Sammenlign brug af modlysblænde med det, du får ud af at holde en hånd op
over øjnene, hvis du har vanskelig ved at se et eller andet i "modlys" - de
fleste vil jo nok undlade at tage billedet, hvis der ligefrem er store
synlige reflekser i søgeren.
Yderligere beskytter modlysblænden mod ridser på frontlinsen, der kommer til
at sidde godt beskyttet.

ab©

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-05-06 07:40

SpookiePower skrev:

> [...]
> nogle som ligger inde med nogle billeder hvor disse "fejl" optræder
> på, så man kan se hvordan det kan se ud ?

http://www.clavius.org/img/flare-ex.jpg

Det er ikke så meget de lysene pletter,
men den nedsatte kontrast i midten af billedet,
der er interessant.
Lyskilden behøver ikke at være med på billedet, det
er det lys som rammer den yderste linses overflade,
man forsøger at undgå med en modlysblænde.

Peter Schrøder

Fra : cr

Dato : 03-05-06 19:44

SpookiePower wrote:
> [...]
> som dermed skulle kunne ses på billedet. Men er der ikke nogle som
> ligger inde med nogle billeder hvor disse "fejl" optræder på, så man

http://c-reich.dk/Photo/IMG_2485.jpg

eos 350d med modlysblænde

cr