Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blænde
Fra : Steen

Dato : 29-04-06 20:22

Jeg mindes en gang at have set en optik med blænde 1.2, men i almindelighed
synes jeg ikke der ses blænder under 1.4.

Hvorfor egentlig ikke? Er det muligt at lave en optik med blænde 1.0, eller
blænde 0.8?

Er der noget med, at blændetallet fremkommer ved forholdet mellem
blændehullets diameter og afstanden fra linsens optiske centrum til
filmplanet?

/Steen J

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-04-06 20:49

Steen wrote:
> Hvorfor egentlig ikke? Er det muligt at lave en optik med blænde 1.0,
> eller blænde 0.8?

F/1.0 findes - og F/0.95 er lavet, men jeg ved ikke om det findes i vore
dage ?

Denne side er godtnok på svensk, men der er lidt om emnet:

http://www.all2know.com/sv/wikipedia/b/bl/blaendare.html

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Thomas Kjær

Dato : 29-04-06 20:51

On 2006-04-29, Jan Vestergaard <jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
> dage ?
>
> Denne side er godtnok på svensk, men der er lidt om emnet:

Det gør de skam. Jeg har ihvertfald haft en 50mm f1. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 29-04-06 20:50

"Steen" <steen@cutie.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
>Er der noget med, at blændetallet fremkommer ved forholdet mellem
>blændehullets diameter og afstanden fra linsens optiske centrum til

Canon har for ikke så lang tid haft en EF 50mm F/1.0 på programmet. Stor, tung,
optisk ikke overvældende god og meget dyr.

Og af noget ældre dato, så havde Canon også en FD 50 mm F/0.95. Noget af det
samme som EF'en, men vist optisk lidt bedre.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 29-04-06 22:11

"Steen" <steen@cutie.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der noget med, at blændetallet fremkommer ved forholdet mellem
> blændehullets diameter og afstanden fra linsens optiske centrum til

Der er lavet optikker med blændeværdier på f/0,75, men disse er ekstremt
dyre.

MVH
Thomas.

Fra : waal

Dato : 29-04-06 23:59

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> almindelighed

> eller

> Der er lavet optikker med blændeværdier på f/0,75, men disse er ekstremt

Til almindelig kamerabrug (foto) er Canons gamle 50mm 0,95 stadig
rekordholder.

De mange "super hurtige" objektiver (blændeåbninger større end f1,0) er til
TV / videobrug. De er uden mulighed for afstandsindstilling, ofte er de uden
blændemekanisme, de udlyser kun en meget lille billedcirkel og er bygget til
en kort basisafstand der gør dem håbløse til almindelige kameraer.

mvh
Michael

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-04-06 09:06

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Til almindelig kamerabrug (foto) er Canons gamle 50mm 0,95 stadig
> rekordholder.

Hej

Ja, stor lysstyrke er ikke altid det samme som "dårlig" kvalitet, jeg har
Canon FD 85mm 1,2L, og en 85mm 1,4 Zeiss til Contax, de er i den
allerbedste ende, hvis ikke den absolut bedste.
Men de passer ikke på min DSLR

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : waal

Dato : 30-04-06 11:29

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> Canon FD 85mm 1,2L, og en 85mm 1,4 Zeiss til Contax, de er i den
> allerbedste ende, hvis ikke den absolut bedste.

Du kan da anskaffe dig en eos/contax-yashica adapter, og et Canon hus hvis
du ikke har et i forvejen

mvh
michael

Fra : Lars Clausen

Dato : 30-04-06 09:41

Steen wrote:
> [...]
>
> Er der noget med, at blændetallet fremkommer ved forholdet mellem
> blændehullets diameter og afstanden fra linsens optiske centrum til

Stanley Kubrick fik et specialobjektiv lavet der var blænde f/0.7.
Til samme lejlighed også en 24-480! Se
http://www.archiviokubrick.it/english/movies/bl/index.html?main=making.
Der er også specielle linser til meteorfotografi der er f/0.65, se
http://www.meteorobs.org/maillist/msg04004.html. Derunder kommer man
tilsyneladende ud i ting til at lave mikrochips og lignende som ikke er
videre interessant for denne gruppe.

-Lars

Fra : Peter Rongsted

Dato : 30-04-06 13:48

On Sat, 29 Apr 2006 21:21:38 +0200, "Steen" <steen@cutie.dk.invalid>
wrote:

> [...]
>synes jeg ikke der ses blænder under 1.4.
>
>Hvorfor egentlig ikke? Er det muligt at lave en optik med blænde 1.0, eller

Det kan man godt. Tag et kig her
http://www.muellerworld.com/dsc5071/index.html han har et par stykker
på f/0.75.

>Er der noget med, at blændetallet fremkommer ved forholdet mellem
>blændehullets diameter og afstanden fra linsens optiske centrum til
>filmplanet?

blændetallet er forholdet mellem den tilsyneladende blændeåbning (set
ind gemmen objektiver) og brændvidden.

Peter

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 01-05-06 11:28

Leif Langgaard skrev:

> [...]
> Canon FD 85mm 1,2L, og en 85mm 1,4 Zeiss til Contax, de er i den
> allerbedste ende, hvis ikke den absolut bedste.

Jeg var med til at lave forstørrelse af optagelser lavet med en Pentax
85mm/1.4, det var også chokerende skarpt. Vi blæste op til 1*1.5m,
filmen var Technical pan, og vi var nødt til at stille skarpt på
øjenvipperne - der var ingen korn, men hvor var det skarpt.

/Martin

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-05-06 18:21

santana.sorensen@get2net.dk wrote:

> [...]
> filmen var Technical pan, og vi var nødt til at stille skarpt på
> øjenvipperne - der var ingen korn, men hvor var det skarpt.

Hvorfor tror du, der stadig findes folk (som f.x. mig) der gerne venter
til man får fremkaldt en film ?

Godt optik, gode fiilm og evt en scanner har sin charme. Min F4 er IKKE
til salg foreløbig. Det er et godt supplement til digitalfoto, og jeg
tager stadig dias

Bo //