Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Modlysblænde til nikkor 18-70 skal den vær~
Fra : Jakob

Dato : 28-04-06 00:09

Jeg har aldrig brugt den modlysblænde før på en ferie netop nu og DAMN
hvor er den irreterende. Kan det passe at den ikke "klikker" på plads
men er helt fri til at dreje.

Jeg har smadret et par skud på at den har drejet uden at jeg har
bemærket det og så er kanterne blevet mørke. Og så skal man hele tiden
være opmærksom på at den ikke falder af. Det kan sgu da ikke passe eller
?

Jeg har drejet den så hårdt jeg turde men der var ikke noget der gik i
indhak...

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 28-04-06 05:51

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> wrote in message
> Jeg har drejet den så hårdt jeg turde men der var ikke noget der gik i
> indhak...

Der er en guidelinie øverste på modlysblænden. Den skal løbe helt plan med
oversiden af pbjektivet. Den kan være lidt stram, men den skal give et
tydeligt klik inden den ryger plads, så bare skru til

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Jakob

Dato : 28-04-06 08:16

In article <44519f6e$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>, fornavn-
efternavn@hotmail.com says...
> [...]
> oversiden af pbjektivet. Den kan være lidt stram, men den skal give et
> tydeligt klik inden den ryger plads, så bare skru til

OK det fatter jeg sgu ikke. Altså den kører i det rette spor ingen tvivl
om det men jeg er ikke glad for at skrue hårdere end jeg har gjort. Det
man "skruer imod" er jo fokusmekanismen.. Nå jeg prøver.

Tak for tippet

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-04-06 08:34

Jakob skrev i MPG.1ebbdf9cb638d7ce98a3f2@news.sunsite.dk dette:

> OK det fatter jeg sgu ikke. Altså den kører i det rette spor ingen
> tvivl om det men jeg er ikke glad for at skrue hårdere end jeg har
> gjort. Det man "skruer imod" er jo fokusmekanismen.. Nå jeg prøver.

Der gik et par dage, før jeg første gang turde skrue hårdt nok, for der
skulle tages fat. Men den var god nok. Det klikker.

vh
Jan
http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : Jakob

Dato : 28-04-06 23:06

In article <4451c569$0$833$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...
.. Det man "skruer imod" er jo fokusmekanismen.. Nå jeg prøver.

> Der gik et par dage, før jeg første gang turde skrue hårdt nok, for der
> skulle tages fat. Men den var god nok. Det klikker.

OK det synes jeg er for mærkeligt det kan da ikke være godt for
mekanikken men prøver om jeg kan holde imod.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-04-06 09:18

Jakob skrev i MPG.1ebcb04d25426bea98a3f3@news.sunsite.dk dette:

> OK det synes jeg er for mærkeligt det kan da ikke være godt for
> mekanikken men prøver om jeg kan holde imod.

Den er god nok - jeg prøvede lige at tage et kik på de allerførste par dages
billeder. Masser af vignetering fra modlysblænden ved vidvinkeloptagelser.

vh¨
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 28-04-06 12:51

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg har drejet den så hårdt jeg turde men der var ikke noget der gik i
> indhak...

Der gik også lidt tid før jeg turde skrue til. Men det er altså en meget
holdbar mekanisme, så giv du den bare hele overarmen.

Den hvide prik på objektivet skal være lige overfor den hvide cirkel på
modlysblænden. Den hvide cirkel har en lille hale på. Sådan noget i retning
af --o
Forveksel den ikke med den hvide prik med hale som også er på
modlysblænden, og som angiver hvor du skal sætte modlysblænden på >inden< du
begynder at dreje.

Har lige prøve at overskrue min modlysblænde, og jeg tør altså godt give den
fyld overarm, og den man fint holde til det!

Mvh
Anders Lund

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 28-04-06 12:55

"Anders Mølbjerg Lund" <anders@zaimSLET.dk> skrev i en meddelelse
> "Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Der gik også lidt tid før jeg turde skrue til. Men det er altså en meget
> holdbar mekanisme, så giv du den bare hele overarmen.

Et ekstra tip: Hold om modlysblænden med din tommel og pege finger på de små
af kanterne, altså der hvor der er en prik med hale (i modstning til en
cirkel med hale), så går det lettere.

Den skal sige klik!

Mvh
Anders Lund