Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
APS-C sensor - taber man lys?
Fra : Lars Clausen

Dato : 29-04-06 09:36

Min bror og jeg, der begge har 350D, har diskuteret crop-faktoren og
hvad det egentlig betyder. Umiddelbart lyder det jo som om man taber
en masse lys der falder udenfor sensoren (ca. 60% af det lys der falder
på en fullsize sensor). Men så skulle man da tro, at objektiver
lavet specielt til 1.6 crop kameraer havde tilsvarende mere lysstyrke,
og det synes jeg ikke jeg ser. Hvad har vi misforstået?

-Lars

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 29-04-06 12:12

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det lys der kommer ind gennem objektivet er nøjaktig det samme om det er den
ene censorstørrelse eller ej. Det er kun objektivet der bestemmer det.

kig evt. på www.fotoavisen.dk der er der forklaring på cropfaktoren

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-04-06 12:33

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har vi misforstået?

Lysmængden er et forhold mellem objektivets brændvidde og diameter (yderste
linse). Objektiver, specielt beregnet til små sensorer, har typisk
tilsvarende mindre diameter, og lukker derfor tilsvarende, mindre lys ind.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : waal

Dato : 29-04-06 12:58

> [...]
> (yderste linse). Objektiver, specielt beregnet til små sensorer, har
> typisk tilsvarende mindre diameter, og lukker derfor tilsvarende, mindre

Lysstyrken(mængden) er forholdet brændvidde/blændediameter. Størrelsen af
frontlinsen afgøres bl.a. af objektivets konstruktion og hvor kraftig
vignetering konstruktøren accepterer.

michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-04-06 17:46

Lars Clausen skrev i

> [...]
> lavet specielt til 1.6 crop kameraer havde tilsvarende mere lysstyrke,
> og det synes jeg ikke jeg ser. Hvad har vi misforstået?

Det er fuldkommen lige meget, hvor meget lys der lukkes ind i alt - det, der
har nogen betydning er, hvor meget lys, der rammer pr arealenhed, hvorfor
blænde og chipstørrelse er uden direkte sammenhæng.
Ved små chips, vil der ofte være tale om at man benytter en kortere
brændvidde (normalobjektiver er nogenlunde med en brændvidde lig diagonalen
på chippen/filmarealet), hvorfor frontlinsen bliver tilsvarende mindre ved
samme blænde.

mvh
Jan
http://jan.boegh.net/foto.htm |