Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dybdeskarphed del II
Fra : Ukendt

Dato : 29-04-06 00:31

Dybdeskarphed del II.

I forlængelse af den fine tråd om dybdeskarpheden, så kan nogen måske uddybe
hvorfor at "støv på sensoren" bliver mere og mere synlig jo større blændetal
der anvendes? Forklaringen af dette fænomen vil nok få nogle af påstandene i
den anden tråd til at falde til jorden.

Mvh
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-06 00:52

Jeg vil lige tilføje at dybdeskarpheden hænger sammen med at mange
forskellige lysstråler som stammer fra fra et givent punkt i "billedet"
rammer en bestemt "pixel" på sensoren fra mange vinkler.

Lyset fra "punktet i billedet" rejser mange "ruter" igennem objektivet for
tilsidst at ramme seneoren/filmen fra mange vinkler, men så længe at punktet
er i fokus mødes alle disse lysstråler i en og samme "pixel" på sensoren.

Når der er blændet ned fx. F32 rammer alle lysstrålerne næsten "forfra"
(vinkelret på sensoren).

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-04-06 21:04

"Jesper Juul Pedersen" <spam> skrev
> Når der er blændet ned fx. F32 rammer alle lysstrålerne næsten "forfra"
> (vinkelret på sensoren).

Det er korrekt; jo mindre (punktformet) lyskilde
jo skarpere skygger.

Peter Schrøder

Fra : Ole Christiansen

Dato : 30-04-06 08:22

"Jesper Juul Pedersen" <spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> er i fokus mødes alle disse lysstråler i en og samme "pixel" på sensoren.
>
> Når der er blændet ned fx. F32 rammer alle lysstrålerne næsten "forfra"

/Ole

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-06 16:48

Hej

Først mht. dybdeskarphed:
Jeg har tegnet en lille nem forklaring, som jeg håber er korrekt (jeg er
ingen ekspert på nogen måde).
http://www.2xt.dk/temp/dybde.htm

Gætter lige på støvet: Når lyset kun kommer fra en lille vinkel hen til
sensoren, så har støvpartiklen lettere ved at skygge effektivt. Jo bredere
vinkel jo nemmere også at komme udenom støvet. Dette burde ikke gælde for de
såkaldte "digitale" linser som er designet til at sende vinkelret lys mod
sensor. ???

mvh.
Thomsen

Fra : waal

Dato : 02-05-06 17:42

"Thomsen" <thomasthomsen(A)hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> de såkaldte "digitale" linser som er designet til at sende vinkelret lys

Så skal afstanden objektiv til sensor gøres større, sensoren gøres mindre,
eller lidt af begge dele.

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 11:21

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message
> Så skal afstanden objektiv til sensor gøres større, sensoren gøres mindre,
> eller lidt af begge dele.

No comprende! Prøv at foklar med lidt flere gloser...