Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uskarpe billeder (Kodak DC4530)
Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 11:21

Hej.

Jeg har nogle problemer med mit Kodak DX4530.

Når jeg fotograferer i naturen, bliver detaljerne uskarpe.

Se http://community.webshots.com/album/549845030knuhsF i fuld størrelse.

Græsset og nålene på nåletræerne er helt udflydte.
Er det mig der gør noget galt, eller er der mon noget galt med mit kamera.

På forhånd tak.

Rene Rasmussen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-04-06 11:58

"Rene Rasmussen" <barbakane> wrote in message
> Hej.
>
> Jeg har nogle problemer med mit Kodak DX4530.

Det tror jeg ikke.

> Når jeg fotograferer i naturen, bliver detaljerne uskarpe.
>
> Se http://community.webshots.com/album/549845030knuhsF i fuld størrelse.

Billedet er udbrændt i øverste venstre hjørne. Ganske almindeligt ved
billeder der har lavet en lysmåling i et skyggeområde, men hvor der også er
et højlysområde der ikke er taget højde for i samme eksponering.

> Græsset og nålene på nåletræerne er helt udflydte.
> Er det mig der gør noget galt, eller er der mon noget galt med mit kamera.

Ja, højlyse er udbrændte. Det kan et hasselblad til 300.000kr også præstere
hvis fotografen ønsker det

Hvis du pegede dit kamera direkte op i himlen ville det der er udbrændt nu
sikkert blive en hel del mørkere - som resten af billeder også ville blive =
skyggeområderne ville blive tæt på sorte. Når du både vil have skygger og
solskin med i samme ramme, må du gå på kompromis med lyset eller tage to
skud af samme motiv men med forskellig eksponering og redigere billedet i PS
bagefter.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 13:13

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> to skud af samme motiv men med forskellig eksponering og redigere billedet

Det er jeg nu ikke enig i.
Godt nok er højlysene udbrændte, men det kan ikke påvirke at de korrekt
belyste dele af billedet er meget uldne. Der er jo næsten ingen detaljer i
græs og grene.
Mit bud er at kameraet er instillet lidt forkert, måske med en
komprimeringsalgoritme der er for hård, eller et program der softner
billedet for meget.

Kan du ikke poste et af billederne med fuld exif rené?

/Alex

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-04-06 14:35

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in message
> [...]
> belyste dele af billedet er meget uldne. Der er jo næsten ingen detaljer i

Ærlig talt. Hvad forventer du af dette kamera? No offence, men det er jo et
skod kamera.

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 14:55

> Ærlig talt. Hvad forventer du af dette kamera? No offence, men det er jo
> et skod kamera.

Jeg forventer ikke noget, men jeg forsøger dog at svare på det manden
spørger om, nemlig hvorfor billederne er "udflydte". Det kan sagtens være en
for hård kompression der giver den sidste "uldenhed", men det er i hvert
tilfælde ikke forårsaget af udbrændte højlys.

/Alex

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-06 15:28

Alex Linaa skrev i 444f7bc3$0$27576$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> [...]
> være en for hård kompression der giver den sidste "uldenhed", men det
> er i hvert tilfælde ikke forårsaget af udbrændte højlys.

Jeg er enig i vurderingen af at det ikke har noget med udbrændthed at gøre.
Måske kan der også være tale om at indstille skarpheden i kameraet noget
mere agressivt (hvis det kan lade sig gøre - jeg kender ikke stadset).

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm |
http://jan.boegh.net/Album/Verden/Middelalderfestival_i_Bevagna/index.html

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 22:07

> Ærlig talt. Hvad forventer du af dette kamera? No offence, men det er jo
> et skod kamera.

Hvad mener du med at det er et skod kamera?
Da jeg købte det, var det noget af det bedste man kunne få i den prisklasse.
Faktisk har jeg kun set gode anmeldelser af det.

Eller er det blot fordi det er 2 år gammelt, og derfor ikke lever op til
standarden for et kamera i dag ?

Renè

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 22:03

> Kan du ikke poste et af billederne med fuld exif rené?

Jo det kan jeg godt, men i hvilken gruppe?
Billederne fylder ca. 2MB hver.

Renè

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 08:23

"Rene Rasmussen" <barbakane> wrote in message

> Jo det kan jeg godt, men i hvilken gruppe?
> Billederne fylder ca. 2MB hver.

news:dk.binaer for eksempel.
Du kunne også bare lægge det sammen med de andre på webshots, men undlade at
gemme uden exif.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 17:22

> news:dk.binaer for eksempel.
> Du kunne også bare lægge det sammen med de andre på webshots, men undlade
> at
> gemme uden exif.

Jeg kunne ikke få lov til at poste billederne i dk.binaer pga. filernes
størrelse.
I stedet har jeg hevet exif informationerne ud af billederne med Exif-reader
og insat dem her:

Filename : 100_0507.JPG
JFIF_APP1 : Exif
Main Information
Make : EASTMAN KODAK COMPANY
Model : KODAK DX4530 ZOOM DIGITAL CAMERA
Orientation : left-hand side
XResolution : 230/1
YResolution : 230/1
ResolutionUnit : Inch
YCbCrPositioning : centered
ExifInfoOffset : 506
Sub Information
ExposureTime : 1/125Sec
FNumber : F4,8
ExposureProgram : Program Normal
ExifVersion : 0220
DateTimeOriginal : 2003:02:26 01:29:38
DateTimeDigitized : 2003:02:26 01:29:38
ComponentConfiguration : YCbCr
ShutterSpeedValue : 1/128Sec
ApertureValue : F4,8
ExposureBiasValue : EV0,0
MaxApertureValue : F4,8
MeteringMode : Division
LightSource : Unidentified
Flash : Not fired(Auto)
FocalLength : 24,00(mm)
MakerNote : KDK Format : 1216Bytes (Offset:1105)
FlashPixVersion : 0100
ColorSpace : sRGB
ExifImageWidth : 2580
ExifImageHeight : 1932
ExifInteroperabilityOffset : 2320
ExposureIndex : 120/1
SensingMethod : OneChipColorArea sensor
FileSource : DSC
SceneType : A directly photographed image
CustomRendered : Normal process
ExposureMode : Auto
WhiteBalance : Auto
DigitalZoomRatio : 0/100
FocalLength(35mm) : 114(mm)
SceneCaptureType : Standard
GainControl : Low gain up
Contrast : Normal
Saturation : Normal
Sharpness : Normal
SubjectDistanceRange : Unknown
ExifR98
ExifR : R98
Version : 0100
Thumbnail Information
Compression : OLDJPEG
Orientation : left-hand side
XResolution : 72/1
YResolution : 72/1
ResolutionUnit : Inch
JPEGInterchangeFormat : 2624
JPEGInterchangeFormatLength : 5247

Filename : 100_0509.JPG
[...]
ExposureTime : 1/250Sec
FNumber : F2,8
ExposureProgram : Program Normal
ExifVersion : 0220
DateTimeOriginal : 2003:02:26 01:30:17
DateTimeDigitized : 2003:02:26 01:30:17
ComponentConfiguration : YCbCr
ShutterSpeedValue : 1/256Sec
ApertureValue : F2,8
ExposureBiasValue : EV0,0
MaxApertureValue : F2,8
MeteringMode : Division
LightSource : Unidentified
Flash : Not fired(Auto)
FocalLength : 8,00(mm)
[...]
FocalLength(35mm) : 38(mm)
[...]
JPEGInterchangeFormatLength : 5256

Jeg håber det kan bruges til noget.

Renè

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 17:23

Fra : emj

Dato : 27-04-06 19:33

Rene Rasmussen skrev:

>I stedet har jeg hevet exif informationerne ud af billederne med Exif-reader
>og insat dem her:

Hvordan vil du have, at vi skal vurdere skarpheden på nogle exifdata?

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 20:02

> Hvordan vil du have, at vi skal vurdere skarpheden på nogle exifdata?

Det ved jeg ikke, men det var Alex Linaa som havde set mine billeder på
webshots,
og også gerne ville se exif dataene.

Hilsen Renè

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 20:15

On Thu, 27 Apr 2006 20:33:20 +0200, emj <emj@> wrote:

>Hvordan vil du have, at vi skal vurdere skarpheden på nogle exifdata?

Det kunne jo være at exif havde afsløret at der var valgt et program
der komprimerede for hårdt, men alt ser ud til at stå på "normal". Jeg
kan dog ikke gennemskue om der er noget af det der kan sættes til
"fine" - Dertil kender jeg Kodak's exif for dårligt.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 20:27

> [...]
> kan dog ikke gennemskue om der er noget af det der kan sættes til
> "fine" - Dertil kender jeg Kodak's exif for dårligt.

Tak Alex.

Det var pænt af dig at kigge på dem.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-04-06 13:20

Rene Rasmussen skrev:
> Græsset og nålene på nåletræerne er helt udflydte.
> Er det mig der gør noget galt, eller er der mon noget galt med mit
> kamera.

Thomas har allerede givet en forklaring, men jeg tror
ikke at det er hele historien.
Umiddelbart, for mig at se, ligner det overdreven
jpg komprimering, muligvis kombineret med lidt blæsevejr?

Prøv, i første omgang, at sætte din jpg kvalitet på
"high"

Peter Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 22:12

> Umiddelbart, for mig at se, ligner det overdreven
> jpg komprimering, muligvis kombineret med lidt blæsevejr?
>
> Prøv, i første omgang, at sætte din jpg kvalitet på
> "high"

Komprimeringen kan desværre ikke ændres på dette kamera,
det kan heller ikke gemme i RAW.
Jeg kan kun ændre opløsningen, og billederne er taget i den største
opløsning
kameraet kan præstere (2580x1932)
Det var i øvrigt helt vindstille da jeg tog billedet.

Renè

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-04-06 07:30

Rene Rasmussen skrev:

> [...]
> opløsning kameraet kan præstere (2580x1932)
> Det var i øvrigt helt vindstille da jeg tog billedet.

Hmmm.. iflg. Dpreview burde du have 3 valgmuligheder;
Good, Better og Best.
Nu er han godt nok ansat af Canon, men han plejer da
ikke at digte på dette område...

Peter Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 17:19

> Nu er han godt nok ansat af Canon, men han plejer da
> ikke at digte på dette område...

Jeg tror såmænd heller ikke at han digter.
Der er snarere tale om en misforståelse.

Det man kan indstille med Good, Better og Best er opløsningen,
og ikke komprimeringen.

Renè

Fra : emj

Dato : 27-04-06 19:28

Rene Rasmussen skrev:

>Det man kan indstille med Good, Better og Best er opløsningen,
>og ikke komprimeringen.

Der er vist noget, du selv har misforstået.

5.0 MP - best (print, enlargement)
4.5 MP - best (3:2 aspect for 4" x 6" prints)
3.0 MP - better
1.2 MP - good (e-mail)

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 19:54

> Der er vist noget, du selv har misforstået.
>
> 5.0 MP - best (print, enlargement)
> 4.5 MP - best (3:2 aspect for 4" x 6" prints)
> [...]

Hej emj.

Jeg forstår ikke helt hvad det har med komprimeringen at gøre.
5.0 MP giver en opløsning på 2580x1932 pixel,
men man kan da godt ændre komprimeringen i JPG unden at ændre opløsningen.
Det vil selvfølgelig påvirke selvfølgelig kvaliteten af billedet og
filstørrelsen.
Eller er der noget jeg har misforstået når man taler om komprimering ?

Renè

Fra : emj

Dato : 27-04-06 21:00

Rene Rasmussen skrev:

>Jeg forstår ikke helt hvad det har med komprimeringen at gøre.
>5.0 MP giver en opløsning på 2580x1932 pixel

Hvilken opløsning har du med de andre valg
Better og
Good?

>men man kan da godt ændre komprimeringen i JPG unden at ændre opløsningen.

Selvfølgelig kan man da det, men spørgsmålet går på om dit kamera
automatisk komprimerer, når du vælger better eller good kvaliteterne.

>Det vil selvfølgelig påvirke selvfølgelig kvaliteten af billedet og
>filstørrelsen.
>Eller er der noget jeg har misforstået når man taler om komprimering ?

Det tror jeg ikke. Det var mere din påstand om at better og good ikke
var komprimeret mere end best.

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 21:44

> Hvilken opløsning har du med de andre valg
> Better og
> Good?

Der er faktisk 2 opløsninger som hedder Best, så alle 4 ser sådan ud:

Best 5.0MP 2580x1932
Best (3:2) 4.5MP 2580x1720
Better 3.0MP 2032x1524
Good 1.2MP 1288x966

> Det var mere din påstand om at better og good ikke
> var komprimeret mere end best.

Jeg kan godt se når jeg læser mit eget svar at det kunne misforståes.
Det jeg mente var at brugeren kan vælge mellem de 4 opløsninger,
men den komprimering der bliver brugt i hver af de 4 opløsninger
kan man ikke ændre på, den har Kodak bestemt.

Hilsen Renè

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-04-06 08:24

Rene Rasmussen skrev:
> Der er faktisk 2 opløsninger som hedder Best, så alle 4 ser sådan ud:
>
> Best 5.0MP 2580x1932
> Best (3:2) 4.5MP 2580x1720
> Better 3.0MP 2032x1524
> Good 1.2MP 1288x966

Ja, det kan jeg godt se. Der er tilsyneladende
ingen forskel rent komprimeringsmæssigt.

Peter Schrøder