Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Se billedet før 'skud' på LCD skæ
Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 25-04-06 14:03

Hej!

Nu har jeg hørt begge dele.

Nogen siger at man sagtens kan se billedet inden man tager det på LCD
skærmen og andre siger at det kun er i søgeren man kan se det. Hvad er
korrekt?

--
Lars Brink
Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

Fra : Jakob

Dato : 25-04-06 14:07

In article <444e1d5b$0$84039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, usenet2005
@papayaREMOVEconsulting.com says...
> [...]
>
> Nogen siger at man sagtens kan se billedet inden man tager det på LCD
> skærmen og andre siger at det kun er i søgeren man kan se det. Hvad er

Du kan IKKE se det på skærmen inden, og det er med 100 % garanti.
Olympus har lavet et dslr hvor det er muligt nu. Det eneste andet der
findes er en specialudgave af canon 20D der er lavet specielt til
astrofotografering.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Just Me

Dato : 25-04-06 14:15

Nej kan man ikke..

Olympus har et hvor man kan!!

"Lars Brink [2650]" <usenet2005@papayaREMOVEconsulting.com> skrev i en
meddelelse news:444e1d5b$0$84039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Asle Bjerva

Dato : 25-04-06 14:50

"Just Me" <morten2005@gmail.com> skrev i melding
> Nej kan man ikke..
> Olympus har et hvor man kan!!

Det finnes tilleggsutstyr man kan sette på SLR kameraer som viser
søkerbildet på en LCD skjerm.
http://www.warehouseexpress.com/index.cfm?photo/zigview/zigview.html
Dette kan brukes på alle typer SLR, også filmbaserte. Passer Nikon, Fuji og
Canon direkte, Minolta med adapter.
Ca UKL 110.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-04-06 07:52

Asle Bjerva skrev:
> Dette kan brukes på alle typer SLR, også filmbaserte. Passer Nikon,
> Fuji og Canon direkte, Minolta med adapter. Ca UKL 110.

Fuji S3 kan vise live image på displayet uden
tilbehør.

Peter Schrøder

Fra : Asle Bjerva

Dato : 26-04-06 14:53

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i melding

> Fuji S3 kan vise live image på displayet uden
> tilbehør.

Det er rett, men det er jo en rekke begrensinger :
Kun s/h i display, maks 30 sek, ikke bilde i søker (siden speilet er vippet
opp og lukker er åpen.
Man kan ikke ta bilde mens kameraet er i dette display modus.

Fra : Brian Lund

Dato : 25-04-06 16:35

> [...]
>
> Nogen siger at man sagtens kan se billedet inden man tager det på LCD
> skærmen og andre siger at det kun er i søgeren man kan se det. Hvad er

Siger hvem? ;)

Det kan man ikke nej! - Men faktisk synes jeg også det er meget rarere med
en rigtig søger fremfor et LCD, måske lige bortset fra når man skal ned på
maven for at tage billeder af småkravl.

Brian

Fra : Jakob

Dato : 25-04-06 17:07

In article <a81b6$444e40fe$55da9c33$28656@news.galnet.dk>, geronimo@-
FORKERT-mobilixnet.dk says...

> Det kan man ikke nej! - Men faktisk synes jeg også det er meget rarere med
> en rigtig søger fremfor et LCD, måske lige bortset fra når man skal ned på
> maven for at tage billeder af småkravl.

Jeg ville dæleme godt have den funktion på mit dlsr :0). Ville give lidt
flere muligheder synes jeg.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Leif Langgaard

Dato : 25-04-06 17:29

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> In article <a81b6$444e40fe$55da9c33$28656@news.galnet.dk>, geronimo@-

> Jeg ville dæleme godt have den funktion på mit dlsr :0). Ville give lidt
> flere muligheder synes jeg.

Hej

Ja, jeg savner også den mulighed min Canon G2 har mht. den udklappelige og
drejelige LCD-skærm.
Den giver i høj grad mulighed for at fotografere "ubemærket", og at
fotografere over en menneskemængde er også let med denne skærm.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Anders Lund

Dato : 25-04-06 23:36

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> "Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse

> Den giver i høj grad mulighed for at fotografere "ubemærket", og at
> fotografere over en menneskemængde er også let med denne skærm.

Hvis man er lidt trænet, kan man blive ret god til at "ramme" uden at kikke
på kameraet med sit DSLR.
(ja jeg har gået og øvet mig lidt)
Jeg har også ofte set pressefotografer bruge samme taktik.

mvh
Anders Lund

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-04-06 06:47

Anders Lund wrote:

> Hvis man er lidt trænet, kan man blive ret god til at "ramme" uden at kikke
> på kameraet med sit DSLR.
> (ja jeg har gået og øvet mig lidt)
> Jeg har også ofte set pressefotografer bruge samme taktik.

Ja, og billederne er derefter. Ofte bruger man stærk vidvinkel, der også
givre god dybdeskarphed, og resten klarer man ved at beskære og dreje
hjemme ved PC'en.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 20:34

> Jeg ville dæleme godt have den funktion på mit dlsr :0). Ville give lidt
> flere muligheder synes jeg.

Ud over dette, så er det også et dramatisk problem hvis man beder en anden
person om at tage et billede med kameraet. "Den store grå masse" forventer
simpelthen at man ikke behøver at kigge i søgeren, fordi de er vant til
denne funktion, da det altid er en mulighed med kompakt digital kameraer,
telefoner osv. De begynderfor at trykke på alle knapperne for at "tænde
kameraet".

Desuden skal man også leve med at blive svinet over over at kameret er
"naldt" fordi man ikke kan bruge LCD skærmen som søger.

Mvh.
Jesper

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-04-06 09:46

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg ville dæleme godt have den funktion på mit dlsr :0). Ville give lidt
> flere muligheder synes jeg.

Det kan den nyeste Olumpus E-330
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Olympus/oly_e330.asp

MVH Hans

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 01-05-06 16:38

Brian Lund wrote:
> [...]
> en rigtig søger fremfor et LCD, måske lige bortset fra når man skal ned på

100% enig, er rigtig glad for at bruge søgeren, men en gang i mellem til
koncerter ville det være rart at kunne løfte kameraet op og se om man
sigter rigtigt :)

Men det plejer nu at gå for mig kun med brug af søgeren, så jeg overlever.

Mvh. Stefan

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 21:51

On Tue, 25 Apr 2006 15:02:37 +0200, "Lars Brink [2650]"
<usenet2005@papayaREMOVEconsulting.com> wrote:

> [...]
>
>Nogen siger at man sagtens kan se billedet inden man tager det på LCD
>skærmen og andre siger at det kun er i søgeren man kan se det. Hvad er

Der sidder et spejl og spærrer for at lyset kommer frem til ccd'en,
før du trykker på knappen. Det er faktisk hele ideen i et DSLR.

Hvis du vil bruge LCD-skærmen som søger (og ligne moster Anna der
tåger rundt med et kamera i strakte arme) skal du ikke have et
spejrefleks. Så ville et kompaktkamera være et meget bedre valg for
dig.

/Alex

Fra : emj

Dato : 25-04-06 22:30

Alex Linaa skrev:

> [...]
>tåger rundt med et kamera i strakte arme) skal du ikke have et
>spejrefleks. Så ville et kompaktkamera være et meget bedre valg for

eller han kan købe et Olympus E-330, som har muligheden indbygget.

Hilsen emj

Fra : Jakob

Dato : 25-04-06 23:08

In article <gp2t421rnsfqiucetro1gtd39epmct8b3o@4ax.com>, Alex Linaa
<www.linaa.com> says...

> [...]
> tåger rundt med et kamera i strakte arme) skal du ikke have et
> spejrefleks. Så ville et kompaktkamera være et meget bedre valg for

Hvad er det da for noget sludder. Hvorfor lade sig begrænse af hvordan
et dslr har været hidtil. Olympus ide er kanon, håber det breder sig.
Selvfølgelig ville livepreview være et glimrende SUPLEMENT til søgeren.
Bare fordi du ikke kan se mulighederne i det behøver det jo ikke være en
dårlig ide.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-04-06 23:23

> [...]
> Selvfølgelig ville livepreview være et glimrende SUPLEMENT til søgeren.
> Bare fordi du ikke kan se mulighederne i det behøver det jo ikke være en

Normalt vil jeg foretrække søgeren, specielt på de dslr, hvor søgeren er lys
og klar. Der er en verden til forskel på f.eks. en 350D og en 5D, men selv
en 350D, hvor man har noget tunnel vision, så er den meget mere præcis og
hurtig at arbejde med ift. en LCD skærm, men i akavede stillinger har jeg
indtil flere gange savned LCD'en, som kan vendes og drejes på en p&s. Så
kombien er da en vældig god idé, forudsat at det fungere med en ekstra
sensor, som ikke belaster kvaliteten og giver kvalitet nok til en rimelig
vurdering af skarphed, dvs. mulighed for zoom ift. med manuel fokus. Jeg har
ikke læst på Olympus'en om den kan det. Mine erfaringer med min nu ældgamle
Canon G2 var at manuel fokus på LCD'en var temmelig håbløs, men til gengæld
god til komposition i specielle situationer. Jeg syntes godt om nogle gange
at tage billeder med kameraet på maven og lydløst uden at nogen anede at jeg
tog billedet.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 26-04-06 09:07

In article <444ea15a$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> [...]
> sensor, som ikke belaster kvaliteten og giver kvalitet nok til en rimelig
> vurdering af skarphed, dvs. mulighed for zoom ift. med manuel fokus.

Det er lige præcis i de sammenhænge jeg ville elske live preview :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 08:49

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> wrote in message

> Bare fordi du ikke kan se mulighederne i det behøver det jo ikke være en
> dårlig ide.

Sludder.
Jeg har tidligere haft bl.a. Minolta A1, som nok er det tætteste man kommer
på DSLR uden det faktisk er spejlrefleks.
Der hvor LDC-skærmen viste sig at være anvendelig, var der hvor man skulle
ned på maven og fotografere noget kryb, eller tage billeder højere oppefra
end man kunne nå.
En lille fordel er, at man faktisk kan se belysningen af billedet inden det
tages, men den ødelægges af alle ulemperne.

En LCD-skærm er da noget skod i forhold til en optisk søger.
-Den bliver ramt af udefrakommende lys, hvilket giver et dårligt/ubrugeligt
billede
-Den er langsom, så glem alt om at ramme noget der er i bevægelse præcist
-Manuel fokus??? Glem det
-Man skal bruge hurtigere lukkertider for at kunne holde et kamera roligt i
mere eller mindre strakte arme
- Det er slet ikke detaljer nok på LCD-displayet til at se hvad man faktisk
tager billeder af

Skal jeg blive ved?

/Alex

Fra : Jakob

Dato : 26-04-06 09:08

In article <444f25dc$0$27583$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Alex
Linaa" <www.linaa.com> says...
> [...]
> billede
> -Den er langsom, så glem alt om at ramme noget der er i bevægelse præcist

Jeg tror du misforstår konceptet. jeg vil have livepreview som
supplement. Jeg vil naturligvis aldrig have det på bekostning af den
primære dslr søger eller evf.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 09:51

> Jeg tror du misforstår konceptet.

Måske, måske ikke. Den gang jeg havde muligheden kan jeg komme i tanker om
to gange jeg brugte den, ud af 80.000 skud, og begge gange indeholdt
billedet en bille
Så jeg vil næremere sige, at jeg ikke kan bruge konceptet.

> Jeg vil naturligvis aldrig have det på bekostning af den
> primære dslr søger eller evf.

Nej så var man godt nok ilde stedt.

/Alex

Fra : Christian Iversen

Dato : 15-05-06 14:06

Jakob wrote:

> [...]
>>

> Jeg tror du misforstår konceptet. jeg vil have livepreview som
> supplement. Jeg vil naturligvis aldrig have det på bekostning af den

Hvis både sensoren og søgeren skal have lys, må de nødvendigvis deles om
det. Det kan sensoren muligvis godt klare, men søgeren bliver dermed
mørkere. Nej tak.

--
| Christian Iversen | Yes I would like tea. Why don't you put it |
| chrivers@iversen-net.dk | on my BREASTS? |

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-06 23:55

> [...]

> Nogen siger at man sagtens kan se billedet inden man tager det på LCD
> skærmen og andre siger at det kun er i søgeren man kan se det. Hvad er

Canon har faktisk lavet en særlig version af EOS 20D ("20Da"), der vist nok
kun sælges på det japanske marked. Denne særlige model har et
halvgennemsigteligt spej, der tillader fotografen at benytte LCD-skærmen som
søger, så teknologien findes - også i et Canon dSLR. Desværre gælder det
ikke for 350D.

Jeg vil vædde på, noget sådan begynder at dukke op i de fleste dSLR-huse i
løbet af et par år.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-04-06 10:00

> [...]
> halvgennemsigteligt spej, der tillader fotografen at benytte LCD-skærmen
> som søger, så teknologien findes - også i et Canon dSLR. Desværre gælder

Ja Olympus E-10 & E-20 har det som de kalder split beam, dette har
overhovedet ikke nogen indflydelse på billedkvaliteten, og skærmen var også
hurtig. Den nye E-330 Har selvstændigt ccd element.
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse330/

> Jeg vil vædde på, noget sådan begynder at dukke op i de fleste dSLR-huse i
> løbet af et par år.

Deri tror jeg du har ret.

MVH Hans